سوال ۲۴۸۴:
سلام علیکم
استاد لطف می فرمائید آیه ۶۴از سوره انعام را که می فرماید :خداست که از هر مشکلی نجات می دهد پس برای او شریک قائل می شوید البته آیه مورد نظر در رابطه با حاجت خواهی از معصومین آورده شده که به استناد این آیه حاجت خواهی از معصوم را شرک بحساب می آورند و همچنین در سوره مبارک یوسف که میفرماید اکثر مومنین مشرک هستند البته این مطالب در متنی از آیت الله جوادی آملی آورده شده که خدمتتان ارسال می کنم ممنون می شوم اگر توضیح بفرمائید|
آیت الله جوادی آملی
🔹ديديد حالا ما مواظب زبانمان نيستيم!
🔸يک بيان نوراني در ذيل اين آيه سوره مبارکه «يوسف» است که فرمود اکثر مؤمنين مشرکاند: «وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ» شما يک ايمان صددرصد خالصي کم داريد. به امام عرض کردند که چگونه مؤمن مشرک ميشود؟ خدا فرمود اکثر مؤمنين مشرکاند!
🔸فرمود همين که ميگويند: «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»، اگر فلان کس نبود مشکل ما حلّ نميشد! چرا اين حرف را ميزنيم؟ بگوييم خدا را شکر که مشکل ما را به دست فلان کس حلّ کرد! نه اينکه اگر او نبود مشکل ما حلّ نميشد. فرمود همين که ميگويند اوّل خدا دوم فلان شخص! مگر خدا اوّلي است که دوم دارد؟ پس اين آيات ناظر به کيست؟ «وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ»؛ «وَ مَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاّ هُوَ»، عرش و فرش سپاه و ستاد خدا هستند، مأموران الهياند و هر کس کاري کرد بگوييم خدا را شکر که از اين راه کار را رسيد.
🔸مرحوم آقاي قاضي و امثال آقاي قاضي اينها دو سه گونه حرف داشتند، الآن اگر يک سبد ميوه به دست ما برسد، ما ميگوييم چيست؟ ميگويند ميوه است. ميگوييم چه کسي داد؟ ميگويند فلان باغدار يا فلان باغبان. اين يک شرک مستور است! اما مرحوم آقاي قاضي و امثال آقاي قاضي اينها سه جمله حرف داشتند اگر چيزي به دست اينها ميرسيد ميفرمودند اين چيست؟ ميگفتند ميوه است، هرگز نميگفتند چه کسي داد! ميگفتند چه کسي آورد؟ بله فلان باغبان آورد. چه کسي داد معلوم است که چه کسي داد. اما ما ميگوييم چه کسي داد!؟
🔸ديديد حالا ما مواظب زبانمان نيستيم!؟ چه کسي داد مشخص است، «ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»؛ اين را چه در نماز چه در غير نماز به ما گفتند اين جمله نوراني قرآن را بخوانيد که «ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»؛ اينکه ما عادت نکرديم کاري که خدا کرد به غير خدا نسبت بدهيم، رزقي که خدا داد به غير خدا نسبت بدهيم، آنها هرگز نميگفتند چه کسي داد، ميگفتند چه کسي آورد؟ چه کسي داد معلوم است که چه کسي داد.
🔹(منبع : #درس_اخلاق ۹۵/۶/۱۱)
🔹در محضر آیت الله جوادی آملی
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2484_برگ_اول
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌻🔅🌱الأنعام : 63 قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً لَئِنْ أَنْجانا مِنْ هذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرينَ
🌻🔅🌱الأنعام : 64 قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْها وَ مِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ
🌹 بگو: چه كسى شما را از تاريكىهاى خشكى و دريا نجات مىبخشد؟ در حالى كه او را با زارى (آشكارا) و پنهانى مىخوانيد كه اگر ما را از اين مهلكه نجات داد مسلّما از سپاسگزاران خواهيم بود.
🌹 بگو: خداوند شما را از آن (مهلكه) و از هر اندوهى مىرهاند، باز هم شما شرك مىورزيد!
🌷🔅🌱عمل مشرکانه بیشتر به نیات و افکار وابسته است تا کلمات!
🌷🔅🌱آیا کسی که بگوید غار پناهگاه من است، مشرک شده است؟
آیا کسی که بگوید لباسم مرا از سرما و گرما و بیماری حفظ میکند مشرک شده است؟
آیا -نعوذ بالله- خدا درس شرک میدهد؟؟؟
🌻🔅🌱النحل : 81 وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِمَّا خَلَقَ ظِلالاً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْجِبالِ أَكْناناً وَ جَعَلَ لَكُمْ سَرابيلَ تَقيكُمُ الْحَرَّ وَ سَرابيلَ تَقيكُمْ بَأْسَكُمْ كَذلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ
🌹و خداوند براى شما از آنچه آفريده (مانند درخت و سقف و سايهبان) سايهها قرار داد و براى شما از كوهها غارها و پناهگاههايى ساخت، و براى شما لباسهايى قرار داد كه شما را از گرما (و سرما) نگه مىدارد و لباسهايى كه شما را از آسيب يكديگر نگه مىدارد (مانند البسه جنگى، حفاظت هوايى و دريايى). او اين گونه نعمتش را بر شما تمام مىكند، باشد كه تسليم (اراده او) شويد.
🌷🔅🌱جایی که غار از طرف خدای واحد و احد و وحید بعنوان پناهگاه معرفی شده، آیا معصومین علیهم السلام نمیتواند غار و پناهگاه روح و جان ما باشند، غاری که خدای واحد خود این پناهگاه را برای ما مهیا نموده، کسی که به وقت و زمانش به این غار پناه نبرد نسبت به نعمت خدا کفران ورزیده!
🌻🔅🌱آیا پیامبران والامقامی چون موسی و خضر امکان دارد که عمل مشرکانه ای انجام دهند؟؟؟
🌻🔅🌱الكهف : 77 فَانْطَلَقا حَتَّى إِذا أَتَيا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَما أَهْلَها فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُما فَوَجَدا فيها جِداراً يُريدُ أَنْ يَنْقَضَّ فَأَقامَهُ قالَ لَوْ شِئْتَ لاَتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْراً
🌹 پس هر دو به راه افتادند تا چون به اهل قريهاى رسيدند از مردم آنجا طعام طلبيدند، آنها از اينكه از آن دو پذيرايى كنند امتناع كردند، پس در آنجا ديوارى يافتند كه مىخواست فرو ريزد (خضر به تجديد بنا يا تعمير يا پايه زدن) آن را برپا داشت. موسى گفت: اگر مىخواستى البتّه (مىتوانستى) بر اين عمل مزدى بگيرى!
🌷🔅🌱آیا یوسف پیغمبر سخنان مشرکانه را بر می تابد و نسبت به آن تذکری نمیدهد.
🌻🔅🌱يوسف : 88 فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَيْهِ قالُوا يا أَيُّهَا الْعَزيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيْنا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقينَ
🌹پس چون (در نوبت بعد كه به منظور خريد طعام و نجات برادر به مصر رفتند و) بر او وارد شدند، گفتند: اى عزيز، ما و خانواده ما را سختى و تنگى رسيده و سرمايهاى ناچيز آوردهايم، پس ما را پيمانه كامل ده و بر ما تصدّق كن، كه همانا خداوند متصدقان را پاداش مىدهد.
🌷🔅🌱اگر کسی بگوید «فلان طعام را فلان کس داد» و با این جمله مشرک شود!!! به استدلال همین استدلال کننده کسی که بگوید «این(انگور) را چه کسی آورد» با این جمله هم مشرک میشود؛ چرا که دادن و آوردن هر دو حکایت از این دارد که ما برای شخص توانایی قائل هستیم چرا که دادن و آوردن فعلیت توانایی افراد است.
🌷🔅🌱این کلمات نیست که از شرک و یا توحید اشخاص حکایت کند بلکه این دل آدمی است که نیات و گفتار موحدانه و یا مشرکانه را رقم میزند.
☘️ادامه دارد…
🌻🔅🌱
🌻🔅🌱التوبة : 74 يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا وَ ما نَقَمُوا إِلاَّ أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ وَ إِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَليماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصيرٍ
🌹به خدا سوگند مىخورند كه (در غياب پيامبر، سخنان نادرست) نگفتهاند در حالى كه قطعاً سخنان كفرآميز گفتهاند و پس از اسلامآوردنشان، كافر شدهاند و تصميم (به كار خطرناكى) گرفتند، كه به آن نرسيدند. آنها فقط از اين انتقام مىگيرند كه خداوند و رسولش، آنان را به فضل (و كرم) خود، بىنياز ساختند! (با اين حال،) اگر توبه كنند، براى آنها بهتر است و اگر روى گردانند، خداوند آنها را در دنيا و آخرت، به مجازات دردناكى كيفر خواهد داد و در سراسر زمين، نه ولىّ و حامى دارند، و نه ياورى
🌷🔅🌱چه بسا خدای تعالی بندگان خود را مرکز روزی خود قرار میدهد ، الله فقط خالق روزی است و روزی دادن بندگان خدا تنها به اراده الهی است! در این آیه شریفه خالق تاکید میفرمایند: «آنها را روزی دهید»
🌻🔅🌱النساء : 5 وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً وَ ارْزُقُوهُمْ فيها وَ اكْسُوهُمْ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفاً
🌹اموال خود را، كه خداوند وسيله قوام زندگى شما قرار داده، به دست سفيهان نسپاريد و از آن، به آنها روزى دهيد! و لباس بر آنان بپوشانيد و با آنها سخن شايسته بگوييد!
🌷🔅🌱پس نباید در بند کلمات و ظاهر افعال بود. خدا خور میفرماید آنها را روزی دهید و خالق کسی را به مسیر شرک نمی اندازد.
🌻🔅🌱النساء : 8 وَ إِذا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُوا الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكينُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفاً
🌹و اگر بهنگام تقسيم (ارث)، خويشاوندان (و طبقهاى كه ارث نمىبرند) و يتيمان و مستمندان، حضور داشته باشند، چيزى از آن اموال را به آنها بدهيد! و با آنان به طور شايسته سخن بگوييد!
🌷🔅🌱ایمان و باور ما که خالق روزی و ارسال روزی چه به استقلال و چه بواسطه بندگان و پدیده هایش تنها از طرف اوست -چه مستقیم برساند و چه به طریق اسباب-.
🌻🔅🌱سبأ : 24 قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ وَ إِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلى هُدىً أَوْ في ضَلالٍ مُبينٍ
🌹بگو: «چه كسى شما را از آسمانها و زمين روزى مىدهد؟» بگو: «اللَّه! و ما يا شما بر (طريق) هدايت يا در ضلالت آشكارى هستيم!»
🌻🔅🌱فاطر : 3 يا أَيُّهَا النَّاسُ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ هَلْ مِنْ خالِقٍ غَيْرُ اللَّهِ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ
🌹اى مردم! به ياد آوريد نعمت خدا را بر شما آيا آفرينندهاى جز خدا هست كه شما را از آسمان و زمين روزى دهد؟! هيچ معبودى جز او نيست با اين حال چگونه به سوى باطل منحرف مىشويد؟
🌸🔅🌱قال: «فقال النبي (صلى الله عليه و آله): بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بك- يا محمد- ليلة العقبة وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ كان أحدهم يبيع الرؤوس و آخر يبيع الكراع و يفتل القرامل «1» فأغناهم الله برسوله، ثم جعلوا حدهم و حديدهم عليه».
البرهان في تفسير القرآن، ج2، ص: 819
🌻🌱يس : 47 وَ إِذا قيلَ لَهُمْ أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قالَ الَّذينَ كَفَرُوا لِلَّذينَ آمَنُوا أَ نُطْعِمُ مَنْ لَوْ يَشاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ في ضَلالٍ مُبينٍ
🌹و هنگامى كه به آنان گفته شود: «از آنچه خدا به شما روزى كرده انفاق كنيد!»، كافران به مؤمنان مىگويند: «آيا ما كسى را اطعام كنيم كه اگر خدا مىخواست او را اطعام مىكرد؟! (پس خدا خواسته است او گرسنه باشد)، شما فقط در گمراهى آشكاريد»!