باتوجه به آیات (انفال/۲۴) و (ق/1) منظور از الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ کدام اجزای وجودی انسان است؟ آیا بین من و بدنم فاصله هست؟آیا بین من و اندیشه ام فاصله است؟

22

:‌سوال2781

«أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ» (انفال/۲۴)يَقُولُ يَحُولُ بَيْنَ الْمُؤْمِنِ وَ مَعْصِيَتِهِ- الَّتِي تَقُودُهُ إِلَى النَّارِ وَ يَحُولُ بَيْنَ الْكَافِرِ وَ بَيْنَ طَاعَتِهِ- أَنْ يَسْتَكْمِلَ بِهِ الْإِيمَانَ- وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْأَعْمَالَ بِخَوَاتِيمِهَا

«نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ»(ق 16)

«وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ»

منظور از الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ کدام اجزای وجودی انسان است؟
آیا بین من و بدنم فاصله هست؟
آیا بین من و اندیشه ام فاصله است؟
آیا بین من و خاطراتم فاصله است؟
آیا بین من و اعمالم فاصله هست؟
آیا من اینجا هستم؟
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2781
🌹علیکم السلام
🌼🌿قلب آدمی سامانه ارتباطات و اطلاعات و احساسات و عبادات و نیات و تصمیمات و … آدمی است.
پس قلب آدمی غیر از خود آدمی است، یعنی حقیقت آدمی غیر از قلب اوست و قلب تنها یک سامانه عظیم است.
از جنبه دیگر قلب آدمی پایگاه و مرکز استقرار عقل و جنود آن و در نبود آن محل تعدی و پایگاه جهل و جنود آن و ستاد فرماندهی شیاطین است.
🌼🌿به عبارتی قلب با عقل و فرشته گان و الهامات رحمانی از یکطرف مرتبط و از طرف دیگر با هوای نفس و شیطان درگیر است!
🌼🌿خدای قریب و علیم ربط دهنده و پیوند دهنده اشیاء عالم با یکدیگر است. اوست که ذرات را به هم مرتبط میسازد حفظ سازمان ارتباطی درون اتم و هماهنگی و ارتباط الکترون ها و پروتون ها و دیگر ذرات درون آن با یکدیگر، همچنین ارتباط هر مخلوق با مخلوق یا مخلوقات دیگر ، همچنین رابطه آدمی با نیات و آرزوها و نیاتش، همچنین هر نوع ارتباط از هر نوع و سنخی تنها با تقدیر و تنظیم و تحکیم اراده حق تعالی میسر است.
🌼🌿خالق علیم رابط بین ما و قلب ماست، اندیشه نیرویی است در استخدام آدمی و پیوند دهنده آن با جان آدمی اوست، خاطرات مرکز بایگانی آدمی است که باز رابط ما با آن مرکز اوست، تا او نخواهد قلب ما هیچ ورودی و خروجی نخواهد داشت، حائل بودن پروردگار بین اشخاص و قلوب آنها به این معنی است که تحقق هر ارتباطی به اراده خدای قریب وابسته است و تا اذن خدا در ایجاد ارتباط صادر نشود هیچ چیز به چیز دیگری مرتبط نخواهد شد هیچ شخصی با قلبش مرتبط نخواهد شد.
🌼🌿باید توجه نمود که خدای مقتدر توانا در عین حائل بودن قریب و محیط است، و حائل و قریب و محیط از جمله اسماء حسنای الهی میباشند، پس خدای تبارک و تعالی بزرگتر از آن است که به حائلیت و احاطت و قرابت وصف شود و این اسماء و اوصاف تنها بخاطر نیاز ماست تا وادی معرفت معطل نمانیم پس در هر وصفی باید اقرار کنیم که «الله اکبر»
🌼🌿لطیفه🔅 خدای متعال نه تنها از قلب و رگ گردن به ما نزدیکتر است، بلکه از خود ما هم به خودمان قریب تر است! چرا که هستی ما در هر لحظه به او وابسته است دوام و بقاء وجود ما به مشیت اوست، بود هر کس به افاضه هستی او وابسته است.
🌼🌿
🌼🌿
🌸🌿 تفسير العياشي عَنْ حَمْزَةَ بْنِ الطَّيَّارِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ قَالَ هُوَ أَنْ يَشْتَهِيَ الشَّيْ‏ءَ بِسَمْعِهِ وَ بَصَرِهِ وَ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ أَمَا إِنْ هُوَ غَشِيَ شَيْئاً بِمَا يَشْتَهِي فَإِنَّهُ لَا يَأْتِيهِ إِلَّا وَ قَلْبُهُ مُنْكِرٌ لَا يَقْبَلُ الَّذِي يَأْتِي يَعْرِفُ أَنَّ الْحَقَّ لَيْسَ فِيهِ.
🌸🌿و فِي خَبَرِ هِشَامٍ عَنْهُ ع قَالَ: يَحُولَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ أَنْ يَعْلَمَ أَنَّ الْبَاطِلَ حَقٌّ .
🌸🌿شي، تفسير العياشي عَنْ حَمْزَةَ بْنِ الطَّيَّارِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ قَالَ هُوَ أَنْ يَشْتَهِيَ الشَّيْ‏ءَ بِسَمْعِهِ وَ بَصَرِهِ وَ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ أَمَا إِنَّهُ لَا يَغْشَى شَيْئاً مِنْهَا وَ إِنْ كَانَ يَشْتَهِيهِ فَإِنَّهُ لَا يَأْتِيهِ إِلَّا وَ قَلْبُهُ مُنْكِرٌ لَا يَقْبَلُ الَّذِي يَأْتِي يَعْرِفُ أَنَّ الْحَقَّ لَيْسَ فِيهِ .
🌸🌿 شي، تفسير العياشي عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: هَذَا الشَّيْ‏ءُ يَشْتَهِيهِ الرَّجُلُ بِقَلْبِهِ وَ سَمْعِهِ وَ بَصَرِهِ لَا يَتُوقُ نَفْسُهُ إِلَى غَيْرِ ذَلِكَ فَقَدْ حِيلَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ قَلْبِهِ إِلَّا ذَلِكَ الشَّيْ‏ءَ «4».
🌸🌿و فِي خَبَرِ يُونُسَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: يَسْتَيْقِنُ الْقَلْبُ أَنَّ الْحَقَّ بَاطِلٌ أَبَداً وَ لَا يَسْتَيْقِنُ أَنَّ الْبَاطِلَ حَقٌّ أَبَداً
🌸🌿 شي، تفسير العياشي عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِي الْمِقْدَامِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّمَا شِيعَتُنَا أَصْحَابُ الْأَرْبَعَةِ الْأَعْيُنِ عَيْنٍ فِي الرَّأْسِ وَ عَيْنٍ فِي الْقَلْبِ أَلَا وَ الْخَلَائِقُ كُلُّهُمْ كَذَلِكَ أَلَا وَ إِنَّ اللَّهَ فَتَحَ أَبْصَارَكُمْ وَ أَعْمى‏ أَبْصارَهُمْ‏

🌸🌿 جا، المجالس للمفيد أَبُو غَالِبٍ الزُّرَارِيُّ عَنِ الْحِمْيَرِيِّ عَنِ ابْنِ عِيسَى عَنِ الْأَهْوَازِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: تَبَحَّرُوا قُلُوبَكُمْ فَإِنْ أَنْقَاهَا مِنْ حَرَكَةِ الْوَاحِشِ لِسَخَطِ شَيْ‏ءٍ مِنْ صُنْعِ اللَّهِ فَإِذَا وَجَدْتُمُوهَا كَذَلِكَ فَاسْأَلُوهُ مَا شِئْتُمْ
بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏67، ص: 59

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.