از آیه ” انا بشر مثلکم ” چگونه استنباط کنیم که حضرت از مرکب خویش پیاده شده و خاکی گشته اند؟ مرکب پیامبر چه چیزی بوده است؟

17

سوال2915 :
سلام علیکم.
در سخنرانی شب ولادت حضرت پیامبر اکرم ص فرمودید؛
انا بشر مثلکم….
یعنی اینکه من پیامبر از مرکب خویش پیاده شده ام و خاکی شده ام و مولا ع تراب شده اند و شیعیان تراب.
چگونه از خاکی شدن حضرت رسول اکرم ص حضرت مولا علی ع ابوتراب شده اند؟
از آیه ” انا بشر مثلکم ” چگونه استنباط کنیم که حضرت از مرکب خویش پیاده شده و خاکی گشته اند؟ مرکب پیامبر چه چیزی بوده است؟
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2915
🌹علیکم السلام
🌼🌿پیامبر اسلام از منزلت والا با لباس خاکی برای آبیاری و آبادانی عالم دنیا به این عالم خاکی حضور یافتند، وجودی که فلک الافلاک از پرتو نورانی آن حضرت خلق شده در پست ترین نقطه عالم هستی برای توسعه انوار الهی به این دنیا وارد شدند.
🌼🌿مولا علی علیه السلام ابوتراب اند و شیعیانش تراب حضرتند، ترابی که در مصاحبت حضرت به درخت و عطر و گل و شهد و عطر و عسل ملکوتی تبدیل میشوند.
🌼🌿مولا ابوتراب اند یعنی متخصص تبدیل و تحویل خاک به افلاک و فوق افلاک، به نظر مبارکش خاک کیمیا میشود، انسان خاکی تحت ولایت حضرتش به انسان ملکوتی و جبروتی نبدیل میشود.
🌼🌿به لحاظ کثرت مطالب ارائه شده قبلی به همین اختصار اکتفا میکنم که وجود والایی که تقدم رتبی و مقامی و منزلتی در آفرینش عالم هستی داشته و در حکم شاهنشاه اسماء حسنای الهی محسوب میشود و روح و جان خزائن و ودایع الهی الهی اند بر ملائک و انبیاء عظام در عوالم قبل از عالم دنیا صدارت و رهبری داشته و معلم اعظم آنها بودند و صنعة الصنایع الهی اند جلوس آنحضرت در عالم دنیا جز برای آبادانی این دنیا نبوده، مقامی که نور فرزند ایشان محسوب میشود- یعنی مشکات نور خدایند- همین نور با حجاب خاک برای تبدیل همان خاک به نور الانوار الهی بود.
🌸🌿 عنْ سُلَيْمَانَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ عَبَايَةَ بْنِ رِبْعِيٍّ قَالَ: قُلْتُ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ لِمَ كَنَّى رَسُولُ اللَّهِ ص عَلِيّاً ع أَبَا تُرَابٍ قَالَ لِأَنَّهُ صَاحِبُ الْأَرْضِ وَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى أَهْلِهَا بَعْدَهُ وَ بِهِ بَقَاؤُهَا وَ إِلَيْهِ سُكُونُهَا وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ وَ رَأَى الْكَافِرُ مَا أَعَدَّ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِشِيعَةِ عَلِيٍّ مِنَ الثَّوَابِ وَ الزُّلْفَى وَ الْكَرَامَةِ قَالَ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَاباً «1» أَيْ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَقُولُ الْكافِرُ يا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً
معاني الأخبار، النص، ص: 120
🌷🌿عباية بن ربعى گويد: به عبد اللّه بن عبّاس گفتم: چرا پيغمبر خدا صلى اللَّه عليه و آله علىّ را به ابو تراب كنيه داد؟ گفت: زيرا او مالك و صاحب كره زمين مى‏باشد، و بعد از پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله حجّت خدا بر ساكنان زمين است، و بقاى زمين به او، و آرامش زمين از بركت وجود اوست، از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله شنيدم كه فرمود: روز قيامت چون شخص كافر نعمتهايى را كه از خداوند بعنوان پاداش و كاميابى، براى شيعه على عليه السلام فراهم آورده است بنگرد، گويد: يا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً
معاني الأخبار / ترجمه محمدى، ج‏1، ص: 279

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.