آيا با توجه به اين احاديث ميتوان گفت امام زمان عج هم از زمان ظهور مطلع نيستند و در انتظار نشاني از جانب خدا هستند؟

34

سوال1496 :
کذب الوقّاتون زمان ظهور براي حضرت عج با نشانه اي از جانب خدا اعلام ميگردد. در روایتي امام صادق (علیه السلام) می فرماید: هر کسی را که برای ظهور امام زمان (عج) وقت تعیین کند دروغگو بدانید چرا که ما اهل بیت وقت خاصی تعیین نکرده ایم بنابراین کلام او منسوب به ما و از طرف ما نبوده بلکه از پیش خود سخن گفته و دروغ است. (صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، ص 463؛ شیخ طوسی، الغیبه، ص 262)
مفضل بن عمرو از امام صادق (علیه السلام) درباره تفسیر آیه “و اذا نقر فی الناقور” (مدثر، 9) سۆال کرد که امام در پاسخش فرمودند: انّ منا اماما مستترا فاذا اراد الله عز و جل اظهار امره نکت فی قلبه نکتة فظهر و امر بامر الله عز و جل، که از این روایات بخوبی استفاده می شود که خود امام زمان (عج) نیز زمان ظهورشان را نمی دانند و در هنگامه ظهور ، خدای متعال بواسطه علائم خاصی زمان ظهور را به حضرت اطلاع می دهند. (صدوق ، اکمال الدین و اتمام النعمة، ج 2، ص 349، ح 42)
آيا با توجه به اين احاديث ميتوان گفت امام زمان عج هم از زمان ظهور مطلع نيستند و در انتظار نشاني از جانب خدا هستند؟
امام صادق علیه السلام می‌فرماید: مضطر واقعی حضرت قائم است که در کنار خانه خدا دو رکعت نمازمی‌خواند و سر به سجده گذاشته و می‌خواند «امن یجیب المضطراذا دعاه و یکشف السوء» (نمل62) و خداوند متعال او را مستجاب و فرج حضرات را امضا می‌کند.
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1496
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻
🔆🔅🌱مجهول ماندن زمان ظهور بر رونق و حرارت بندگی و طلب و دعا می افزاید، اگر زمان و تعیین اولیه زمان ظهور مشخص باشد اما دعا و طلب تعجیل آن باعث تغییر زمان اولیه میگردد، همچنین اعمالی که باعث تاخیر امر ظهور میگردد، مؤلفه ی دیگری است که بر مجهول ماندن زمان ظهور اثر میگذارد!
🔆🔅🌱اما توقیت(تعیین وقت) باعث تاخیر ظهور میگردد پس بایستی نسبت به آن حساسیت خاصی داشت!
🌸🔅🌱عنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لِهَذَا الْأَمْرِ وَقْتٌ فَقَالَ كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّ مُوسَى ع لَمَّا خَرَجَ وَافِداً إِلَى‏ رَبِّهِ وَاعَدَهُمْ ثَلَاثِينَ يَوْماً فَلَمَّا زَادَهُ اللَّهُ عَلَى الثَّلَاثِينَ عَشْراً قَالَ قَوْمُهُ قَدْ أَخْلَفَنَا مُوسَى فَصَنَعُوا مَا صَنَعُوا فَإِذَا حَدَّثْنَاكُمُ الْحَدِيثَ فَجَاءَ عَلَى مَا حَدَّثْنَاكُمْ بِهِ فَقُولُوا صَدَقَ اللَّهُ وَ إِذَا حَدَّثْنَاكُمُ الْحَدِيثَ فَجَاءَ عَلَى خِلَافِ مَا حَدَّثْنَاكُمْ بِهِ فَقُولُوا صَدَقَ اللَّهُ تُؤْجَرُوا مَرَّتَيْنِ .
☀️فضيل بن يسار گويد: بامام باقر عليه السلام عرضكردم: براى اين امر وقتى هست؟ فرمود وقت‏گذاران دروغ گويند، وقت‏گذاران دروغ گويند، وقت‏گذاران دروغ گويند. همانا موسى عليه‏ السلام چون (در طور سينا) بپروردگار خود براى پيغام بردن وارد شد، قومش را وعده سى روز داد، و چون خدا ده روز بر سى روز افزود قومش گفتند: موسى با ما خلف وعده كرد، و كردند آنچه كردند (يعنى گوساله پرست شدند) پس اگر ما خبرى بشما گفتيم و طبق گفته ما واقع شد، بگوئيد: خدا راست فرموده است و اگر بشما خبرى گفتيم و بر خلاف گفته ما واقع شد، بگوئيد: خدا راست فرموده است تا دو پاداش گيريد.
أصول الكافي / ترجمه مصطفوى، ج‏2، ص: 192
🍀🍀🍀🍀به پاسخ1495# مراجعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.