با توجه به احاديث مطرح شده در سوال آيا مي توان گفت، اصالت عقل ،نور حضرت محمد صل الله علیه و آله می باشد؟

1

سوال2858:

با توجه به احاديث زير آيا مي توان گفت، اصالت عقل ،نور حضرت محمد صل الله علیه و آله می باشد؟

دو حدیثی که در یکی از آن ها می فرماید: «اول ماخلق الله نوری.»; یعنی نخستین آفریده خدا، نور من است.

حدیث دیگر می فرماید: «اول من خلق الله العقل »; یعنی نخستین آفریده خدا، عقل است.چون این دو حدیث را در کنار هم می نهیم، به ظاهر،متناقض می نمایند; زیرا حدیث اول، برآن است که نخستین آفریده خدا، پیامبراکرم صلی الله علیه وآله است وحدیث دوم، نخستین آفریده را عقل دانسته است;ولی با تفسیری که علامه مجلسی به دست داده است، این تناقض ظاهری، از میان می رود; زیراء;ءآشکار می گردد که «عقل »، همان نور «پیامبراکرم صلی الله علیه وآله »است.

🍀«…يَا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ (علیهم السلام) وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُولُ…» (1)
…ای هشام! خداوند بر مردم دو حجت دارد: حجتی که ظاهر و آشکار است و حجتی که پنهان است. حجت ظاهر، پیامبران و امامان (علیهم السلام) هستند و حجت باطن، عقل‌هاست ( که همان نور پیامبر است)…

🍀امام صادق(ع)فرمود: «حجة الله علی العباد النبی و الحجة فیما بین العباد و بین الله العقل
پیغمبر خدا(ص)حجت خدا بر بندگانش بوده و عقل ( نور پیامبر ص)حجت بین خدا و بندگان است»

🍀به تعبیر امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) خداوند رسولانش را فرستاد تا گنجینه ‌های عقل (نور پیامبر ص) را آشکار سازند؛ «وَ یُثیرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُول».
🌸و إِذْ قالَ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ یا بَنی‏ إِسْرائیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتی‏ مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جاءَهُمْ بِالْبَیِّناتِ قالُوا هذا سِحْرٌ مُبینٌ.🌸

🍀امام صادق(ع) فرمود: «ما کَلَّم رَسُولُ اللّهِ الْعِبادَ بِکُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ»؛ رسول خدا با هیچ کس به اندازه عمق عقل خود سخن نگفته است.

🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2858
🌹علیکم السلام
🌼🌿اولین خلق خدا در جهان انوار نور محمد صلی الله علیه و آله و سلم بوده! همچنین اولین موجود از جهان روحانیون عقل بوده ، نفس و جان محمدی ص نتیجه ارتباط جهان انوار با جهان ارواح و دیگر عوالم و با پیوند نور و عقل و دیگر عناصر اعظم و اعلی بعنوان اعضای اعظم حقیقت محمدی ص ظهور یافت.
به زبان ساده تر اسماء حسنا، آب، نور، روح، لوح، قلم، عقل و … اعضا و جوارح حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم میباشند.
و عقل همچون خورشیدی در جهان عظیم محمدی ص استقرار یافته و تابش و انتشار آن بر خلایق و با توجه به استحقاق و شایستگی آنها در پذیرش و جذب تشعشعات عقل میزان عقل و عقلانیت آنها را تعیین گشته!
🌸🌿 إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْعَقْلَ وَ هُوَ أَوَّلُ خَلْقٍ مِنَ الرُّوحَانِيِّين‏
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 21

🌸🌿عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَا مُحَمَّدُ إِنِّي خَلَقْتُكَ وَ عَلِيّاً نُوراً يَعْنِي رُوحاً بِلَا بَدَنٍ قَبْلَ أَنْ أَخْلُقَ سَمَاوَاتِي وَ أَرْضِي وَ عَرْشِي وَ بَحْرِي فَلَمْ تَزَلْ تُهَلِّلُنِي وَ تُمَجِّدُنِي ثُمَّ جَمَعْتُ رُوحَيْكُمَا فَجَعَلْتُهُمَا وَاحِدَةً فَكَانَتْ تُمَجِّدُنِي وَ تُقَدِّسُنِي وَ تُهَلِّلُنِي ثُمَّ قَسَمْتُهَا ثِنْتَيْنِ وَ قَسَمْتُ الثِّنْتَيْنِ ثِنْتَيْنِ فَصَارَتْ أَرْبَعَةً مُحَمَّدٌ وَاحِدٌ وَ عَلِيٌّ وَاحِدٌ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ثِنْتَانِ ثُمَّ خَلَقَ اللَّهُ فَاطِمَةَ مِنْ نُورٍ ابْتَدَأَهَا رُوحاً بِلَا بَدَنٍ ثُمَّ مَسَحَنَا بِيَمِينِهِ فَأَفْضَى «2» نُورَهُ فِينَا.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 440
🌸🌿عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ كَانَ إِذْ لَا كَانَ فَخَلَقَ الْكَانَ وَ الْمَكَانَ وَ خَلَقَ نُورَ الْأَنْوَارِ الَّذِي نُوِّرَتْ مِنْهُ الْأَنْوَارُ وَ أَجْرَى فِيهِ مِنْ نُورِهِ الَّذِي نُوِّرَتْ مِنْهُ الْأَنْوَارُ وَ هُوَ النُّورُ الَّذِي خَلَقَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً فَلَمْ يَزَالا نُورَيْنِ أَوَّلَيْنِ إِذْ لَا شَيْ‏ءَ كُوِّنَ قَبْلَهُمَا فَلَمْ يَزَالا يَجْرِيَانِ طَاهِرَيْنِ مُطَهَّرَيْنِ فِي الْأَصْلَابِ الطَّاهِرَةِ حَتَّى افْتَرَقَا فِي أَطْهَرِ طَاهِرِينَ فِي عَبْدِ اللَّهِ وَ أَبِي طَالِبٍ ع.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 442
🌸🌿 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ خَلَقَنَا اللَّهُ مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ ثُمَّ صَوَّرَ خَلْقَنَا مِنْ طِينَةٍ مَخْزُونَةٍ مَكْنُونَةٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ فَأَسْكَنَ ذَلِكَ النُّورَ فِيهِ فَكُنَّا نَحْنُ خُلِقْنَا «2» نُورَانِيِّينَ «3» لَمْ يَجْعَلْ لِأَحَدٍ فِي مِثْلِ الَّذِي خَلَقَنَا مِنْهُ نَصِيباً وَ خَلَقَ أَرْوَاحَ شِيعَتِنَا مِنْ أَبْدَانِنَا «4» وَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ طِينَةٍ مَخْزُونَةٍ مَكْنُونَةٍ «5» أَسْفَلَ مِنْ ذَلِكَ الطِّينَةِ وَ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لِأَحَدٍ فِي مِثْلِ ذَلِكَ الَّذِي خَلَقَهُمْ مِنْهُ نَصِيباً إِلَّا الْأَنْبِيَاءَ وَ الْمُرْسَلِينَ فَلِذَلِكَ صِرْنَا نَحْنُ وَ هُمُ النَّاسَ وَ صَارَ سَائِرُ النَّاسِ هَجَماً «6» [هَمَجاً] فِي النَّارِ وَ إِلَى النَّارِ.
بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏1، ص: 20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.