آیا کظم غیظ ب معنای (فرو) بردن خشم است؟

25

سوال3365:
آیا کظم غیظ ب معنای (فرو) بردن خشم است؟
🌷🔅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔅🌷
🔆علیکم السلام
☘️ #جواب3364
🌷🔆 ریشه معنای «کظم» به گلو و محل خروج نَفَس برمیگردد، کاظم با این اعتبار به کسی میگویند که راه نَفَس خود را می بندد، یعنی حبس نَفَس میکند، و یا حبس کلام میکند و سکوت میکند، کنایه از اینکه بر خود مسلط است، خودش را کنترل میکند، اگر در مورد خشم به کار رود به معنی کنترل و فرو خوردن خشم است.
🔆🌷پس به کسی کاظم میگویند که جهان وجود خود را از هر جهت کنترل میکند، نظام وجود خود را حفظ و از آشفتگی اش جلوگیری میکند، مثل نیروگاه عظیمی که به زیبایی تولید نیرو و انرژی نموده و به هیچ وجه حادثه ویرانگری مثل آتش سوزی در آن رخ نمیدهد!
🌷🔆 در مورد معنی آن نسبت به ساحت مقدس امام موسی بن جعفر الکاظم علیه السلام بهتر است بگوییم، حضرت در نظام هستی حکم کنترلگر حضرت سبحان در جهان هستی را دارند، اگر حضرتش نبودند جهان از کنترل خارج میشد، دچار آشفتگی و پریشانی میشد! حضرت در حکم اسباب امن و امنیت و آرامش و آسایش و نشاط الهی در جهان هستی اند. اگر حضرت نبودند جهان به آتش کشیده میشد و به خاکستر تبدیل میشد!
🔅🔅🌸و نَحْنُ أَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ كَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ وَ نَحْنُ الَّذِينَ بِنَا يُمْسِكُ اللَّهُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ بِنَا يُمْسِكُ الْأَرْضَ أَنْ تَمِيدَ بِأَهْلِهَا وَ بِنَا يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ تُنْشَرُ الرَّحْمَةُ وَ تَخْرُجُ بَرَكَاتُ الْأَرْضِ وَ لَوْ لَا مَا فِي الْأَرْضِ مِنَّا لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903) 🌼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.