آيا ميتوان پايه و اصل امر به معروف را دعوت به ولايت امير المومنين عليه السلام خواند و نهي از منكر را برائت و دروي از مخالفين و دشمنانشان دانست؟

24

سوال1248 :
سلام علیکم باتوجه به حديث زير: سيّد شرف الدين رحمه الله در كتاب «تأويل الآيات» از داود بن كثير نقل مى ‏كند كه گفت : به امام صادق عليه السلام عرض كردم : آيا مقصود از نماز ، زكات و حجّ در كتاب خداوند تبارك و تعالى شما هستيد ؟ فرمود : نحن الصلاة في كتاب اللَّه عزّوجلّ ونحن الزكاة، ونحن الصيام، ونحن الحجّ، ونحن البلد الحرام، ونحن كعبة اللَّه ونحن قبلة اللَّه، ونحن وجه اللَّه، قال اللَّه تعالى: «فَأيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه»(1) ونحن الآيات ونحن البيّنات . اى داود ! مقصود از نماز ، زكات ، روزه ، حجّ ، مكّه ، كعبه و قبله در كتاب خداوند ما هستيم ، وجه خداوند يعنى آن جهتى كه امتدادش بسوى خداست ما هستيم كه فرموده است :🌸 «به هر كجا روى آوريد آنجا وجه خداوند است» و مراد از آيات و بيّنات يعنى نشانه‏ ها و دلائل ما هستيم .(2) و مقصود از زشتى و بدى و ستم و شراب و قمار و آنچه به غير خداوند براى پرستش برافراشته كنند ، و تيرهاى قمار و انواع بت‏ها كه در جاهليّت آنها را پرستش مى‏ كردند ، و مردار و خون و گوشت خوك در كتاب خداوند تبارك و تعالى دشمن ما است . اى داود ! همانا خداوند تبارك و تعالى ما را آفريد و آفرينش ما را نيكو ساخت و اكرام كرد و ما را بر ديگران برترى داد ، و امين و نگهدار و خزانه ‏دار خودش بر آنچه در آسمان و زمين است قرار داد ، و براى ما مخالفين و دشمنانى قرار داد .🌸 ما را در كتاب خودش نام برده و به نيكوترين نامها و محبوبترين آنها نزد خويش كنايه آورده است ، و نيز مخالفان و دشمنان ما را در كتابش نام برده ، و از نامهاى ايشان به آنچه نزد خودش و بندگان پرهيزكارش زشت و ناپسند است كنايه آورده است .(3)🌸 آيا ميتوان پايه و اصل امر به معروف را دعوت به ولايت امير المومنين عليه السلام خواند و نهي از منكر را برائت و دروي از مخالفين و دشمنانشون دونست؟ جايي يك حديث در اين مورد خوانده بودم اگر حديثي هست لطفا بيان فرماييد؟
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1248
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱داعی بسوی خورشید، عاشق نور و روشنایی است، داعی بسوی معروف، عاشق و عامل نیکویی است 🌱🍀🌻
🔆🔅🌱باید متوجه باشیم هر چیزی در این عالم باطنی دارد و حقیقت والا و تاویلی، هر کار نیک و پسندیده، هر معروفی تندیسی دارد و خزینه ای، خزینه و تاویل هر نیکی و معروفی مولا علی علیه السلام و اولاد پاک او هستند!
🔆🔅🌱لازمه ی دعوت و امر به معروف اهل معروف شدن است، کسی که خلایق را بسوی مولا دعوت میکند، باید خودش مولایی باشد، یعنی مُزیّن به خُلق علوی باشد، داعی بسوی مولا بایستی اهل خیر و خوبی و پاکی و عبادت و بندگی باشد!
🔆🔅🌱اگر حقیقت مولا تفسیر شود، تمام معروفات و محاسن از آن ظاهر میشود، دعوت عملی بسوی مولا، مُتزیّن و مُتخلق به خلق مولا شدن است! اگر زبان بسوی معروف دعوت نماید، در صورتیکه رفتارمان غیر معروف باشد، این حالت نشان واضح نفاق است!
🔆🔅🌱ولایت شاه ستون اسلام است، بدون ولایت معروفات فاقد روح و جان اند، ولایت بدون اعمال مثل ستون بدون بناست!
🍀 تكمله #سوال1248 استاد تقدم در دعوت به ولايت است يا به امور ظاهري؟ مثلا فرد بي حجاب كه دركي از ولايت ندارد، بايد اول به ولايت دعوت و آشنا نمود بعد خودبخود الگو يابي و حجاب صورت ميپذيرد؟ يا بلعكس بايد بدون توجه به باطن به رعايت ظاهر اجبار يادعوت نمود؟
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1248 تکمله
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱معارف گلستان ولایت است🌱🍀🌻
🔆🔅🌱به یقین اول دین معرفت خداست و معرفت رسول و ولیّ صراط درخشان معرفت الله است. اگر جاده بسوی دیدار خدا از مسیر اصلی اش طی شود، به سرعت و به سهولت راه مقصود طی میشود.
🍀 اما !
🔆🔅🌱دعوت به معارف هیچ تزاحمی نسبت به دعوت به ولایت مولا و حضرات ندارد، چرا که معارف و محاسن و اعمال نیک جاده ی صاف ولایت اند!
🔆🔅🌱تکالیف و فرائض عطر و بوی ولایت اند چرا که زنده کننده ی آنها اهل بیت عصمت و طهارتند، پس عمل و دعوت به نیکی و انجام فرائض مسیر بسوی مرکز و جان ولایت را قریب و کوتاه میکند، کسی که به تکالیف پشت کند مسیرش از ولایت کج شود.
🔆🔅🌱یادمان نرود که معارف و فرایض پرتوهای جمال ولایت اند و امکان جدایی آنها از امامت و ولایت وجود ندارد.
🔆🔅🌱ندای امام حسین علیه السلام در روز عاشورا خطاب به اصحاب آتش درسی است تاریجی و جاودانه، «اگر دین ندارید، آزاده باشید…»
🌸🔅🌱قالَ الرَّاوِي وَ لَمْ يَزَلْ ع يُقَاتِلُهُمْ حَتَّى حَالُوا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ رَحْلِهِ- فَصَاحَ‏ وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُونَ …
اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى، النص، ص: 120

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.