آیا اشیائی مثل چاقو و امثال آن در ارتکاب به جرم یا ارتکاب به اعمال مثبت مسئولیت و نقشی دارند؟

27

سوال2225 :
آیا اشیائی مثل چاقو و امثال آن در ارتکاب به جرم یا ارتکاب به اعمال مثبت مسئولیت و نقشی دارند؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2225
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱با استناد به آیات:
🌻🔅🌱الإسراء : 44 تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ إِنَّهُ كانَ حَليماً غَفُوراً
🥀آسمانهاى هفتگانه و زمين و كسانى كه در آنها هستند، همه تسبيح او مى‏گويند؛ و هر موجودى، تسبيح و حمد او مى‏گويد؛ ولى شما تسبيح آنها را نمى‏فهميد؛ او بردبار و آمرزنده است.
🌻🔅🌱البقرة : 74 ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِيَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهارُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
🥀سپس دلهاى شما بعد از اين واقعه سخت شد؛ همچون سنگ، يا سخت‏تر! چرا كه پاره‏اى از سنگها مى‏شكافد، و از آن نهرها جارى مى‏شود؛ و پاره‏اى از آنها شكاف برمى‏دارد، و آب از آن تراوش مى‏كند؛ و پاره‏اى از خوف خدا (از فراز كوه) به زير مى‏افتد؛ (اما دلهاى شما، نه از خوف خدا مى‏تپد، و نه سرچشمه علم و دانش و عواطف انسانى است!) و خداوند از اعمال شما غافل نيست.
🌻🔅🌱الحشر : 21 لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
🥀اگر اين قرآن را بر كوهى نازل مى‏كرديم، مى‏ديدى كه در برابر آن خاشع مى‏شود و از خوف خدا مى‏شكافد! اينها مثالهايى است كه براى مردم مى‏زنيم، شايد در آن بينديشيد!
🌷🔅🌱همچنین آیات دیگر میتوان به فهم و اندیشه و قدرت بر انتخاب و گزینش تمام موجودات از جمله جمادات و تمام مصنوعات عالم هستی استناد نمود!
🌷🔅🌱چاقو و امثال آن از مواد و عناصر و ذراتی تشکیل شده که دارای حیات و شعور و قوه ی انتخاب و اختیار هستند و از مجموعه ذرات و عناصر با شعور که چاقو و امثال آن تشکیل شده مثل انسان موجود مستقل بوده و هویت واحد و خاص خود را دارد و در حوزه استعداد خویش دارای اراده و اختیار و انتخاب هستند!
🌷🔅🌱پس تمام ابزار با عاملین خود در عملشان مشارکت دارد. مگر آنکه مورد خاصی به لحاظ حکمت خاصش غیر از اراده ابزار را شامل شود.
🌷🔅🌱البته قدرت ابزار را در اختیار و عدم اختیار در موافقت و سرپیچی از فعل عامل را بایستی در تشریح مطلب لحاظ کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.