امر به معروف و نهی از منکر فردی که خود عامل نیست و “نباید” امر کند، با نماز خواندن فردی که گناهکار است و نمازش را “باید” بخواند، متفاوت است؟

26

سوال3104:
.
سلام علیکم استاد
باتوجه به بحثی که اخیرا پیرامون مساله امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفت، نتیجه بر این شد فردی که عامل نیست، نباید امر کننده به معروف باشد. این در حالیست که امر به معروف واجب است.
آمده است اگر شخصی گناهکار هم باشد نباید از واجبات دست بردارد. برای مثال فرد اگر گناهکار هم باشد باید نمازش را بخواند چراکه واجب است و ان شاءالله نماز، منجی او خواهد گشت.
◼️مساله امر به معروف و نهی از منکر فردی که خود عامل نیست و “نباید” امر کند، با نماز خواندن فردی که گناهکار است و نمازش را “باید” بخواند، متفاوت است؟
◼️و اینکه آیا امرکننده به معروف،الزاما باید کامل ترین فرد باشد؟ یا میتواند در مسائلی که خود به طور کامل عمل میکند، امر به معروف کند؟
🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ3104
🌹سلام علیکم
🌼🌿زیباترین و موثرترین امر به معروف از عامل به معروف متصور میباشد. اگر کسی در عین حال که منکر معروف نیست عامل معروف هم نباشد در مقام آمریت میبایست خودش را نیز مخاطب امر خود قرار دهد و تصمیم برای عاملیت معروف را اشته باشد.
اگر کسی دیگری را به معروف امر و از منکر نهی نماید در حالیکه نه تنها عامل آن نباشد عزمی هم برای عمل به آن نداشته باشد مذموم و محکوم درگاه خداوند متعال میباشد.
🌻🌿 البقرة : 44 أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ
🌸آيا مردم را به نيكى دعوت مى‏كنيد، اما خودتان را فراموش مى‏نماييد با اينكه شما كتاب را مى‏خوانيد! آيا نمى‏انديشيد؟!
🌼🌿 و أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَكُنْ مِنْ أَهْلِه‏
نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 392
🌸به معروف امر نما تا از اهل معروف باشی.
🌼🌿 کسی که به مرحله فسق نرسیده و از حیث فساد شهره اقوام و احباب و اطراف و جامعه نشده و منفور عموم نگشته راه امر به معروف و نهی از منکر هم برای او بسته نشده است. میتواند خود را نیز از مخاطب امر و نهی خویش حساب نماید. زمانیکه یقین دارد که امر به معروف و نهی از منکر او آثار معکوسی به دنبال خواهد داشت در این شرایط وظیفه شخص در قبال این فریضه مشخص است.
🌼🌿 کسی که عامل معروف است روح عمل او در نفوذ امر او موثر خواهد بود.

🌸🌿

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.