اینکه حضرات معصومین مرجع مخلوقات در دنیا و عقبی هستند و اگر نباشند مخلوقات، هستی و شعور خویش را از دست میدهند، آیا سندی در روایات وجود دارد؟

23

سوال2706 :
بدلیل اینکه بنده در این مورد اشکال دارم لطف بفرمائید؛ اینکه حضرات مرجع مخلوقات در دنیا و عقبی هستند و اگر نباشند مخلوقات، هستی و شعور خویش را از دست میدهند، آیا سندی در روایات وجود دارد؟ مگر نه اینست که آنها خود(حضرات معصومین ع) قوه عاقله دارند، شعر میکنند و تفکر دارند ؟ پس چگونه موجودی که خود از قوه عاقله و فاکره بهره میبرد عامل بهره بردن دیگر مخلوقات از این قوا( یعنی عقل و فکر و ….) هست؟
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2706
🌹علیکم السلام
🌼🌿وقتی دانشمند ریاضی از ماشین حساب استفاده میکند و یا وقتی مخترع ماشین حساب از این وسیله استفاده میکند هیچکدام از آنها دلیل بر وابستگی مطلق آنها به این ابزار نمیباشد. قوه عاقله داریم تا قوه عاقله قوه عاقله آنها اَبَر عاقله شمش العقول و آسمان عقل و فهم و فقه بوده که قابل مقایسه با دیگر قوای عقول نیست؛ قوه عاقله حضرات قوه عقل مرکزی است که تمام قوای عاقله به آن متصل و از آن تغذیه میکنند مثل ابر رایانه ای که رایانه های بیشماری از طریق شبکه به آن متصل هستند و اگر این سامانه مرکزی ارتباط خود را با رایانه ها قطع کنند آنها از کار می افتند.
🌼🌿از جمله دلایل قوی و محکم برای اثبات موضوع مورد بحث دارایی مقام اسماء حسنایی حضرات است و از جمله این اسماء اسم مبارک علیم و حکیم است آنها به معنای حقیقی ذات مبارکشان حقیقت این اسماء مبارک است. و عالم و عالمیان تحت احاطت این اسماء میباشد! َ
🌸🌿اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِأَسْمَائِكَ الَّتِي لَيْسَ فَوْقَهَا شَي‏ ِ

🌸🌿و أَسْأَلُكَ بِجَمِيعِ مَا دَعَوْتُكَ بِهِ

🌸🌿و بِأَسْمَائِكَ الَّتِي تَمْلَأُ أَرْكَانَكَ كُلَّهَا ٍ

🌸🌿و بِأَسْمَائِكَ الَّتِي غَلَبَتْ أَرْكَانَ كُلِّ شَيْ‏ء َ

🌸🌿نحْنُ الْعَلَمُ الْمَرْفُوعُ لِلْخَلْقِ مَنْ تَمَسَّكَ بِنَا لَحِقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنَّا غَرِق‏
بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏1، ص: 63

🌸🌿و نَحْنُ الْعَلَمُ الْمَرْفُوعُ لِأَهْلِ الدُّنْيَا،
الأمالي (للطوسي)، النص، ص: 654 َ

🌼🌿عنْ جَمِيلٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ يَغْدُو النَّاسُ عَلَى ثَلَاثَةِ صُنُوفٍ عَالِمٍ وَ مُتَعَلِّمٍ وَ غُثَاءٍ فَنَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُونَ وَ سَائِرُ النَّاسِ غُثَاءٌ.
بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏1، ص: 8
🌼🌿 و اللَّهِ إِنَّا لَنَحْنُ أَهْلُ الذِّكْرِ نَحْنُ أَهْلُ الْعِلْمِ نَحْنُ مَعْدِنُ التَّأْوِيلِ وَ التَّنْزِيلِ.
بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏23، ص: 173

🌼🌿معْدِنِ الْعِلْم‏
☘️🌿معدن علم و حکمت بودن حضرات نشان از تلالو علم و حکمت از جانب حضرات بر خلق عالم است چراغ عقول خلایق به شمس عقل حضرات روشن است. از جانب دیگر واحدیت عقل و ابواب عقل بودن مقام اهل بیت علیهم السلام و اهل عقول واردین همین ابواب به سرزمین عقل میباشند. همچنین مدینه علم و حکمت و باب علم و حکمت و ابواب آن طالبان علم و حکمتی که به ناچار میبایست دخیل این ابواب گردند چرا که خود الله علیم و حکیم چنین حکم فرموده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.