با توجه به مطالب عدل الهی (1383) منظور حضرتعالی از بارقه الهی چیست؟!

47

سوال1837 :
با توجه به مطالب عدل الهی (1383) منظور حضرتعالی از بارقه الهی چیست؟! حَيَّاكَ اللَّه
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1837
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻
🔆🔅🌱مراد از بارقه که در متن ذیر به آن اشاره شده همان تجلّی علم الهی در ابتدای آفرینش میباشد؛ ظهور علم الهی با آفرینش اولین؛
🍀🔅☘️ تمام موجودات عالم هستی شعاعی از بارقه الهی می باشند؛ تمام موجودات عالم هستی ،شعاعی از بارقه ی واحد ،حضرت باری تعالی می باشند ،اگر انسان را در نظر بگیریم ،خواهیم دید که او جزئی از کل می باشد ،در حالی که همان جزء نماینده ای از کل می باشد ،اگر بخواهیم به همین ترتیب در جزئیات و مفردات ،جملات بحث کنیم ،شاید ادامه ی بحث طولانی شود و به همین خاطر رد می شویم.
🔆🔅🌱کلمه، اسم، نور اول الهی
🌸🔅🌱 و إِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ نُوراً ابْتَدَعَهُ مِنْ غَيْرِ شَيْ‏ءٍ، ثُمَّ خَلَقَ مِنْهُ ظُلْمَةً وَ كَانَ قَدِيراً أَنْ يَخْلُقَ الظُّلْمَةَ لَا مِنْ شَيْ‏ءٍ، كَمَا خَلَقَ النُّورَ مِنْ غَيْرِ شَيْ‏ءٍ، ثُمَّ خَلَقَ مِنَ الظُّلْمَةِ نُوراً وَ خَلَقَ مِنَ النُّورِ يَاقُوتَةً غِلَظُهَا كَغِلَظِ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ وَ سَبْعِ أَرَضِينَ، ثُمَّ زَجَرَ الْيَاقُوتَةَ فَمَاعَتْ «4» لِهَيْبَتِهِ فَصَارَتْ مَاءً مُرْتَعِداً، وَ لَا يَزَالُ مُرْتَعِداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، ثُمَّ خَلَقَ عَرْشَهُ مِنْ نُورِهِ، وَ جَعَلَهُ عَلَى الْمَاءِ، وَ لِلْعَرْشِ عَشَرَةُ آلَافِ لِسَانٍ يُسَبِّحُ اللَّهَ كُلُّ لِسَانٍ مِنْهَا بِعَشَرَةِ آلَافٍ «5»، لَيْسَ فِيهَا لُغَةٌ تُشْبِهُ الْأُخْرَى، وَ كَانَ الْعَرْشُ عَلَى الْمَاءِ مِنْ دُونِهِ حُجُبُ الضَّبَابِ «6»، وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ: وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ ..
بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏30، ص: 103
🌸🔅🌱عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ اسْماً بِالْحُرُوفِ غَيْرَ مُتَصَوِّتٍ و …{
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 112

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.