با توجه به اینکه هر جسمی خدا را تسبیح میکند، آیا مثلا یک چاقو هم تسبیحگوست؟ و آیا یک چاقو هم اختیار دارد؟ یا مثلا میتواند گناهی انجام دهد؟ یا مثلا براثر گناهی، در جایگاه بد قرار بگیرد؟

34

سوال2186:
#تکمله_سوال_2170
سلام علیکم
با توجه به اینکه در آفرینش دو قسم از خلقت موجود است. یعنی برخی از آب شیرین آفریده شدند، برخی از آب شور.
حال سوالهایی که برایم ایجاد میشود، اگر هر اسباب و ابزاری، شعور مخصوص بخود دارد،
با توجه به اینکه هر جسمی خدا را تسبیح میکند، آیا مثلا یک چاقو هم تسبیحگوست؟ و آیا یک چاقو هم اختیار دارد؟ یا مثلا میتواند گناهی انجام دهد؟ یا مثلا براثر گناهی، در جایگاه بد قرار بگیرد؟
یا دقیق تر بگم مثلا چاقویی میرسد به دست ابراهیم و چاقوی دیگری به دست شمر لعین. یا نه!؟ اینها فقط ابزاری هستند به فرمان الهی
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2186
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱 با استناد به این فراز از حدیث جنود عقل و جهل میتوان استنباط نمود که تمام اشیاء عالم از ذرات تا اسباب و آلات و کهکشانها و غیره بازخواست دارند!
🌸🔅🌱 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلَ اسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ «3» ثُمَّ قَالَ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْكَ وَ لَا أَكْمَلْتُكَ إِلَّا فِيمَنْ أُحِبُّ أَمَا إِنِّي إِيَّاكَ آمُرُ وَ إِيَّاكَ أَنْهَى وَ إِيَّاكَ أُعَاقِبُ وَ إِيَّاكَ أُثِيبُ.
🌷🔅🌱در این حدیث عقل ملاک ثواب و عقاب معرفی شده، یعنی عقل، تکلیف ساز است.
🌷🔅🌱عقل دارای وسعت و عظمت و مراتبی است که هر موجودی از مرتبه ای از مراتبش را میتواند کسب نماید و تنها محبان درگاه خدا بهره کامل از آن میبرند!
🌷🔅🌱با عنایت به اینکه عقل یکی از اعضاء اعظم جهان محمدی ص است و با عنایت به اینکه اسم اعظم اسماء حسنا وجود مبارک محمدی است و تمام اشیاء عالم توسط اسماء الهی احاطه شده اند
🌸🔅🌱و بِأَسْمَائِكَ الَّتِي غَلَبَتْ أَرْكَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ بِعِلْمِكَ الَّذِي أَحاطَ بِكُلِّ شَيْ‏ء
🌷🔅🌱پس هر چیزی در این عالم در احاطه عقل بوده و از آن بهره میبرد و به فراخور استعداد وجودی شان از اختیار برخوردار بوده و به میزان آن مورد بازخواست قرار خواهند گرفت!
🌷🔅🌱تصور اینکه موجودات چه ذرات و چه جمادات و … محروم از علم و عقل و اسماء حسنای الهی باشند محال است!موجودات متنوع بوده و بهره هر کدام از آنها از جناب عقل با دیگری متفاوت است.
🌻🔅🌱الأنعام : 38 وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطيرُ بِجَناحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ
🌸هيچ جنبنده‏اى در زمين، و هيچ پرنده‏اى كه با دو بال خود پرواز مى‏كند، نيست مگر اينكه امتهايى همانند شما هستند. ما هيچ چيز را در اين كتاب، فرو گذار نكرديم سپس همگى به سوى پروردگارشان محشور مى‏گردند.
🌻🔅🌱هود : 56 إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَ رَبِّكُمْ ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِناصِيَتِها إِنَّ رَبِّي عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ
🌸و از نشانه‏هاى (قدرت و عظمت و حكمت) اوست آفرينش آسمان‏ها و زمين و آنچه از جنبندگان در آنها منتشر نموده، و او هر گاه بخواهد بر جمع نمودن آنها (در روز قيامت پس از هلاك كردنشان در دنيا) تواناست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.