استاد در آیه ۱۵از سوره رعد می فرماید و هر که در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه با سایه هایشان بامدادان و شامگاهان برای خدا سجده می کنند، سجده کنندگان واقعی چه تفاوتی دارند؟

23

سوال۲۴۰۱:
سلام علیکم
استاد در آیه ۱۵از سوره رعد می فرماید و هر که در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه با سایه هایشان بامدادان و شامگاهان برای خدا سجده می کنند
طبق این آیه آیا زمینیان چه مسلمان باشند چه کافر چه بخواهند و چه نه خداوند را با سایه هایشان هر صبح و شب سجده می کنند پس چه فرقی بین سجده کنندگان واقعی هست ?لطف می کنید در مورد این آیه توضیح بفرمائید
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2401
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌻🔅🌱الرعد : 15 وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ ظِلالُهُمْ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ
🌹 و هر كه و هر چه در آسمان‏ها و زمين است خواه و ناخواه براى خدا سجده مى‏كنند و نيز سايه‏هاى آنها در بامدادان و شامگاهان .
🌷🔅🌱تمام آفریده های خدا بنا به ذاتشان که خلق خدایند، به حقیقت و به ریشه و به اصول و فروعشان خدا را سجده میکنند. همانطوریکه هیچ چیز و هیچ کس نمیتواند از مخلوق و مصنوع بودن حضرت خالق و صانع خارج شود همانطور نیز به تکوین نمیتواند از سجده به خدا سر باز زند. ذات موجودت سجده ثابتی است برای خدا.
🌷🔅🌱سجده ظاهری باید نمایش سجده باطنی باشد؛ سجده تشریعی نمایش سجده تکوینی است. کسی که بتواند سجده باطنی خود را به تشریع و به حقیقت اظهار کند بنده ناب خدا خواهد بود!
🌷🔅🌱کسی که از سجده ظاهری و تشریعی ابا میکند، سرپیچی او مانع سجده باطنی او نخواهد بود، از جهت دیگر ممانعت او از سجده به خدا نوعی سجده برای خداست اما در سبیل غضب الهی. چرا که اذن و اجازت خدا برای امکان حصول امتناع از انجام سجده نوع خاصی از تجلّی اراده الهی در مخلوقات است. بنده اگر گوش به فرمان خدا او را سجده کند سجده اش سجده در مسیر رضای الهی است، در غیر اینصورت هر گونه تخطی من غیر المستقیم سجده برای خدا اما در مسیر غضب الهی است، یعنی در سبیل ناخشنودی الهی.
🌷🔅🌱اما سایه، حقیقتی است که فهمش نیاز به غواصی عمیق دارد، چرا که سایه تمام مخلوقات شامل همه موجودات میشود، حتی خورشید و نور و … که فهم سایه نور خیلی سخت میباشد چرا که نور عاملی برای تولید سایه است! لذا میتوان هر موجودی از عالم هستی را بنا به ساختار خلقتی آنها پیوسته تحت قهر و غلبه و حکومت و سلطنت خدای بی مثل و مثال میباشند(نور لیس کمثله نور) پس هر آفریده ای در عین آفریده بودن در هر لحظه تحت توجهات خاص خدای بی همتا قرار دارند و نتیجه آن، آثار خاص و بی بدیلی است که از موجودات صادر میشود.(هو العلیم)
☘️به فایل ضمیمه تحت اسرار سایه ها مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.