سوال3368 :
#تکمله
برای برخی ک برای لباس روحانیت قداسیت ذاتی قائل شدن و متعصبانه، عرفی و اکتسابی بودن حرمت آن لباس را ک با احوالات گوناگون دستخوش تغییر است، دفاع میکنند این دلیل زیر میتواند قدسی بودن آن لباس را فی ذاته ثابت کند؟👇👇👇👇
لطفا داستان زیر را هم تحلیل بفرمایید در صورت صحیح السند بودن.
دلقك فرعون
فرد دلقكي در دربار فرعون بود كه كار او مسخره كردن ديگران بالاخص موسي عليه السلام و اطرافيانش بود. روزي حضرت موسي عليه السلام و برادر او هارون براي هدايت فرعون به در قصر او آمدند. دلقك دم درب قصر آمد و از آنها پرسيد كه كيستند و چه مي خواهند. آنها گفتند فرستادگان خدا، موسي و هارون مي باشند و عصائي در دست و دلقي بر تن و كلاهي بر سر داشتند. دلقك سريع داخل قصر آمده و لباسهائي شبيه لباسهاي آنان بر تن كرد و نزد فرعون آمد. فرعون بسيار خنديد و از او پرسيد: «اين چه لباسي است كه پوشيده اي؟» او گفت: «اين لباس موسي است كه الان به قصر تو آمده و ادعاي پيامبري و هدايت دارد».
فرعون دستور داد كه وارد شوند. آنها معجزه خود را نشان فرعون دادند و او را از عذاب الهي ترساندند ولي فرعون به نداي آسماني آنها گوش فرا نداده و كار به عذاب الهي كشيد. عذاب روزي بود كه موسي عليه السلام به اذن خدا دريا را شكافت و از آن عبور كرد. وقتي لشگريان فرعون داخل آب شدند، عذاب الهي آنها را گرفتار كرده و همگي را غرق نمود اما تنها يك نفر از ميان آنها نجات پيدا كرد و او دلقك فرعون بود. موسي عليه السلام از نجات يافتن او تعجب مي كند و دليل آن را از خداوند مي پرسد. خطاب مي رسد: «اي موسي! من كسي كه خود را شبيه دوست من گردانيده است عذاب نمي نمايم»1.
1. انوار نعمانية.
🌷🔅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔅🌷
🔆علیکم السلام
☘️ #جواب3368
🌷🔆 روایت مذکور را در کتب شیعه نیافتم، هر چند که حمل بر صحت نماییم هیچ برائتی برای عالم نماها ایجاد نمیکند، فرق بین دلقک و عالم نما این است که دلقک جایگاهش مشخص و همه او را به دلقکی میشناسند لذا عملش صرفا مسخره کردن است، اما عالم نما کسی است که مردم به او اعتماد میکنند و او را نماینده دین تلقی میکنند و هر گونه خطای او ضربه مهلکی بر عقاید مردم است!ٍ
🔆☘️ عالم نماها در واقع دزد رداء نبوت و امامت و ولایتند!
🌷🔆و عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص عَنِ اللَّهِ تَعَالَى أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى مُوسَى يَا مُوسَى مَنْ كَانَ ظَاهِرُهُ أَزْيَنَ مِنْ بَاطِنِهِ فَهُوَ عَدُوِّي حَقّاً وَ مَنْ كَانَ ظَاهِرُهُ وَ بَاطِنُهُ سَوَاءً فَهُوَ مُؤْمِنٌ حَقّاً وَ مَنْ كَانَ بَاطِنُهُ أَزْيَنَ مِنْ ظَاهِرِهِ فَهُوَ وَلِيِّي حَقّا
جامع الأخبار(للشعيري)، ص: 185
🔆🌷خدای تعالی فرمودند: هر کس ظاهرش آراسته تر از باطنش باشد، پس او به راستی دشمن من است، و هر کس ظاهر و باطنش یکی باشد پس او مومن حقیقی است، و هر کس باطنش آراسته تر از ظاهرش باشد پس او به راستی دوست من است!
🌷🔆 ما أَقْبَحَ بِالْإِنْسَانِ ظَاهِراً مُوَافِقاً وَ بَاطِناً مُنَافِقا
عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص: 477
🔆🌷چه زشت است كه انسان ظاهرى موافق داشته باشد و باطنى منافق!
🌷🔆و قَالَ ص رَأَيْتُ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي قَوْماً تُقْرَضُ شِفَاهُهُمْ بِمَقَارِيضَ مِنْ نَارٍ كُلَّمَا قُرِضَتْ رُدَّتْ فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ مَنْ هَؤُلَاءِ فَقَالَ خُطَبَاءُ أُمَّتِكَ كَانُوا يَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ يَنْسَوْنَ أَنْفُسَهُمْ وَ هُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ أَ فَلَا يَعْقِلُون
مجموعة ورام، ج2، ص: 215
🔆🌷پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: شبی که مرا به معراج بردند بر گروهی عبور کردم که لبانشان را با مقراضهای آتشین میبریدند. از جبرئیل پرسیدم اینان کیانند؟ گفت: اینان گویندگانیاند از اهل دنیا که مردم را به کار نیک فرمان میدادند، ولی خود را فراموش میکردند».
🌷🔆 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ شِيعَتُنَا ثَلَاثَةُ أَصْنَافٍ صِنْفٌ يَأْكُلُونَ النَّاسَ بِنَا وَ صِنْفٌ كَالزُّجَاجِ يَتَهَشَّمُ وَ صِنْفٌ كَالذَّهَبِ الْأَحْمَرِ كُلَّمَا أُدْخِلَ النَّارَ ازْدَادَ جَوْدَةً.
🔆🌷
🌸🌱عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ بِالْمَدِينَةِ رَجُلٌ بَطَّالٌ يَضْحَكُ النَّاسُ مِنْهُ فَقَالَ قَدْ أَعْيَانِي هَذَا الرَّجُلُ أَنْ أُضْحِكَهُ يَعْنِي عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع قَالَ فَمَرَّ عَلِيٌّ ع وَ خَلْفَهُ مَوْلَيَانِ لَهُ فَجَاءَ الرَّجُلُ حَتَّى انْتَزَعَ رِدَاءَهُ مِنْ رَقَبَتِهِ ثُمَّ مَضَى فَلَمْ يَلْتَفِتْ إِلَيْهِ عَلِيٌّ ع فَاتَّبَعُوهُ وَ أَخَذُوا الرِّدَاءَ مِنْهُ فَجَاءُوا بِهِ فَطَرَحُوهُ عَلَيْهِ فَقَالَ لَهُمْ مَنْ هَذَا فَقَالُوا لَهُ هَذَا رَجُلٌ بَطَّالٌ يُضْحِكُ أَهْلَ الْمَدِينَةِ فَقَالَ قُولُوا لَهُ إِنَّ لِلَّهِ يَوْماً يَخْسَرُ فِيهِ الْمُبْطِلُونَ.
الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 221
🌱🌸 امام صادق (ع) فرمود در مدينه مردى بود دلقك كه مردم را ميخندانيد، گفت اين مرد را نتوانستم بخندانم مقصودش على بن الحسين (ع) بود فرمود على (ع) ميگذشت دو غلام همراهش بود چون چشم آن دلقك باو افتاد رداى آن حضرت در بر گرفت و رفت و آن حضرت توجهى نكرد آن مسخره را دنبال كردند و رداء را از او گرفتند و آوردند و بدوش او انداختند بآنها فرمود اين كيست؟
گفتند مرديست دلقك كه مردم را ميخنداند، فرمود بگوئيد براى خدا روزيست كه در آن مردم بيهوده زيان كارند.
الأمالي (للصدوق) / ترجمه كمرهاى، متن، ص: 221
🔆☘️روى العتائقي في شرحه لنهج البلاغة أن رجلا سرق رداء النبي ص و خرج إلى قوم فقال هذا رداء محمد ص أعطانيه لتمكنوني من تلك المرأة- فاستنكروا ذلك فبعثوا من سأله عنه فقام فشرب ماء فلدغته الحية فمات و لما سمع النبي ص ذلك قال لعلي انطلق فإن وجدته و قد كفيت فأحرقه بالنار فجاء و أمر بإحراقه
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903) 🌼