آیا عدم اجابت بعضی از دعای اولیاء الله در حق شفای عزیزان خود، نشانه ناکارآمدی دعا در امر درمان بیماری است؟

24

سوال۳۱۷3:
سلام علیکم
آیا عدم اجابت بعضی از دعای اولیاء الله در حق شفای عزیزان خود، نشانه ناکارآمدی دعا در امر درمان بیماری است؟
🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ3173
🌹سلام علیکم
🌷🔆دعا دارای هدفی والا و حکمتی متعالی و آثار و برکاتی عظیم است.
🔆🌷دعا از یک منظر، درخواست و سوال و تمنا و مناجات و راز و نیازی از جانب مخلوق بسوی خالق بی همتای یکتاست.
دعای ابزاری است اعطایی، از جانب معبود ازلی برای عبد خویش از برای ایجاد نیکوترین ارتباط.
🌷🔆دعا نوع خاصی از عبادت و بندگی الهی است، طلب و درخواست بنده خدا، از جمله زیباترین اشکال تجلی بندگی الهی است.
هر چند که دعای بنده اجابت نشود اما صرف اعطای امتیاز دعا از جانب خالق برای مخلوق سودی است خالص و بی حساب،
🔆🌷خدای مهربان در دعا سودی چند لایه و اضعاف و مضاعف قرار داده که میتوان به چند نمونه از آن اشاره نمود:
ارتباط خالصانه با محبوب ازلی
توجه و یاد معبود یگانه
درمان غفلت و فراموشی یگانه اله عالمین
تولید امید و خروج از تحیّر و ناامیدی
توسل و توکل به منبع لایزالی که عامل شادی و سرزندگی و مانع افسردگی است
حفظ و توجه به اساس آفرینش و توجه به اهداف خلقت که عبادت و بندگی الهی است
رسیدن به سود مضاعف در صورت اجابت دعا
رسیدن به خواستی برتر، از جانب بی نیاز مطلق، در صورت عدم اجابت دعا به عوض درخواست بنده بنا به حکمت و مصلحت الهی
و …
🌷🔆به یقین هدفی بالاتر از اجابت حاجت و نیاز، در جان و حکمت دعا نهفته است . بنده خدا هر چند که با دعا به درخواست خود نرسد در عوض به منفعتی بالاتر از خواسته خود دست پیدا خواهد نمود.
چنین نیست که حتما میبایست دعای بنده به اجابت برسد هر چند که در بیشترین مواقع مورد اجابت درگاه رحمت پروردگار متعال قرار میگیرد.
🔆🌷دوستان خالص خدا دعایشان همیشه مجاب است اولیاء خدا در دعاهایشان رضا و خوشنودی خدا را بر خواسته خود ترجیح میدهند، رضایت اهل بیت علیهم السلام به قضای الهی جزء سیره لاینفک حیات پاک آنهاست.
فاطمه زهراء سلام الله علیها اگر شفای خود را از خدا طلب میکردند درمان میشدند ولی حضرتشان دیدار خدا را با رضا به قضای الهی ترجیح دادند و شهید شدند در فراز از دعای حضرت آمده:
يَا إِلَهِي عَجِّلْ وَفَاتِي سَرِيعا= ای خدای من در وفاتم به سرعت تعجیل فرما.
🌱در مورد مولا امیر المومنین علیه السلام حضرت در لحظه اثابت ضربت خوشحالی خود را با این کلام ابراز نمودند: َ فُزْتَ وَ رَبِّ الْكَعْبَة=قسم به پروردگار کعبه رستگار شدم. عشق شهادت آرزوی دیرینه حضرت بود. همچنین زمانی که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به نحوه شهادت مولا اشاره نمودند حضرت خطاب به ایشان گفتند: ُ فِي سَلَامَةٍ مِنْ دَيْنِي‏=یعنی: آیا شهادت من در حالی به وقوع خواهد پیوست که دینم در سلامتی باشد(در اوج دینداری و خلوص بندگی)
🔆🌱با شعار دوستان خدا آشنا شوید: صَبْراً عَلَى بَلَائِهِ وَ تَسْلِيماً وَ رِضًى بِقَضَائِه‏-ُ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ تَسْلِيماً لِأَمْرِهِ وَ رِضَاءً بِقَضَائِهِ وَ احْتِسَاباً لِحُكْمِهِ وَ صَبْراً لِمَا قَدْ جَرَى عَلَيْنَا مِنْ حُكْمِهِ
🌱🔆پس طلب حاجت در عین رضا و تسلیم به قضای الهی از خصوصیات روشن عاشقان خداست، عاشقان الهی با طیب خاطر حکم خدا را بر حاجات و نیاز خود ترجیح میدهند.
🔆🌱اگر خدای عظیم اراده فرماید انسان مثل نوح و حضرت مهدی علیهما السلام هزاران سال عمر میکند.
با دعا، حتی مرده زنده میشود همانطوریکه حضرت مسیح علیه السلام مرده را زنده میکرد در عین حال بیماران صعب العلاج را به دعا معالجه مینمود.
🌻🔆آل‏عمران : 49
وَ رَسُولاً إِلى‏ بَني‏ إِسْرائيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى‏ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُكُمْ بِما تَأْكُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ في‏ بُيُوتِكُمْ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ
🌸🔆و (او را به عنوان) رسول و فرستاده به سوى بنى اسرائيل (قرار داده، كه به آنها مى‏گويد:) من نشانه‏اى از طرف پروردگار شما، برايتان آورده‏ام من از گِل، چيزى به شكل پرنده مى‏سازم سپس در آن مى‏دمم و به فرمان خدا، پرنده‏اى مى‏گردد. و به اذن خدا، كورِ مادرزاد و مبتلايان به برص [پيسى‏] را بهبودى مى‏بخشم و مردگان را به اذن خدا زنده مى‏كنم و از آنچه مى‏خوريد، و در خانه‏هاى خود ذخيره مى‏كنيد، به شما خبر مى‏دهم مسلماً در اينها، نشانه‏اى براى شماست، اگر ايمان داشته باشيد!
🌻🔆الأنبياء : 83 وَ أَيُّوبَ إِذْ نادى‏ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمينَ
🌸🔆و ايّوب را (به ياد آور) هنگامى كه پروردگارش را
واند (و عرضه داشت): «بد حالى و مشكلات به من روى آورده و تو مهربانترين مهربانانى!»
🌻🔆الأنبياء : 84 فَاسْتَجَبْنا لَهُ فَكَشَفْنا ما بِهِ مِنْ ضُرٍّ وَ آتَيْناهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ ذِكْرى‏ لِلْعابِدينَ
🌸🔆ما دعاى او را مستجاب كرديم و ناراحتيهايى را كه داشت برطرف ساختيم و خاندانش را به او بازگردانديم و همانندشان را بر آنها افزوديم تا رحمتى از سوى ما و تذكّرى براى عبادت‏كنندگان باشد.
یادمان نمی رود!!!
🌻🔆الفرقان : 77 قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزاماً
🌸🔆بگو: «پروردگارم براى شما ارجى قائل نيست اگر دعاى شما نباشد شما (آيات خدا و پيامبران را) تكذيب كرديد، و (اين عمل) دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد!»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.