باتوجه به حدیث “عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: خَلَقَ‏ اللَّهُ‏ الْمَشِيئَةَ بِنَفْسِهَا ثُمَ‏ خَلَقَ‏ الْأَشْيَاءَ بِالْمَشِيئَة “آیا خداوند که اشیا را با مشیه آفریده خود مشیه به خلق اشیا علم پیدا میکند یا خیر؟

1

سوال2505 :
سلام علیکم
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: خَلَقَ‏ اللَّهُ‏ الْمَشِيئَةَ بِنَفْسِهَا ثُمَ‏ خَلَقَ‏ الْأَشْيَاءَ بِالْمَشِيئَة
كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط – الإسلامية) – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
با توجه به حدیث فوق آیا خداوند که اشیا را با مشیه آفریده خود مشیه به خلق اشیا علم پیدا میکند یا خیر؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2505
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱علم مشیّت به خود مشیّت، نهایت معرفت آن را به الله آنهم در حوزه معرفت به حضرت منشیء را اثبات میکند و از آن فراتر امکان حصول معرفت برای او وجود ندارد یعنی معرفت مشیّت به خود منتهای معرفة الله مشیت است. این امر در واقع همان حقیقت معرفت نفس میباشد که میزان معرفة الله و نهایت آن را میرساند-من عرف نفسه فقد عرف ربّه- پس همانطوریکه که ما در وادی معرفت نفس برای معرفت ربّ سیر میکنیم مشیّت نیز در وادی معرفت خود سیر و سلوک دارد چرا که کمال این معرفت آغاز چرخه جدید خلقت و آفرینش را رقم میزند.
🌷🔅🌱مشیّت که بعنوان صنعت اول حضرت صانع قلمداد میشود تنها خود صانع، عالم به صنعت خویش بوده و راه و طریق شناخت و درک برای خود این صنعت برای درک خود باز و هموار بوده و بسط مشیّت در واقع تفسیر مشیّت برای شناخته شدن برای خود مشِیت و محصولات این صنایع است.
🌷🔅🌱مشیّت همچون کتاب اول خداست که خود کتاب میتواند به خود عالم شود اما به ابتدا این امر ضرورت ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.