با توجه به آیه 8 سوره کهف چه کسانی با وجود ندانستن علت و حکمت صبر پیشه می کنند؟ چرا حضرت موسی صبر نکرد با اینکه پیامبر بود؟

41

سوال3080:
با توجه به آیه 8 سوره کهف
وَكَيْفَ تَصْبِرُ عَلَىٰ مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا
ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻲ ﺑﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺣﺎﻃﻪ [ ﻋﻠﻤﻰ ]ﻧﺪﺍﺭﻱ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻭﺭﺯﻱ ؟(٦٨)
چون حضرت موسی دلیل وقایعی را نمی دانست و اعتراض کرد و … برای انسان ها وقتی مشکلی ایجاد می شود و در آن مشکل چون دلیل و حکمتش را نمی دانند، صبر خود را از دست می دهند و شاید خطایی بکنند یا کفران و.. جای مجازات نیست؟ چه کسانی با وجود ندانستن علت و حکمت صبر پیشه می کنند؟ چرا حضرت موسی صبر نکرد با اینکه پیامبر بود؟
البته حضرت موسی در این اتفاق تاوان عدم صبر خود را داد و از ادامه همراهی حضرت خضر منع شد.
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ3080
🌹علیکم السلام
🌼🌿حضرت موسی علیه السلام دانشجوی علوم ناشناخته در دانشگاه جناب خضر بود. حضرت موسی علیه السلام علوم و حقایقی را یاد گرفت که قبلا هیچ آشنایی با آن نداشت، به واقع سرفضل جدیدی در معارف جناب موسی علیه السلام باز شد. حضرت موسی علیه السلام در کنار حضرت خضر علیه السلام نه بعنوان رسول الهی بلکه همچون شاگردی بود که خالق به آن طریق بر علم او می افزود، عدم تحمل و صبر باعث تحدید علوم ماخوذه او گشت نه اینکه رتبه نبوت او را تنزل دهد، صبر او باعث ترفیع درجات علمی او میگشت.
🌼🌿حضرت موسی علیه السلام به علم موسوی عمل و در کنار جناب خضر علیه السلام با علم خضروی آشنا شد. رفتار جناب خضر علیه السلام با علم حضرت موسی علیه السلام سازگاری نداشت که با تعلیم جناب خضر علیه السلام با علم ما فوق علم خویش آشنا شد.
🌻🌿يونس : 39 بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْويلُهُ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الظَّالِمينَ
🌸🔆 (ولى آنها از روى علم و دانش قرآن را انكار نكردند) بلكه چيزى را تكذيب كردند كه آگاهى از آن نداشتند، و هنوز واقعيتش بر آنان روشن نشده است! پيشينيان آنها نيز همين گونه تكذيب كردند پس بنگر عاقبت كار ظالمان چگونه بود!

🌼🌿نتیجه مصاحبت جنابان موسی و خضر علیهما السلام اثباتگر این حقیقت بود که ماوراء هر حادثه -چه خرد و کلان- در عالم هستی تاویل شایسته و مقبولی نهفته است.
🌻🌿 يوسف : 76 … نَرْفَعُ دَرَجاتٍ مَنْ نَشاءُ وَ فَوْقَ كُلِّ ذي عِلْمٍ عَليمٌ
درجات هر كس را بخواهيم بالا مى‏بريم و برتر از هر صاحب علمى، عالمى است!
د.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.