انسانها هم می توانند مثل خداوند بر کل عالم هستی اشرافیت داشته باشند ؟

3

سوال۳۲۸۲:
سلام علیکم
جناب استاد انسانها هم می توانند مثل خداوند بر کل عالم هستی اشرافیت داشته باشند ؟یا نه خاص پروردگار عالمیان است
اگر انسانها بتوانند بر کل عالم هستی اشرافیت داشته باشند پس چه فرقی بین انسان و خداوند در دامنه این اشرافیت می تواند باشد؟
آیا شیطان هم می تواند در این موارد دخل و تصرفی داشته باشد؟
جناب استاد اهداف سیر به سوی الی الله رفتن است هدف از اشرافیت بر کل عالم هستی به چه منظوری می تواند باشد؟
ممنون اگر این موضوع را باز بفرمایید و بیشتر توضیح بفرمایید
🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ3282
🌹سلام علیکم
🔆🌱انسان و هیچ موجودی مالک و صاحب هیچ شیء و قدرت و نیرویی نیست، موجودات به اراده و قدرت الهی توانایی هایی را به امانت دارا میشوند چه این توانایی شامل محدوده کوچک باشد و یا دارای گستردگی عظیمی باشد، هیچ تفاوتی نخواهد داشت. اگر خدای قادر متعال اراده فرماید موجودات میتوانند دارای توانایی های اعجاب انگیز و معجزه آسا باشند، درواقع هر توانایی در این عالم در هر مقیاس تجلی قدرت خداست.
چه موجود محبوب و چه مغضوب هر دو در هر سطح اشراف و توانایی که باشند تنها به قدرت خدا و به اراده او توانایند. فرق بین قدرت و توانایی موجودات با خدا در این است که مالک هر قدرت و توانایی خداست و هیچ موجودی مالک هیچ چیزی نیست و تنها تا زمانی که خدای قادر و متعال بخواهد توانایی اش جلوه خواهد داشت.
🔆🌸 قالَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ اللَّهُ يَا ابْنَ آدَمَ بِمَشِيئَتِي كُنْتَ أَنْتَ الَّذِي تَشَاءُ لِنَفْسِكَ مَا تَشَاءُ وَ بِقُوَّتِي أَدَّيْتَ فَرَائِضِي وَ بِنِعْمَتِي قَوِيتَ عَلَى مَعْصِيَتِي جَعَلْتُكَ سَمِيعاً بَصِيراً قَوِيّاً ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَ ذَاكَ أَنِّي أَوْلَى بِحَسَنَاتِكَ مِنْكَ وَ أَنْتَ أَوْلَى بِسَيِّئَاتِكَ مِنِّي وَ ذَاكَ أَنَّنِي لَا أُسْأَلُ عَمَّا أَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْئَلُونَ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 152
🌿🔆امام رضا عليه السلام فرمود: خداى تعالى فرمايد: اى پسر آدم بخواست من است كه تو هر چه براى خود خواهى توانى خواست و بنيروى من است كه واجبات مرا انجام ميدهى و بنعمت من است كه بر نافرمانيم‏ توانا ميشوى، من ترا شنوا، بينا، توانا ساختم، هر نيكى كه بتو رسد از جانب خداست و هر بدى كه بتو رسد از خود تو است و اين براى آنست كه من بكارهاى نيك تو از خودت سزاوارترم و تو بكارهاى زشتت از من سزاوار ترى و علت اين آنست كه من از آنچه ميكنم بازخواست نشوم ولى مردم بازخواست شوند.

أصول الكافي / ترجمه مصطفوى، ج‏1، ص: 210

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.