آیا زیارت ابی عبدالله علیه السلام ارجح تر است یا حق الناس و رعایت دستورات الهی؟

44

سوال1528 :
سلام علیکم (جمع بندی کوتاه بحث بوی بهشت) آیا زیارت ابی عبدالله علیه السلام ارجح تر است یا حق الناس و رعایت دستورات الهی؟ مثلا اشخاصی هستند که سالیانه دائما از این زیارت به آن زیارت میروند ولی از هیچ عمل خلافی هم فروگزاری نمیکنند. آیا چنین زیاراتی قبول و انسان ساز است؟ یا زیارت در هر حالی زیباست!؟
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1528
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻
🔆🔅🌱زائر امام حسین علیه السلام بایستی خود را ملبس به لباس تقوا کند، چرا که زیبنده ترین لباس سفر حسینی است، کسی که به زیارت بهترین بنده ی خدا میرورد بایستی خود را شبیه اش نماید، زائر امام حسین علیه السلام بایستی حسینی شود، از اولین مؤلفه های آن زدون چرک ظلم و تعدی و گناه بوده و همچنین مزیّن شدن به زینت مکارم و معطر شدن به عطر محاسن است. خلاصی از حق الناس و رعایت دستورات الهی حداقل کاری است که بایستی زائر امام حسین علیه السلام مراعات نماید!
🔆🔅🌱انبیاء و ملائک و اولیاء و … از زائران امام حسین علیه السلام میباشد، دل پاک و جان آراسته و تن نظیف جواز زیارت سید و سالار شهیدان است! کسی که امام حسین علیه السلام را بشناسد به هنگام رهسپاری به زیارتش اعضاء وجودش به لرزه می افتد، آیا میدانیم به زیارت چه کسی میرویم؟؟؟!!!!
🔆🔅🌱برای زیارت جان پاک حضرت علاوه بر قبر شریفش، بایستی پاک بود، بایستی ناب ناب بود!
🔆🔅🌱امام حسین علیه السلام هم عبارت و اشارات و لطایف و حقایقی دارد، کسی به تاویل و تفسیر زیارت حضرت میرسد که اهل ایمان و تقوا باشد!
☀️مدلج از محمّد بن مسلم براى ما نقل كرد كه وى گفت: محضر مبارك حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام عرض كردم: هر گاه به زيارت پدر بزرگوارتان (حضرت امام حسين عليه السّلام) مى‏رويم آيا بهمان هيئت و كيفيّتى كه به حج مى‏رويم باشيم؟
حضرت فرمودند: بلى.
عرض كردم: پس آنچه بر حاجى لازم است بر ما نيز است؟
حضرت فرمودند: چه چيزهائى را گفتى؟
عرض كردم: اشيائى را كه بر حاجى لازم مى‏باشد.
حضرت فرمودند:
بر تو لازم است كه با همراهانت خوش رفتار باشى، سخن اندك بگوئى و حتى الامكان تكلّم نكنى مگر به خير.
بر تو لازم است زياد بياد خدا باشى.
و بر و لازم است جامه و لباس‏هايت را نظيف و پاكيزه نگاه دارى.
و بر تو لازم است پيش از اينكه به حائر برسى غسل نمائى.
لازم است بر تو كه خاشع بوده و زياد نماز خوانده و بسيار بر محمّد و آل محمّد صلوات بفرستى و به آنچه از تو نيست و مال ديگرى است احترام گذارده و بر ندارى.
لازم است به آنچه حلال نيست نگاه نكرده و چشم خود را از آن فروببندى.
لازم است وقتى برادر ايمانى خود را نيازمند ديده و ملاحظه كردى كه بواسطه نداشتن نفقه از ادامه عمل عاجز است به ديدنش رفته او را كمك كرده و به مواسات با او رفتار نمائى.
بر تو لازم است تقيه كه دين تو به آن قائم است را رعايت كنى.
واجب است از آنچه منهى هستى و از خصومت و دشمنى و زياد قسم خوردن و از جدال كردنى كه در اثناء آن به خوردن قسم مبادرت مى‏ورزى اجتناب و دورى كنى.
و وقتى به اين دستورها عمل كردى البتّه حجّ و عمره تو تمام و كامل بوده و به واسطه صرف نفقه و دور شدن از اهل و عيالت و روى تافتن از آنچه به آن مايل هستى از كسى كه آنچه نزدش بوده و تو آن را طلب كردى استحقاق پيدا مى‏كنى كه از سفرت مراجعه كرده در حالى كه مغفرت و رحمت و رضوانش شامل تو شده باشد.
كامل الزيارات / ترجمه ذهنى تهرانى، ص: 426
🌸🔅🌱عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِذَا خَرَجْنَا إِلَى أَبِيكَ أَ فَكُنَّا [أَ فَلَسْنَا] فِي حَجٍّ قَالَ بَلَى قُلْتُ فَيَلْزَمُنَا مَا يَلْزَمُ الْحَاجَّ قَالَ مِنْ مَا ذَا قُلْتُ مِنَ‏ الْأَشْيَاءِ الَّتِي يَلْزَمُ الْحَاجَّ قَالَ يَلْزَمُكَ حُسْنُ الصَّحَابَةِ لِمَنْ يَصْحَبُكَ وَ يَلْزَمُكَ قِلَّةُ الْكَلَامِ إِلَّا بِخَيْرٍ وَ يَلْزَمُكَ كَثْرَةُ ذِكْرِ اللَّهِ وَ يَلْزَمُكَ نَظَافَةُ الثِّيَابِ وَ يَلْزَمُكَ الْغُسْلُ قَبْلَ أَنْ تَأْتِيَ الْحَائِرَ وَ يَلْزَمُكَ الْخُشُوعُ وَ كَثْرَةُ الصَّلَاةِ وَ الصَّلَاةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ يَلْزَمُكَ التَّوْقِيرُ لِأَخْذِ مَا لَيْسَ لَكَ وَ يَلْزَمُكَ أَنْ تَغُضَّ بَصَرَكَ وَ يَلْزَمُكَ أَنْ تَعُودَ إِلَى أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ إِخْوَانِكَ إِذَا رَأَيْتَ مُنْقَطِعاً وَ الْمُوَاسَاةُ وَ يَلْزَمُكَ التَّقِيَّةُ الَّتِي قِوَامُ دِينِكَ بِهَا وَ الْوَرَعُ عَمَّا نُهِيتَ عَنْهُ وَ الْخُصُومَةِ وَ كَثْرَةِ الْأَيْمَانِ وَ الْجِدَالِ الَّذِي فِيهِ الْأَيْمَانُ فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ تَمَّ حَجُّكَ وَ عُمْرَتُكَ وَ اسْتَوْجَبْتَ مِنَ الَّذِي طَلَبْتَ مَا عِنْدَهُ بِنَفَقَتِكَ وَ اغْتِرَابِكَ عَنْ أَهْلِكَ وَ رَغْبَتِكَ فِيمَا رَغِبْتَ أَنْ تَنْصَرِفَ بِالْمَغْفِرَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ.
كامل الزيارات، النص، ص: 130

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.