باتوجه به آیه 37 الأنبياء منظور از عجل چیست که خلقت انسان بر پایه آن است؟ با توجه به اینکه در قرآن اشاره به خلقت انسان از خاک..از آب و.. شده است.. آیا عجل هم یک پایه اولیه برای خلقت است؟از طرفی این عجل آیا با شتابزدگی که یکی از جنود جهل است مرتبط است؟

31

سوال2650 :
🍀🔅🌱سلام علیکم
در آیه:
الأنبياء
خُلِقَ الْإِنسَانُ مِنْ عَجَلٍ سَأُرِيكُمْ آيَاتِي فَلَا تَسْتَعْجِلُونِ
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺷﺘﺎﺏ ﻭ ﻋﺠﻠﻪ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ; ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﻋﺬﺍﺏ ﻫﺎﻳﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺩﺍﺩ ، ﭘﺲ [ ﺁﻥ ﺭﺍ ] ﺑﻪ ﺷﺘﺎﺏ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﺪ .(37)
منظور از عجل چیست که خلقت انسان بر پایه آن است؟ با توجه به اینکه در قرآن اشاره به خلقت انسان از خاک..از آب و.. شده است.. آیا عجل هم یک پایه اولیه برای خلقت است؟از طرفی این عجل آیا با شتابزدگی که یکی از جنود جهل است مرتبط است؟
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
#پاسخ2650
🌸🌷علیکم السلام🌷🌸
🌹🔅🌱عجله صفت و یا سرشتی از خمیر مایه هر انسانی است که فی نفسه زیبا و پسندیده و لازمه اقبال به سوی خیرات عالم است، اما زمانیکه عجله از مدیریت عقل خارج میشود عامل شتاب به سوی شرّ میگردد.
🌹🔅🌱آنچه از عجله به نازیبایی یاد میشود عجله ای است که لجام گسیخته باشد و از رهبری عقل خارج و تحت مدیریت و سوء استفاده هوای نفس و ابلیس قرار میگیرد!
🌹🔅🌱سرعت و شتاب لازمه سیر و سلوک و طی مراحل تکامل هر انسانی است هر چه زودتر مسیر تکامل طی شود نشآت جدید آفرینش شروع خواهد شد و معنای خلقت آشکار خواهد شد، اما اگر فرمان سرعت و شتاب و عجله از عقل خارج شود و به هوای نفس و یا ابلیس سپرده شود با همان سرعت فزاینده بجای تکامل در مسیر انحطاط پیش خواهد رفت.
🌸
🌼🌹🌼
🌸
🌷🔅جهت مطالعه بیشتر🔅🌷
🌼🔅🌱الإسراء : 11 وَ يَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَيْرِ وَ كانَ الْإِنْسانُ عَجُولاً
انسان (بر اثر شتابزدگى)، بديها را طلب مى‏كند آن گونه كه نيكيها را مى‏طلبد و انسان، هميشه عجول بوده است!
🌼🔅🌱يونس : 11 وَ لَوْ يُعَجِّلُ اللَّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجالَهُمْ بِالْخَيْرِ لَقُضِيَ إِلَيْهِمْ أَجَلُهُمْ فَنَذَرُ الَّذينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنا في‏ طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ
🌸اگر همان گونه كه مردم در به دست آوردن «خوبى» ها عجله دارند، خداوند در مجازاتشان شتاب مى‏كرد، (بزودى) عمرشان به پايان مى‏رسيد (و همگى نابود مى‏شدند) ولى كسانى را كه
ايمان به لقاى ما ندارند، به حال خود رها مى‏كنيم تا در طغيانشان سرگردان شوند! 🌸
🌸🔅🌱عنْ سَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ لَمَّا خَلَقَ آدَمَ فَكَانَ أَوَّلَ مَا خَلَقَ عَيْنَاهُ فَجَعَلَ يَنْظُرُ إِلَى جَسَدِهِ كَيْفَ يُخْلَقُ فَلَمَّا حَانَتْ وَ لَمْ يَتَبَالَغِ الْخَلْقُ فِي رِجْلَيْهِ «4» أَرَادَ الْقِيَامَ فَلَمْ يَقْدِرْ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ خُلِقَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَّا خَلَقَ‏
🌸🔅🌱تفسير العياشي عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ نَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ وَثَبَ لِيَقُومَ قَبْلَ أَنْ يُسْتَتَمَّ خَلْقُهُ فَسَقَطَ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ خُلِقَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا .
بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏11، ص: 118
🌸🔅🌱في تفسير العياشي عن سلمان الفارسي قال: ان الله لما خلق آدم فكان أول ما خلق عيناه فجعل ينظر جسده كيف يخلق، فلما حانت «1» و لم يتبالغ الخلق في رجليه فأراد القيام فلم يقدر، و هو قول الله: «خلق الإنسان عجولا» و ان الله لما خلق آدم و نفخ فيه لم يستجمع «2» أن يتناول عنقودا فأكله.
تفسير نور الثقلين، ج‏3، ص: 142
🍀🔅قال آدم حين خلق بعد كل شي آخر النهار من يوم خلق الخلق فلما أجرى الروح في عينيه و لسانه و رأسه و لم يبلغ أسفله قال يا رب استعجل بخلقي قبل غروب الشمس‏
الدر المنثور في تفسير المأثور، ج‏4، ص: 319
🍀🔅عن سلمان الفارسي رضى الله عنه قال أول ما خلق الله من آدم عليه السلام رأسه فجعل ينظر و هو بخلق و بقيت رجلاه فلما كان بعد العصر قال يا رب اعجل قبل الليل فذلك قوله وَ كانَ الْإِنْسانُ عَجُولا
الدر المنثور في تفسير المأثور، ج‏4، ص: 166

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.