در این دوره و زمانه باید گمان خوب برد یا گمان بد؟ گاهی گمان بد میبریم بعد دچار عذاب وجدان میشیم که نکنه اشتباه باشه…گاهی هم گمان خوب میبریم..بعد به شدت جا میخوریم و شوکه میشیم از رفتار آدمها. تکلیف چیست؟باید چه کنیم؟!
سوال1056 :
سلام علیکم با توجه به این حدیث: 🌷امام هادي عليه السلام: 🌷زمانى كه عدل و داد در جامعه بيش از ظلم و ستم باشد، در آن موقع حرام است كه به كسى گمان بد ببرند، مگر وقتى كه آن بـدى از وى معلوم شود، و زمانى كه ظلم و ستم بر عدل و داد غلبه داشته باشد، سزاوار نيست احدى گمان خوب به كسى ببرد، مگر وقتى كه آن خوبى از او معلوم شود. 📚بحارالانوار ، ج 17، ص 216.
در این دوره و زمانه باید گمان خوب برد یا گمان بد؟ گاهی گمان بد میبریم بعد دچار عذاب وجدان میشیم که نکنه اشتباه باشه…گاهی هم گمان خوب میبریم..بعد به شدت جا میخوریم و شوکه میشیم از رفتار آدمها. تکلیف چیست؟باید چه کنیم؟!
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1056
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🔆🌻🔆گمان خود به مفت نفروشیم🔆🌻🔆
🌸🔅🌱قالَ أَبُو الْحَسَنِ الثَّالِثُ علیه السلام إِذَا كَانَ زَمَانٌ الْعَدْلُ فِيهِ أَغْلَبُ مِنَ الْجَوْرِ فَحَرَامٌ أَنْ تَظُنَّ بِأَحَدٍ سُوءاً حَتَّى يُعْلَمَ ذَلِكَ مِنْهُ وَ إِذَا كَانَ زَمَانٌ الْجَوْرُ فِيهِ أَغْلَبُ مِنَ الْعَدْلِ فَلَيْسَ لِأَحَدٍ أَنْ يَظُنَّ بِأَحَدٍ خَيْراً حَتَّى يَبْدُوَ ذَلِكَ مِنْهُ.
بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج72، ص: 197
🔆🔅🌱زمان عدل حکایت از زمان حکومت امام معصوم بر جامعه است، وقتی امام عدل حاکم بر جامعه باشد و افراد آن تابع حضرتش باشند، مثل این خواهد بود که قلب و مغز جامعه درست مکار کند، پس در این شرایط اعتماد به حواس نشانه ی کمال عقل است و افراد جامعه حکم اعضاء و جوارح و اعصاب جامعه را دارند!
🔆🔅🌱اما زمان جور، زمانی است که حاکمان ستم (غیر معصوم) بر جامعه حاکم باشند، یعنی جامعه ای که از خط و مشی ولایت فاصله گرفته باشد، در این شرایط قلب و مغز جامعه صحیح کار نخواهد کرد و فساد و بیماری اعضاء و جوارح را در بر خواهد گرفت و اعصاب به نحو صحیح کار نخواهد کرد، چه بسا شیرینی را تلخ و تلخ را شیرین معرفی کند! آری افراد جامعه سلولهای آن جامعه اند! جامعه ی آلوده به گناه جامعه ای است با سلولهای سرطانی، هر چند که سلولهای سالم هم داشته باشد!
🔆🔅🌱پس دقت و تحقیق و تفحص در چنین جامعه ای بایستی بالا باشد و گرنه بایستی منتظر هلاکت بود!
🔆🔅🌱دقت شود که در حدیث آمده که نبایستی شتاب زده در چنین جامعه ای به کسی گمان خیر برد، در واقع حدیث در جهت بیان این مطلب نیست که بایستی سوء ظن داشته باشیم بلکه میفرماید شتابزده حسن ظن نداشته باشیم، یعنی نبایستی ابتدائا به هر کسی نمره بیست بدهیم، اما نبایستی هم نمره صفر دهیم بلکه بعد از امتحان و اختبار و تحقیق نسبت به آن قضاوت نماییم!
نظرتون در مورد این پست چیه؟