آیا اجزاء اختیاری مستقل از من دارند؟

30

سوال2197:
💐بسم الله الرحمن الرحیم 💐
با عرض سلام و ادب خدمت استاد بزرگوارم.
در جلسه بحث جبر و اختیار ؛
این بحث پیش آمد که اجزاء اختیاری مستقل از من دارند؛
یکی از دوستان فرمودند که آمده که زبان به آدم التماس میکند که ترا بخدا مواظب باش من را به درد سر مینداز!
بنده عرض کردم که وقتی که زبان اختیار مستقل دارد چرا التماس میکند وقتی من اختیار کردم که فحش بدم زبانم اختیار کند که لال شده و چیزی نگوید تا دچار عقوبت نشود.
💦لطفا در مورد مطالب مذکور پاسخ فرمایید💦
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2197
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🍀🍀🍀در فرض مذکور مراد از زبان، صاحب زبان میباشد، چرا که اگر مجرم زبان باشد، در این حالت صاحب زبان بریء از هر گونه جرمی خواهد بود، اگر هر دو شریک در جرم باشند، در این حالت نیز دو حالت پیش خواهد آمد، عامل با ابزارش موافق است یا مخالف، اگر موافق باشد که هیچ، اگر مخالف باشد اما نتواند جلوی عملکرد آنرا بگیرد باز بریء از هر گونه تخلّفی خواهد بود، ولی آنچه را که محرز است نظام واحد بدن میباشد که این وحدت تنها با رهبریت واحد که خود عامل است امکان تحقق دارد!
🌷🔅🌱انسان در هر لحظه از زمان تنها میتواند عمل و حس واحد داشته باشد، مثل دیدن، شنیدن، حس کردن و … اما چون سرعت عملکرد و درک آدمی بسیار بالا میباشد به این خاطر به خطا تصور میکند که در هر لحظه انسان میتواند چند حس مختلف داشته باشد، در واقع انسان با سرعت حیرت آوری حس های مختلف را مجزا از هم به هم میدوزد و خیاطی میکند، به عبارتی ادراکات مختلف را تالیف و از آن نتجه گیری نهایی را بدست میاورد.
🌷🔅🌱پس وقتی انسان حرف میزند، گویا که تمام هویت و ماهیت شخص همان زبان است، زمانی که نگاه میکند، گویا که در همان لحظه تمام قوای آدمی حتی شخصیت فرد روی دیدن تمرکز یافته و شخص همان دیدن است و …
🌷🔅🌱پس وقتی انسان در زبان و قوه ی ناطقه اش قرار دارد هویت او با همان قوه یعنی نطق به عالم خارج انتشار مییابد، یعنی انسان با همان نطق جلوه گری میکند،
🌷🔅🌱از طرف دیگر هر یک از اعضای بدن انسان چه جوارحی و چه جوانحی و چه ظاهر و چه باطنشان، همچون قوه ی مستقلی که با نقش آفرینی ابزاری خود مسئولیت ضبط رویدادها و عملکرد خود را به عهده دارند!
🌷🔅🌱نبایستی ناطق و نطق را با قوه ی ناطقه اشتباه بگیریم، ناطق همان عامل است، به همانصورت نبایستی سامع را با قوه ی سامعه اشتباه گرفت و به همین صورت کلیه مُدرِک ها خود عامل میباشد هر چند با قواهای مختلف باشد.
🌷🔅🌱هر قوه در روز قیامت به عملکرد خود توسط عاملش گواهی خواهد داد.
🌻🔅🌱يس : 65 الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلى‏ أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَيْديهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ
🌹امروز بر دهانشان مُهر مى‏نهيم، و دستهايشان با ما سخن مى‏گويند و پاهايشان كارهايى را كه انجام مى‏دادند شهادت مى‏دهند!
🌷🔅🌱نگو! یعنی شخص نگوید، …
🌻🔅🌱الإسراء : 23 وَ قَضى‏ رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً
🌹و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستيد! و به پدر و مادر نيكى كنيد! هر گاه يكى از آن دو، يا هر دوى آنها، نزد تو به سن پيرى رسند، كمترين اهانتى به آنها روا مدار! و بر آنها فرياد مزن! و گفتار لطيف و سنجيده و بزرگوارانه به آنها بگو!
🌷🔅🌱زبانهایتان، زبان های چه کسی! زبان+ما
🌻🔅🌱النور : 15 إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِكُمْ ما لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظيمٌ
🌹به خاطر بياوريد زمانى را كه اين شايعه را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد، و با دهان خود سخنى مى‏گفتيد كه به آن يقين نداشتيد؛ و آن را كوچك مى‏پنداشتيد در حالى كه نزد خدا بزرگ است!
🌻🔅🌱الصف : 2 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ
🌹اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! چرا سخنى مى‏گوييد كه عمل نمى‏كنيد؟!
🌷🔅🌱قوایی که شخصیت افراد را نمایان میسازد، هر چه از قوای بیشتر استفاده کنیم اسرار بیشتری را از خود آشکار خواهیم نمود!
🌻🔅🌱البلد : 8 أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ
🌹آيا براى او دو چشم قرار نداديم،
🌻🔅🌱البلد : 9 وَ لِساناً وَ شَفَتَيْنِ
🌹و يك زبان و دو لب؟
🌷🔅🌱هر یک از قوا در جایگاه مسئولیت خود قرار دارند و انسان مدیر و راهبر قوای خویش است، هر قوه در قوه بودنش بازخواست میشود، در عین حال برای عاملش گواهینامه اعمالش بوده و خود عامل ریاست اصلی و مدیریت کل اعضا را به عهده داشته و در گرو عملکرد خویش با قوای بدن است!
🌻🔅🌱الإسراء : 36 وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً
🌹از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مكن، چرا كه گوش و چشم و دل، همه مسئولند.
🌷🔅🌱با دل یکی شدن، دل را با خود یکی ساختن، قوا را نقش جاوید نفس و جان خویش ساختن، تجربه انسانهای با درجات عالی بندگی خداست!
🌻🔅🌱النجم : 11 ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى‏
🌹قلب (پاك او) در آنچه ديد هرگز دروغ نگفت.
🌸🔅🌱

🌹
🌷🔅🌱چه بسا که هر یک از قوا نقش نقاش خویش میشود، ابزار به تصویر خود عامل خود در میاید!
🌷🔅🌱هر یک از قوا تندیس و تصویر بخش هایی از جهان انسان را تشکیل میدهد، ملامت اعضا همدیگر را مثل ملامت کردن شخص از خویشتن میباشد!🔅هو العلیم🔅
🌸🔅🌱عنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: إِنَّ لِسَانَ ابْنِ آدَمَ يُشْرِفُ عَلَى جَمِيعِ جَوَارِحِهِ- كُلَّ صَبَاحٍ فَيَقُولُ كَيْفَ أَصْبَحْتُمْ فَيَقُولُونَ بِخَيْرٍ إِنْ تَرَكْتَنَا وَ يَقُولُونَ اللَّهَ اللَّهَ فِينَا وَ يُنَاشِدُونَهُ وَ يَقُولُونَ إِنَّمَا نُثَابُ وَ نُعَاقَبُ بِكَ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏2، ص: 115
🌹، از ابوحمزه، از حضرت على بن الحسين عليهما السلام روايت كرده است كه فرمود: «به درستى كه زبان فرزند آدم در صبح هر روز بر همه اعضاى او مشرف مى‏شود و مى‏گويد:
چگونه صبح كرده‏ايد؟ و چه حال داريد؟ در جواب مى‏گويند كه: صبح كرده‏ايم به خير و خوبى، اگر تو ما را به حال خود وا گذارى. و مى‏گويند: از خدا بترس در حقّ ما، و خدا خدا مى‏كنند و او را سوگند مى‏دهند و مى‏گويند كه: ما مثاب و معاقب نمى‏شويم، مگر به سبب تو كه آلت و اسباب ثواب و عقاب مايى».
🌸🔅🌱 قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُعَذِّبُ اللَّهُ اللِّسَانَ بِعَذَابٍ لَا يُعَذِّبُ بِهِ شَيْئاً مِنَ الْجَوَارِحِ فَيَقُولُ أَيْ رَبِّ عَذَّبْتَنِي بِعَذَابٍ لَمْ تُعَذِّبْ بِهِ شَيْئاً فَيُقَالُ لَهُ خَرَجَتْ مِنْكَ كَلِمَةٌ فَبَلَغَتْ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا فَسُفِكَ بِهَا الدَّمُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِبَ بِهَا الْمَالُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِكَ بِهَا الْفَرْجُ الْحَرَامُ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَأُعَذِّبَنَّكَ بِعَذَابٍ لَا أُعَذِّبُ بِهِ شَيْئاً مِنْ جَوَارِحِكَ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏2، ص: 115
🌹 از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: «رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود كه: خدا زبان را به عذابى معذّب گرداند كه هيچ عضوى از اعضا را به آن عذاب، معذّب نكند؛ پس زبان عرض مى‏كند كه:
اى پروردگار من! مرا به عذابى معذّب ساختى كه هيچ عضوى را به آن عذاب، معذّب نساختى؛ پس به زبان گفته مى‏شود كه: از تو سخنى بيرون آمد و به همه شرق و غرب زمين رسيد، و به سبب آن سخن، خونى كه ريختنش حرام بود و احترامى داشت، ريخته شد، و به واسطه آن، مال صاحب حرمت به غارت رفت، و فرج حرام پرده حرمتش به جهت آن دريد.
سوگند ياد مى‏كنم به عزّت خويش، كه هر آينه تو را به عذابى معذّب سازم كه هيچ‏يك از اعضاى صاحب تو را به آن عذاب، معذّب نسازم».
🌸🔅🌱عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا مِنْ يَوْمٍ إِلَّا وَ كُلُّ عُضْوٍ مِنْ أَعْضَاءِ الْجَسَدِ يُكَفِّرُ اللِّسَانَ يَقُولُ نَشَدْتُكَ اللَّهَ أَنْ نُعَذَّبَ فِيكَ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏2، ص: 115
🌹 از امام جعفر صادق عليه السلام كه فرمود: «هيچ روزى نمى‏آيد، مگر آنكه هر عضوى از اعضاى تن از براى زبان سر فرود مى‏آورد و كرنش مى‏كند؛ يعنى آن را تعظيم مى‏نمايد و خوارى و فروتنى به ظهور مى‏رساند، و مى‏گويد: تو را به خدا سوگند مى‏دهم كه مبادا ما به سبب تو معذّب شويم- يعنى چيزى نگويى كه موجب عذاب ما باشد-».
🌸🔅🌱 قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُعَذِّبُ اللَّهُ اللِّسَانَ بِعَذَابٍ لَا يُعَذِّبُ بِهِ شَيْئاً مِنَ الْجَوَارِحِ فَيَقُولُ أَيْ رَبِّ عَذَّبْتَنِي بِعَذَابٍ لَمْ تُعَذِّبْ بِهِ شَيْئاً فَيُقَالُ لَهُ خَرَجَتْ مِنْكَ كَلِمَةٌ فَبَلَغَتْ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا فَسُفِكَ بِهَا الدَّمُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِبَ بِهَا الْمَالُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِكَ بِهَا الْفَرْجُ الْحَرَامُ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَأُعَذِّبَنَّكَ بِعَذَابٍ لَا أُعَذِّبُ بِهِ شَيْئاً مِنْ جَوَارِحِكَ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏2، ص: 116

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.