با توجه به اینکه سود نگرفتن از مشترى با هدف اصلى تجارت ناسازگاراست در یک جامعه مومن تجارت به چه شکلی است ؟

28

سوال3346:
سلام استاد عزیز
🌹ربحُ المُؤمِنِ عَلَى المُومِنِ رِبا.🌹
با توجه به اینکه سود نگرفتن از مشترى با هدف اصلى تجارت ناسازگاراست در یک جامعه مومن تجارت به چه شکلی است ؟
🌷🔅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔅🌷
🔆علیکم السلام
☘️ #جواب3346
🌷🔆
🔆☘️ در تظر بگیریم که مومنان در جامعه اسلامی داد و ستد میکنند و هیچگونه منفعتی از یکدیگر اخذ نمیکنند، در این شرایط نه تنها هیچ مومنی آسیبی نمیبیند بلکه پر منفعت تر هم میشود!
🌱چرا که همه نیاز خود را از مومن دیگر دریافت میکند و داد و ستد بدون منفعت اما متقابل، نیاز هر نیازمندی را به نحو احسن برطرف میکند چرا که هدف اصلی تجارت برآورده شدن نیازهاست!
🌱نکته پر اهمیت، نقش پروردگار متعال در افضال فیوضات و برکات بر مومنان است که آنها را به ربح اکثر موفق میگرداند!
🌱پس ایمان به معنای ایمان شرط این نوع معاملات است، هر مومن به مومن دیگر مایه خیر و برکت الهی است، اگر نورانیت ایمان بر جان مومنان به معنای واقعی حاکم باشد برکات الهی از زمین و آسمان بر آنها خواهد جوشید و در اینصورت نیازی برای منفعت طلبی از یکدیگر نخواهد بود!
🌱تجلی کامل ایمان در زمان ظهور حضرت قائم صلوات الله علیه خواهد بود که به معنای واقعی این امر تحقق خواهد یافت!
🌱بهتر است در این عصر هر چه طرف معامله مومن تر باشد میزان اخذ منفعت نازل تر باشد.
🌱در عصر حاضر میبایست میان اخذ منفت در برابر نیاز مومن و تجارت مومنان تفاوت قائل شویم، یعنی معاملاتی که برای رفع نیاز صورت میپذیرد و معاملاتی که برای تجارت انجام میشود میبایست تفاوت قائل شویم.
🌱در عصر حاضر مومنان نسبت به مومنان دیگر در حد کفاف و رفاقت و مدارا بایستی با یکدیگر تجارت داشته باشند.
‼️این احادیث ما را بیشتر به اصل مسئله راهنمایی مینمایند!
🌸🔆 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: رِبْحُ الْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ رِبًا إِلَّا أَنْ يَشْتَرِيَ بِأَكْثَرَ مِنْ مِائَةِ دِرْهَمٍ فَارْبَحْ عَلَيْهِ قُوتَ يَوْمِكَ أَوْ يَشْتَرِيَهُ لِلتِّجَارَةِ فَارْبَحُوا عَلَيْهِمْ وَ ارْفُقُوا بِهِمْ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏5، ص: 154
🌸🔆 ابى شبل از امام صادق عليه السلام روايت مى‏كند كه فرمود: «سود بردن مؤمن از مؤمن رباست، مگر آن‏كه كسى بيشتر از صد درهم خريد كند كه در اين صورت به اندازه خوراك يك روز خود ازوى سود بگيرد، يا اين‏كه كسى براى تجارت بخرد؛ در اين صورت از آنان سود بگيريد و با آنان مهربانى و مدارا كنيد.»

🔆🌸 عنْ عَلِيِّ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْخَبَرِ الَّذِي رُوِيَ أَنَّ مَنْ كَانَ بِالرَّهْنِ أَوْثَقَ مِنْهُ بِأَخِيهِ الْمُؤْمِنِ فَأَنَا مِنْهُ بَرِي‏ءٌ فَقَالَ ذَلِكَ إِذَا ظَهَرَ الْحَقُّ وَ قَامَ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ قُلْتُ فَالْخَبَرُ الَّذِي رُوِيَ أَنَّ رِبْحَ الْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ رِبًا مَا هُوَ قَالَ ذَاكَ إِذَا ظَهَرَ الْحَقُّ وَ قَامَ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ أَمَّا الْيَوْمَ فَلَا بَأْسَ بِأَنْ يَبِيعَ مِنَ الْأَخِ الْمُؤْمِنِ وَ يَرْبَحَ عَلَيْهِ.
من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص: 313
🌸🔆 علىّ بن سالم بواسطه پدرش از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه گويد: از آن حضرت پرسيدم اين خبر كه روايت شده است «هر كس به متاع رهنى اطمينانش بيشتر باشد تا به برادر دينيش، من از او بيزارم» درست است؟ و مراد چيست؟ فرمود: اين در زمانى است كه حقّ ظاهر شود و قائم ما اهل بيت به روى كار آيد، عرض كردم: اين خبر كه سود گرفتن مؤمن از مؤمن در حكم رباست، چطور؟
فرمود: اين نيز زمانى است كه حقّ غلبه كند و قائم ما اهل بيت روى كار آيد، امّا امروز اشكالى ندارد كه مؤمنى به برادر مؤمنش متاعى بفروشد و از وى سود بگيرد.
🔅‼️درهم پولى فلز ى از جنس نقره است که از صدر اسلام تا اوائل سدۀ چهاردهم هجرى واحد پول ى رایج در میان مسلمانان بود. وزن آن در اصطلاح شرع و فقه، شش دانق است. با احتساب هر دانق هشت حبه جُوِ متوسط، وزن درهم مساوى ۴۸ دانه جو خواهد بود. با این حساب، درهم کمتر از مثقال شرعی است و یک مثقال شرعی برابر است با یک‌ درهم و سه هفتم درهم. در نتیجه هفت مثقال شرعی برابر با ده درهم خواهد بود.
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903) 🌼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.