با توجه به این که خداوند در سوره جن می فرماید کسی را به سجده گاه خود نیاورید آیا ما می توانیم در حین نماز بر مصیبتی که بر معصومین وارد شده گریه کنیم ?

33

سوال۲۶۶۳ :

سلام علیکم
جناب استاد استاد دانشمند در یکی از سخنرانیهایشان بیان می کردند که در هر نماز یکی از معصومین صاحب نماز هستند نماز صبح امام حسین علیهم السلام و ظهر پیامبر اسلام سلام و صلوات خداوند بر ایشان نماز عصر آقا امیر المومنین و نماز مغرب خانم فاطمه زهرا علیهم السلام و نماز عشاء امام حسن علیهم السلام که قبل از نیت از خداوند می خواهیم که به حق صاحب آن نماز ، نماز ما را قبول بفرماید
بعد در توضیح بیان می کردند که اسم دو نفر از بزرگان را می بردند که از آنها سوال می شد که چرا در نماز گریه می کنید در جواب بیان می کردند که وقتی از خداوند می خواهیم که به حق صاحب نماز، نماز ما را قبول کند مثلا در نماز صبح به یاد مصیبت امام حسین علیهم السلام در نماز به گریه می افتیم حال سوالم این است که با توجه به این که خداوند در سوره جن می فرماید کسی را به سجده گاه خود نیاورید آیا ما می توانیم در حین نماز بر مصیبتی که بر معصومین وارد شده گریه کنیم ?
اگر جواب مثبت است پس خود خداوند چی?ما در نماز فقط باید به یاد خداوند باشیم و اگر هم گریستیم در برابر عظمت و بزرگی خداوند و عشق و علاقه ای که به خداوند داریم به گریه کردن بیاافتیم نه به یاد مصیبتی که معصومین به خاطر خداوند متحمل شدند لطفا این موضوع را بررسی بفرمائید متشکرم
🌻بسم الله الرحمن الرحیم🌻🌸
#پاسخ2663
🔅🌼علیکم السلام🌼🔅
🌹به شکل فوق الذکر حدیثی نیافتم، اما احادیثی که به نماز بودن حضرات اشاره شود، موجود است، آنها روح و حقیقت نماز هستند، یعنی، وجود مقدس شان سامانه ذکر ویاد الهی است.
🌹باید توجه نمود که نماز، وسیله و ابزار ذکر و یاد الهی است، اگر وسیله ما را از مقصود باز دارد نه تنها از وسیله و ابزار به نحو شایسته بهره نبرده ایم بلکه از آن در خلاف جهت و مسیر و هدف استفاده نموده ایم که ظلم عظیمی در حق ابزار و مراد و مقصود است.
🌹گریه بر مصایب حضرات، زیباترین و از جمله عالیترین شیوه ابراز محبت و مودت و ولایت میباشد، اما هر امر محل خاص خود را طلب میکند فضای نماز مختص پروردگار یکتا و یگانه بوده و کسی را نبایستی شریکش نمود.
🌹کلمات ابزار رسیدن به معنا هستند نبایستی کلمات ما را از معنا باز دارد، با کلمات معنا را یاد میکنیم نه اینکه کلمات یادکرد خود کلمات باشند و عامل نسیان معنی! زمانی میتوانیم ادعا کنیم که حق حضرات را ادا کرده ایم که از آنها به نیکی بتوانیم راه نیک بندگی الهی را پیدا کنیم.
🌹[عن زرارة] عن عبد الرحمن بن كثير عن أبي عبد الله ع في قوله: «حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‏- وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ» [قال: الصلاة رسول الله و أمير المؤمنين و فاطمة و الحسن و الحسين و الوسطى أمير المؤمنين‏] «وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ» طائعين للأئمة
تفسير العياشي، ج‏1، ص: 128
🌷🌸🌹🌷🔅🌸🔅🌹🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.