آیا مخلوقی به نام عقل قبل از خلقتش از روحانیین در عالم دیگری حضور داشته و مراتب بندگی را طی کرده؟

25

سوال2169:
سلام علیکم
آیا مخلوقی به نام عقل قبل از خلقتش از روحانیین در عالم دیگری حضور داشته و مراتب بندگی را طی کرده؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2169
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
… فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْعَقْلَ وَ هُوَ أَوَّلُ خَلْقٍ مِنَ الرُّوحَانِيِّينَ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ مِنْ نُورِهِ
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 21
🌷🔅🌱با عنایت به حدیث عقل و جهل که عقل را اولین مخلوق از روحانیون معرفی میفرماید حکایت از این مسئله دارد که آغاز و حضورش در عالم هستی از همان لحظه خلقتش بوده!
☘️🔅🌱 تکمله #سوال2169
سلام علیکم
با سپاس از پاسخ فوق
پس این تفاوت را چطور میتوانیم جمع ببندیم
عقل = “خَلْقٍ مِنَ الرُّوحَانِیِّینَ عَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ مِنْ نُورِهِ ”
و جهل =”خَلَقَ الْجَهْلَ مِنَ الْبَحْرِ الْأُجَاجِ ظُلْمَانِیّاً ”
حال با توجه به اینکه أَحْسَنَ کُلَّ شَيْ ءٍ همه اشیا به احسن خلق شده اند و فرمودیدآ” آغاز و حضورش در عالم هستی از همان لحظه خلقتش بوده” علت تفاوت در طینت و اینکه آیا این احسن بودن برابری در ظلمان و نور است؟؟
اگر برابری وجود دارد چرا نور و روحانیت از لحاظ مراتب بالاتر از دیگر خلق است؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#تکمله_پاسخ2169
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱هیچ دلیلی بر نا زیبا بودن بحر اجاج ظلمانی (دریای تلخ تاریک)نداریم! چرا که هر مخلوق در جایگاه خود زیبا و زیبابخش است، مثل خال سیاه بر صورت سفید!
🌷🔅🌱زیبایی روز و جمال شب از دید هیچ عاقلی مخفی نیست، نه روشنایی روز را شب میتواند جایگزین شود و نه جای آرامش شب را روز میتواند بگیرد.
🌻🔅🌱الإسراء : 12 وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ وَ النَّهارَ آيَتَيْنِ فَمَحَوْنا آيَةَ اللَّيْلِ وَ جَعَلْنا آيَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلاً مِنْ رَبِّكُمْ وَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنينَ وَ الْحِسابَ وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ فَصَّلْناهُ تَفْصيلاً
🌸ما شب و روز را دو نشانه توحيد و عظمت خود قرار داديم؛ سپس نشانه شب را محو كرده، و نشانه روز را روشنى‏بخش ساختيم تا (در پرتو آن،) فضل پروردگارتان را بطلبيد (و به تلاش زندگى برخيزيد)، و عدد سالها و حساب را بدانيد؛ و هر چيزى را بطور مشخّص و آشكار، بيان كرديم.
🌻🔅🌱يونس : 67 هُوَ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فيهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ
🌸او كسى است كه شب را براى شما آفريد، تا در آن آرامش بيابيد؛ و روز را روشنى بخش (تا به تلاش زندگى پردازيد) در اينها نشانه‏هايى است براى كسانى كه گوش شنوا دارند!
🌷🔅🌱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.