آيا برائت جستن از تفاسيري از قرآن كه پايه آن بر اساس قياس آيات و راي علمي و عقلي خود مفسر بيان شده است كار خطايي است؟
سوال1428 :
سلام عليكم با توجه به حديث زير و بسيار احاديث مشابه اين مطلب : امام باقر العلوم علیه السلام به عمرو بن عبید فرمودند:
❇️ فإنَّما عَلي النّاس أن يَقرؤوا القرآنَ كَما اُنزِل فإذا احتاجوا إلي تَفسيرِهِ فالإهتِداءُ بِنا و اِلَينا يا عَمرو. ✴️ ای عمرو , برمردم لازم است قرآن را – آنگونه که فرود آمده است – بخوانند و چون به تفسیر آن نیاز پیدا کردند , به سوی ما آیند و از ما هدایت و رهنمونی جویند . …تفسیر فرات کوفی – و يا حديث:
زيد شحّام روايت ميكند كه قتاده بر امام باقر عليه السلام وارد شد. حضرت عليه السلام از او پرسيد، تو فقيه بصره اي؟ قتاده پاسخ داد: چنين ميگويند. حضرت عليه السلام فرمود: مطلع شده ام كه تو قرآن را تفسير ميكني. قتاده گفت: بله. امام عليه السلام فرمود: قتاده! اگر قرآن را از پيش خود تفسير ميكني، هم خويش را هلاك كردهاي و هم ديگران را و اگر به نقل از رجال و افراد ديگري تفسير ميكني، باز هم خود را هلاك كردهاي و هم ديگران را. واي بر تو قتاده! قرآن را منحصرا آنها ميفهمند كه مخاطبان (اصلي) قرآنند (يعني اهل بيت عليهم السلام). (امالي شيخ صدوق، ص 121 – 122) .. آيا برائت جستن از تفاسيري از قرآن كه پايه آن بر اساس قياس آيات و راي علمي و عقلي خود مفسر بيان شده است كار خطايي است؟
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1428
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻
🔆🔅🌱عترت مصاحب دائمی قرآن بوده و بایستی جمال قرآن را از آئینه ی عترت نظاره گر باشیم، آیات محکمات که دل هر بیننده ای را روشن میکند و راهگشاست، آیات متشابه را جز عترت و طهارت ره به حقیقتش ندارند و بایستی از همان ماخذ بدست آوریم، تشخیص مصادیق و آیات ناسخ و منسوخ و خاص و عام و مطلق و مقید و شان نزول و … نیازمند ائمه ی اطهار هستیم، حتی در درک زوایای باطنی و اشارات و لطایف و حقایق آیات محکمات نیز نیازمند اهل بیت علیهم السلام هستیم .
🔆🔅🌱بهره گیری از عقل تنها در سایه ی متلبس شدن به کرامات عالیه ی اخلاقی است، عقل به معنای عقل همان نور عترت طهارت علیهم السلام در دل ماست و شرط بهره مندی از آن مجهز شدن به جنود عقل است!
نظرتون در مورد این پست چیه؟