باتوجه به حدیث می توان گفت : برای مومن هیچ مجهولی در عالم هستی وجود ندارد ؟

32

سوال3423:
سلام علیکم .
عرض ادب و خداقوت.

با توجه ب حدیث ذکر شده 👇👇👇

« قَالَ اَلْبَاقِرُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :

اِتَّقُوا فِرَاسَةَ اَلْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ يَنْظُرُ بِنُورِ اَللَّهِ ثُمَّ تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ »

از فراست مومن بترسید چون مومن با نور خداوند نظاره می کند، مومن را نمی شود فریب داد.

می توان گفت : برای مومن هیچ مجهولی در عالم هستی وجود ندارد ؟

🌷🔅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔅🌷
🔆علیکم السلام
☘️ #جواب3423
🔆🌷اهل توسّم در درجه اول محمّد و آل محمّد صلی الله علیه و آله و سلم هستند و در رتبه بعدی مومنان حقیقی که به معنای واقعی متمسک ثقلین(شیعیان حقیقی) هستند! و آنها بنا به میزان رتبه و درجات ایمانشان کاشف مجهولات میباشند!
🌱🌹عنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ: حَضَرْتُ مَجْلِسَ الْمَأْمُونِ يَوْماً وَ عِنْدَهُ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا ع وَ قَدِ اجْتَمَعَ الْفُقَهَاءُ وَ أَهْلُ الْكَلَامِ مِنَ الْفِرَقِ الْمُخْتَلِفَةِ فَسَأَلَهُ بَعْضُهُمْ فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِأَيِّ شَيْ‏ءٍ تَصِحُّ الْإِمَامَةُ لِمُدَّعِيهَا قَالَ بِالنَّصِّ وَ الدَّلِيلِ قَالَ لَهُ فَدَلَالَةُ الْإِمَامِ فِيمَا هِيَ قَالَ فِي الْعِلْمِ وَ اسْتِجَابَةِ الدَّعْوَةِ قَالَ فَمَا وَجْهُ إِخْبَارِكُمْ بِمَا يَكُونُ قَالَ ذَلِكَ بِعَهْدٍ مَعْهُودٍ إِلَيْنَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ فَمَا وَجْهُ إِخْبَارِكُمْ بِمَا فِي قُلُوبِ النَّاسِ قَالَ ع لَهُ أَ مَا بَلَغَكَ قَوْلُ الرَّسُولِ ص اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ يَنْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ قَالَ بَلَى قَالَ وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ لَهُ فِرَاسَةٌ يَنْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ عَلَى قَدْرِ إِيمَانِهِ وَ مَبْلَغِ اسْتِبْصَارِهِ وَ عِلْمِهِ وَ قَدْ جَمَعَ اللَّهُ لِلْأَئِمَّةِ مِنَّا مَا فَرَّقَهُ فِي جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ‏ فَأَوَّلُ الْمُتَوَسِّمِينَ رَسُولُ اللَّهِ ص ثُمَّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مِنْ بَعْدِهِ ثُمَّ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ ع إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ قَالَ فَنَظَرَ إِلَيْهِ الْمَأْمُونُ فَقَالَ لَهُ يَا أَبَا الْحَسَنِ زِدْنَا مِمَّا جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ فَقَالَ الرِّضَا ع إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ أَيَّدَنَا بِرُوحٍ مِنْهُ مُقَدَّسَةٍ مُطَهَّرَةٍ لَيْسَتْ بِمَلَكٍ لَمْ تَكُنْ مَعَ أَحَدٍ مِمَّنْ مَضَى إِلَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ هِيَ مَعَ الْأَئِمَّةِ مِنَّا تُسَدِّدُهُمْ وَ تُوَفِّقُهُمْ وَ هُوَ عَمُودٌ مِنْ نُورٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏…
عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2، ص: 200
🌹🌱از حسن بن جهم مروى است كه گفت روزى در مجلس مأمون حاضر شدم و على بن موسى الرضا (ع) در نزد او بود و فقها و اهل كلام از فرقه‏هاى مختلفه در آن مجلس اجتماع يافته بودند پس بعضى از آنها از آن بزرگوار سؤال كرد و عرض كرد يا ابن رسول اللَّه بچه چيز تصحيح ميتوان كرد امامت را از براى مدعى امامت فرمود بنض و دليل عرض كرد پس راه يافتن امامت امام در چيست فرمود در علم او و مستجاب شدن دعاى او عرض كردم وجه اخبار شما بچيزهائى كه بعد از اين واقع مى‏شود چيست فرمود بسبب عهديست كه از رسول خدا (ص) با ما معهود است يعنى بسبب آن صحيفه‏اى است كه از رسول خدا بما رسيده است و علم ما كان و يكون در آن ثبت است عرض كردم پس وجه اخبار شما از آنچه در قلوب مردم است چيست فرمود آيا قول رسول خدا (ص) بتو نرسيده است كه از فراست مؤمن بپرهيزيد كه او بنور خدا نظر ميكند عرض كردم بلى فرمود پس نيست مؤمنى مگر آنكه او را فراستى است كه بآن نظر ميكند بنور خدا بر مقدار ايمان خود و مبلغ استبصار و بينش و دانش خود همانا حقتعالى جمع كرده است از براى ما ائمه آن مقدار فراست كه در جميع مؤمنان پراكنده كرده است و حقتعالى در كتاب محكم خود فرموده است إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ‏

علی ساعی(عبدالله مشکات), [16.09.23 14:29]
همانا در هلاك قوم لوط نشانها است از براى صاحبان فراست و اول متوسمين و صاحبان فراست رسول خدا (ص) است پس از آن امير المؤمنين (ع) بعد از آن جناب است و بعد از آن حسن و حسين و ائمه از اولاد حسين (ع) است تا روز قيامت راوى گويد پس از آن مأمون روى بآن جناب كرد و عرض كرد يا ابا الحسن زياده بر اين بيان فرما از آنچه حقتعالى از براى شما اهل بيت قرار داده است حضرت رضا (ع) فرمود حقتعالى همانا ما را بروح مقدس و مطهرى مؤيد ساخته‏ است و آن روح فرشته نيست و با احدى از كسانى كه اين دار فانى را وداع كردند نبوده است مگر با رسول خدا و با ائمه كه يارى ميكند و اعانت مينمايد ايشان را و آن عمودى است از نور كه ميان ما و ميان خدا است …
عيون أخبار الرضا عليه السلام / ترجمه آقا نجفى، ج‏2، ص: 448
🌹🌱 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْإِمَامِ فَوَّضَ اللَّهُ إِلَيْهِ كَمَا فَوَّضَ إِلَى سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ فَقَالَ نَعَمْ وَ ذَلِكَ أَنَّ رَجُلًا سَأَلَهُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَجَابَهُ فِيهَا وَ سَأَلَهُ آخَرُ عَنْ تِلْكَ الْمَسْأَلَةِ فَأَجَابَهُ بِغَيْرِ جَوَابِ الْأَوَّلِ ثُمَّ سَأَلَهُ آخَرُ فَأَجَابَهُ بِغَيْرِ جَوَابِ الْأَوَّلَيْنِ ثُمَّ قَالَ هذا عَطاؤُنا فَامْنُنْ أَوْ أَعْطِ بِغَيْرِ حِسابٍ وَ هَكَذَا هِيَ فِي قِرَاءَةِ عَلِيٍّ ع قَالَ قُلْتُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ فَحِينَ أَجَابَهُمْ بِهَذَا الْجَوَابِ‏ يَعْرِفُهُمُ الْإِمَامُ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ أَ مَا تَسْمَعُ اللَّهَ يَقُولُ- إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ وَ هُمُ الْأَئِمَّةُ وَ إِنَّها لَبِسَبِيلٍ مُقِيمٍ لَا يَخْرُجُ مِنْهَا أَبَداً ثُمَّ قَالَ لِي نَعَمْ إِنَّ الْإِمَامَ إِذَا أَبْصَرَ إِلَى الرَّجُلِ عَرَفَهُ وَ عَرَفَ لَوْنَهُ وَ إِنْ سَمِعَ كَلَامَهُ مِنْ خَلْفِ حَائِطٍ عَرَفَهُ وَ عَرَفَ مَا هُوَ إِنَّ اللَّهَ يَقُولُ- وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوانِكُمْ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِلْعالِمِينَ وَ هُمُ الْعُلَمَاءُ فَلَيْسَ يَسْمَعُ شَيْئاً مِنَ الْأَمْرِ يَنْطِقُ بِهِ إِلَّا عَرَفَهُ نَاجٍ أَوْ هَالِكٌ فَلِذَلِكَ يُجِيبُهُمْ بِالَّذِي يُجِيبُهُمْ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 438
🌱🌹 عبداللَّه بن سليمان، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده‏ اند كه گفت: آن حضرت را سؤال كردم از امام كه آيا خدا به او تفويض فرموده، چنانچه به سليمان بن داود تفويض فرموده بود؟ حضرت فرمود: «آرى». و دليل اين آن است كه سائلى، آن حضرت را از مسئله ‏اى سؤال نمود و حضرت او را در آن مسأله، جواب فرمود. و ديگرى او را از همان مسئله سؤال كرد، و حضرت او را به غير جوابى كه به اوّل فرموده بود، جواب داد. بعد از آن، ديگرى او را سؤال كرد، و او را به غير جواب سائل اوّل و دويم جواب داد. بعد از آن، فرمود: «هذا عَطاؤُنا فَامْنُنْ أَوْ أَعْطَ بِغَيْرِ حِسابٍ»، و اين كلمه، در قرائت على عليه السلام همچنين است»
راوى مى‏گويد كه: عرض كردم: خدا تو را به اصلاح آورد، پس در آن هنگام كه امام ايشان را به اين جواب، جواب داد، ايشان را مى‏شناخت؟ فرمود: «سبحان اللَّه! آيا نمى‏شنوى از خدا كه مى‏فرمايد: «إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ»
و ايشان ائمّه‏ اند (چنانچه مذكور شد) و «وَ إِنَّها لَبِسَبِيلٍ مُقِيمٍ» ؛ كه هرگز از آن بيرون نمى‏رود». بعد از آن به من فرمود: «آرى، به درستى كه‏ امام، چون نگاه به مردى كند، او را شناسد، و رنگ او (يعنى: صفاتى كه در اوست) همه را بداند و اگر سخن او را از پشت ديوارى بشنود، او را بشناسد و حقيقت او را بداند كه چيست (يعنى: بداند كه مؤمن است، يا منافق).
به درستى كه خدا مى‏فرمايد: «وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوانِكُمْ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِلْعالِمِينَ»، يعنى: «و از نشانه ‏هاى خدا و قدرت او آفريدن آسمان‏ها و زمين و مختلف بودن زبان‏ها و لغات شما (به عربى و فارسى و تركى و هندى و مانند اينها)، مختلف بودن رنگ‏هاى شما است (به سرخى و سفيدى و زردى و سياهى و امثال اينها) به درستى كه در اين‏كه مذكور شد، هر آينه نشانه‏ها است از براى عالميان» (و آن‏كه به كسر لام عالِمين خوانده، بنا بر قرائت او، معنى اين مى‏شود كه: نشانه‏ها است از براى اهل علم كه در آن نظر مى‏كنند و به غور و كنه حقيقت آن مى‏رسند. و استشهاد به اين آيه، بنابر قرائت اخير است؛ زيرا كه آن حضرت بعد از ذكر آيه، فرموده كه) و ايشان علمايند؛ يعنى: ائمّه عليه السلام-. پس، امام چيزى را نمى‏شنود از هر امرى كه باشد (يا از فرماينده‏اى كه به آن سخن گويد)، مگر اين‏كه او را بشناسد كه نجات مى‏يابد، يا هلاك مى‏شود. پس براى همين ايشان را جواب مى‏دهد به چيزى كه ايشان را جواب مى‏دهد».
🌱🌹
🌹🌱 و قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ حَكَمَ بَيْنَ النَّاسِ بِحُكْمِ دَاوُدَ لَا يَحْتَاجُ إِلَى بَيِّنَةٍ، يُلْهِمُهُ اللَّهُ تَعَالَى فَيَحْكُمُ بِعِلْمِهِ. وَ يُخْبِرُ كُلَّ قَوْمٍ بِمَا اسْتَنْبَطُوهُ، وَ يَعْرِفُ وَلِيَّهُ مِنْ عَدُوِّهِ بِالتَّوَسُّمِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ وَ إِنَّها لَبِسَبِيلٍ مُقِيمٍ».
🌱🌹في مَجْمَعِ الْبَيَانِ وَ قَدْ صَحَّ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَانَّهُ يَنْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ، قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً يَعْرِفُونَ النَّاسَ بِالتَّوَسُّمِ، ثُمَّ قَرَءَ هَذِهِ الْآيَةَ.
🌹🌱و رُوِيَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ أَنَّهُ قَالَ: نَحْنُ الْمُتَوَسِّمُونَ وَ السَّبِيلُ فِينَا مُقِيمٌ، وَ السَّبِيلُ طَرِيقُ الْجَنَّةِ، ذَكَرَهُ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ فِي تَفْسِيرِهِ.
🌱🌹 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ» قَالَ: هُمُ الْأُمَّةِ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ يَنْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ».
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903) 🌼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.