آیا میتوان گفت ک ،شناخت خدا باخدا بالاترین حد شناخت است؟”بک عرفتک و انت دللتنی الیک” و مرتبه ی پایین تر شناخت خدا با آیات الهی است؟ اگردرست است چرا امام حسین (ع) در فراز ارسال شده از دعای عرفه استدلال الهی را با تمام مخلوقات نفی میکند؟

20

سوال2756:
آیا میتوان گفت ک ،شناخت خدا باخدا بالاترین حد شناخت است؟”بک عرفتک و انت دللتنی الیک”
و مرتبه ی پایین تر شناخت خدا با آیات الهیست؟
“فارجع البصر هل تری من فطور”

و اگردرست است چرا امام حسین ع در این فراز دعای عرفه استدلال الهی را با تمام مخلوقات نفی میکند؟

کیْفَ یُسْتَدَلُّ عَلَیْکَ بِما هُوَ فى وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ اِلَیْکَ
ایَکُونُ لِغَیْرِکَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَیْسَ لَکَ حَتّى یَکُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَکَ
متى غِبْتَ حَتّى تَحْتاجَ اِلى دَلیلٍ یَدُلُّ عَلیْکَ

🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2756
🌹علیکم السلام
🌼🌿شناخت اول و آخر تنها و تنها با خدای علیم میسر است و بس. چه مستقیم افاضه معرفت فرماید و چه بواسطه آیاتش؛ در هر حالت طریق وصول معرفت فقط با خداست! معرفت به آیات نیز تنها با خدای حکیم میسر است، طریق شناخت خدا با آیات نیز خدا خود معرّف ما به آیات و از آیات به آستانه پاک خویش است.
🌼🌿قرآن که صراط مستقیم معرفت است در بهره مندی از آنها نیاز مند خداییم!
🌸🌿القيامة : 19 ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا بَيانَهُ
سپس بيان (و توضيح) آن (قرآن) بر عهده ماست!
ِ 🌸🌿اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي
🌸🔅خداوندا خودت را به من بشناسان… خداوندا رسول خد را به من بشناسان… خدایا حجت خود را به من بشناسان…
🌼🌿دعوت خدای متعال به توجه و تفکر و تعقل در آیات دعوت به شرکت در کلاس علم الهی است، عالم تابلو و تخته سیاه آموزشی پروردگار حکیم داناست!
🌼🌿سخن منور امام حسین علیه السلام، اعتراف به این حقیقت مسلم است که هر چیز در عالم هستی محتاج و فقیر پروردگار متعال هستند، حتی برهان و استدلال برای تاثیر گذاری محتاج اویند، برهان و دلیل با او برهان و دلیل هستند! هستی و بقاء براهین و دوام و اثر بخشی شان به خدای قادر و توانا وابسته اند.
🌼🌿خدای علیم حائل میان تمام استدلالات و براهین است، همانطوریکه روشنی بخش نور خداست، به همانطر نیز اثر بخشی استدلالات با خداست. همانطوریکه روزی دهنده خداست چه بیواسطه تامین نیاز کند و چه با واسطه نعمات، مثل آب که او تواناست بیواسطه آب رفع عطش کند و همانطور نیز اگر به آب فرمان رفع عطش را صادر نفرماید تشنگی فروکش نمیکند، به همان صورت نیز شفا دهنده فقط اوست… همانطور ر نیز معرفت دهنده فقط اوست…
🌼🌿معرفت صنعتی از صنایع زیبای الهی است.
🌼🌿معرّف تمام معارف و آیات فقط خداست.
🌸🌿 عنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَكِيمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْمَعْرِفَةُ مِنْ صُنْعِ مَنْ هِيَ قَالَ مِنْ صُنْعِ اللَّهِ لَيْسَ لِلْعِبَادِ فِيهَا صُنْعٌ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 163

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.