آيا تشخيص لعن شونده امري تخصصي ميباشد؟ آياما بايد به افرادي كه از ضد دين بودنشون مطمئن هستيم لعن كنيم؟ يا به آنان كه خدا و پيامبر و ائمه لعنشون كردن بسنده كنيم؟

5

سوال1308 :
در داستان حضرت يونس عليه السلام كه بدون امر خدا قوم خود را لعن و نفرين كرد، وپس از آن مبتلا گرديد. و با توجه به حديث: امام باقرعليه السلام می‌فرماید:”کسی که چیزی را لعنت می‌کند اگر آن شی مستحق نباشد لعنت به خود گوینده بر می‌گردد. پس از لعن مؤمن بپرهیزید تا مبادا خود گرفتار شوید. آيا تشخيص لعن شونده امري تخصصي ميباشد؟ آياما بايد به افرادي كه از ضد دين بودنشون مطمئن هستيم لعن كنيم؟ يا به آنان كه خدا و پيامبر و ائمه لعنشون كردن بسنده كنيم؟
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1308
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱بلا برای انبیاء درجه و امتیاز است🌱🍀🌻
🔆🔅🌱مجازات یونس علیه السلام بخاطر نفرین اش نبود بلکه بخاطر ترک قوم خود بدون اذن الهی بود!
🔆🔅🌱مجازات یونس علیه السلام برگشت لعنت نبود، چرا که قوم یونس مستحق تنبیه و لعنت و عذاب بودند، اما بخاطر توبه ی خالصانه ی آنها عذاب از آنها برگشت نمود، یونس که بدون اذن الهی قومش را ترک نمود آن سرگشت به او روی آورد!
🌻🔅🌱الأنبياء : 87 وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادى‏ فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ
☀️و ذا النون [يونس‏] را (به ياد آور) در آن هنگام كه خشمگين (از ميان قوم خود) رفت و چنين مى‏پنداشت كه ما بر او تنگ نخواهيم گرفت (امّا موقعى كه در كام نهنگ فرو رفت،) در آن ظلمتها (ى متراكم) صدا زد: « (خداوندا!) جز تو معبودى نيست! منزّهى تو! من از ستمكاران بودم!»
🍀 ممنونم استاد لطف ميكنيد بخش تخصصي بودن تشخيص لعن يا متابعت از معصوم را نيز پاسخ بفرماييد؟
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1308 تکمله
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱ملعون را لعنت کنید تا گواه حُسن تبرّی باشد🌱🍀🌻

🔆🔅🌱گروهی هستند که لباس لعنت به تن کرده اند! هر چند که لعنت نشوند، ملعون اند!
🌸🔅🌱 قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ عَبَدَ الدِّينَارَ وَ الدِّرْهَمَ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ كَمِهَ أَعْمَى مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ نَكَحَ بَهِيمَةً.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏2، ص: 270
🌸🔅🌱 قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَالٌ لَا يُزَكَّى.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏3، ص: 504
🌸🔅🌱 قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَلْقَى كَلَّهُ عَلَى النَّاسِ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ يَعُولُ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏4، ص: 12
🌸🔅🌱 قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص … مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ جَلَسَ طَائِعاً عَلَى مَائِدَةٍ يُشْرَبُ عَلَيْهَا الْخَمْرُ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏6، ص: 268
🌸🔅🌱 قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع- مَلْعُونِينَ أَيْنَما ثُقِفُوا أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِيلًا ثُمَّ قَالَ يَا يُونُسُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ تَرَكَ أَمْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنْ أَخَذَ بَرّاً دَمَّرَتْهُ «4» وَ إِنْ أَخَذَ بَحْراً غَرَّقَتْهُ يُغْضَبُ لِغَضَبِ الْجَلِيلِ عَزَّ اسْمُهُ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏6، ص: 399
🌸🔅🌱 قالَ ع مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ وَضَعَ رِدَاءَهُ فِي مُصِيبَةِ غَيْرِهِ.
من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 174
🌸🔅🌱 قالَ الصَّادِقُ ع- مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْمَغْرِبَ طَلَباً لِفَضْلِهَا وَ قِيلَ لَهُ إِنَّ أَهْلَ الْعِرَاقِ يُؤَخِّرُونَ الْمَغْرِبَ حَتَّى تَشْتَبِكُ النُّجُومُ فَقَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ عَدُوِّ اللَّهِ أَبِي الْخَطَّابِ
من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 220

🌸🔅🌱قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ثَلَاثٌ مَلْعُونَاتٌ مَلْعُونٌ مَنْ فَعَلَهُنَّ الْمُتَغَوِّطُ فِي ظِلِّ النُّزَّالِ وَ الْمَانِعُ الْمَاءَ الْمُنْتَابَ وَ السَّادُّ الطَّرِيقَ الْمُعْرَبَةَ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏2، ص: 292
🌸🔅🌱 قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَلْعُونٌ مَنْ تَرَأَّسَ مَلْعُونٌ مَنْ هَمَّ بِهَا مَلْعُونٌ مَنْ حَدَّثَ بِهَا نَفْسَهُ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏2، ص: 298
🌸🔅🌱 قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْجَالِبُ مَرْزُوقٌ وَ الْمُحْتَكِرُ مَلْعُونٌ
من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص: 266
🌸🔅🌱 قالَ عَلِيٌّ ع الْحُكْرَةُ فِي الْخِصْبِ أَرْبَعُونَ يَوْماً وَ فِي الشِّدَّةِ وَ الْبَلَاءِ ثَلَاثَةُ أَيَّامٍ فَمَا زَادَ عَلَى أَرْبَعِينَ يَوْماً فِي الْخِصْبِ فَصَاحِبُهُ مَلْعُونٌ وَ مَا زَادَ فِي الْعُسْرَةِ فَوْقَ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فَصَاحِبُهُ مَلْعُون‏
من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص: 267
🍀🔅🌱ملاک لعنت
🔆🔅🌱ملعون کسی است که خدا لعنت اش نموده و هر که که خدا لعنت اش نماید لعن ش جایز(بلکه واجب) است
🌸🔅🌱 … وَ قَوْلُهُ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ‏ قَالَ كُلُّ مَنْ قَدْ لَعَنَهُ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ يَلْعَنُهُم‏
تفسير القمي، ج‏1، ص: 64
🍀🔅🌱هر که به مخالفت و یا مبارزه با قرآن و عترت برخیزد، ملعون است و مستحق لعنت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.