با توجه به حدیث مطرح شده آیا جهل (جهل و سربازانش)که انسان به وسیله آن معصیت خدا میکند همچنان مورد لعن خداوند است؟

26

سوال1532:

عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ إِنَّ مِمَّا أَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى ع وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ فِي التَّوْرَاةِ أَنِّي‏ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا خَلَقْتُ الْخَلْقَ وَ خَلَقْتُ الْخَيْرَ وَ أَجْرَيْتُهُ عَلَى يَدَيْ مَنْ أُحِبُّ فَطُوبَى لِمَنْ أَجْرَيْتُهُ عَلَى يَدَيْهِ وَ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا خَلَقْتُ الْخَلْقَ وَ خَلَقْتُ الشَّرَّ وَ أَجْرَيْتُهُ عَلَى يَدَيْ مَنْ أُرِيدُهُ فَوَيْلٌ لِمَنْ أَجْرَيْتُهُ عَلَى يَدَيْهِ‏.
الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص154 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، 8جلد، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
امام صادق علیه‏السلام فرمود: از جمله آنچه خدا به‌ جناب موسی (ع) وحی فرمود و در تورات بر او نازل شد این بود که: همانا منم خدا که جز من معبودی نیست، مخلوق را آفریدم و خیر را آفریدم و آن را به دست هر که دوست داشتم جاری ساختم، خوشا به حال آن‌ که نیکی را بدست او (بر مخلوقم) جاری ساختم. منم خدا و جز من معبودی نیست، مخلوق را آفریدم و شرّ را آفریدم و آنان را به دست هر که اراده کردم جاری ساختم. بدا به حال کسی که بدی را به دست او جاری ساختم.
با توجه به حدیث فوق آیا جهل (جهل و سربازانش)که انسان به وسیله آن معصیت خدا میکند همچنان مورد لعن خداوند است؟
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1532
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻
🔆🔅🌱ظاهر امر چنین به نظر میرسد جهل که عامل و جنودش ابزار کار اوست، همین ابزار در مرحله ی خلقتش هیچ زشتی برایش متصور نیست، تنها مختار آن ابزار، به زشتی آلوده میگردند، البته این نظریه در صورتی میتواند به واقع نزدیک باشد که جنود جهل اولین نشئه ی آفرینشی آنها باشد هرچند که میتواند همین جنود نشئات مختلفی داشته باشند که علت آفرینش آنها بصورت جنود جهل باشد!
🔆🔅🌱امّا فاعل الشرّ بدتر از شرّ است، شرّ فی نفسِه هیچ آثاری ندارد مگر آنکه توسط فاعلش انتخاب شود!
🔆🔅🌱جنود عقل و جهل را میتوان مواد خام اولیه ای درنظر بگیریم که شروع عملی و نحوه و امکان عمل خاصی را بوجود مییابد و همان جنود در نهاد شخص همچون تخمی کاشته میشود و شروع به رشد نموده و به صور مختلف متصور میشود! که تجسم این جنود را میتوان به مرحله ی بعد از انتخاب شدن نسبت دهیم!
🌸🔅🌱 افْعَلِ الْخَيْرَ وَ لَا تَفْعَلِ الشَّرَّ فَخَيْرٌ مِنَ الْخَيْرِ مَنْ يَفْعَلُهُ، وَ شَرٌّ مِنَ الشَّرِّ مَنْ يَأْتِيهِ وَ يَفْعَلُهُ.
عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص: 85
☀️خیر را انجام و شرّ را ترک نما چرا که خیرتر(بهتر ) از خیر کسی است که آن را انجام و شرّتر(بدتر) از شرّ انجام دهنده آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.