سوال2749:
اگر تعابیری چون “انالحق” در معنای مجازی اخذشود و ب معنای آیینه ی الهی شدن و باچشم خدا دیدن و …..واینا باشه،ایراد داره؟ (ادعای الوهیت مطرح نباشه)
اگر ایرادی نداره آیا میتونیم این گونه تعابیر را ب اسم خاص خدا مثل الله تعمیم بدیم؟یا کفرگویی و غلو میشود حتی اگر در معنای مجازی در نظر گرفته بشه.
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🌷
#پاسخ2749
🌹علیکم السلام
🌼🌿گوینده عبارت «انا الحق» مرادش از حق، ذات حق را اراده نموده در واقع مسمی را قصد و کاری به اسم ندارد، در حالیکه حتی حق انتساب اسم را هم به خویشتن نداشت.
🌼🌿به عبارت روشن تر «الحق» جزء اسماء حسنای الهی است و مختص پروردگار متعال است!
پس بحث خود را روی انتساب اسم پی میگیریم و گر نه ذات پنداری مطلق است.
🌼🌿هیچ کس (جز همان اسماء حسنا در اسم بودن) حق نامیدن خود به آن اسماء حسنا را ندارد.
🌻🌿الأعراف : 180 وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها وَ ذَرُوا الَّذينَ يُلْحِدُونَ في أَسْمائِهِ سَيُجْزَوْنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
🌸🌿نام های نیک مخصوص خداست پس او را با آن بخوانید. و كسانى را كه در اسماء خدا تحريف مىكنند رها سازيد! آنها بزودى جزاى اعمالى را كه انجام مىدادند، مىبينند!
اسماء اختصاصی خدا را کسی نمیتواند به خود اختصاص دهد! در صورت تخصیص، ملحد خواهد بود چرا که با اسماء الهی به الحاد برخاسته!
🌼🌿میدان عظیم اسماء الهی کوی و کوچه بازی مجاز جویان نیست، مجاز گویی هم میدان خاص خود را دارد و هر کس بایستی با هم قد خود به بازی برخیزد.
🌼🌿زیباترین رابطه مخلوق با خالق، آیت بودن مخلوق است، اطلاق آئینه برای مخلوق دارای اشکالات اساسی است، چرا که ذات حق منزه از اجزا بوده و خاصیت آینه اخذ اجزاء و انعکاس آن است و استقلال آتینه از مرئی مشخص و جدایی آن احاطت مرئی را زیر سوال میبرد! اما میتوان با ملاحظاتی مخلوقات الهی را آئینه ی اسماء حسنای الهی تلقی کنیم .ولی به هر حال هیچ مخلوقی حتی اسماء حسنای الهی نمیتواند آئینه ی ذات الهی باشد!
🌼🌿کسی که چنین ادعایی (انا ال…) کند خود را معبود دیگر مخلوقات قرار داده است، کمال و اوج مخلوق، تواضع و فروتنی اوست، هر که ذلیل درگاه خدا شد عزیز درگاه خدا گشت.