بگیرد لطفا سلام را تشریح بفرمائید تمامی آثار و برکاتش را بیان بفرمائید و حد و حدود سلام دادن را نیز بیان بفرمائید

1

سوال۲۶۷۷:

سلام علیکم
جناب استاد در سوال مربوط به کبر و غرور فرمودید که رسوال خدا به کودکان سلام می کردند که این عمل مانع کبر و غرور می شود ودر عین حال این عمل نشانگریک نوع شجاعت خاصی است که در حضرت رسول بود که چون شاید این جواب سلام به نحو احسن به ایشان بر گردانده نمی شد و یا می توانست مورد یک شوخی و مزاح کودکانه قرار بگیرد لطفا سلام را تشریح بفرمائید تمامی آثار و برکاتش را بیان بفرمائید و حد و حدود سلام دادن را نیز بیان بفرمائید چون بعضا با یک سلام به کسانی که زیاد در موردشان شناخت نداریم باعث باز شدن در دوستی باشد که این دوستی زیاد عواقب خوبی به همراه نداشته باشد آیا واقعا به همه کسانی که در حال عبور هستند جایز است که سلام کنیم البته به تفکیک محرم و نامحرم که رعایتش الزامی می باشد
بنده همیشه در این مورد احتیاط می کنم لطفا توضیح کامل بفرمائید متشکرم

🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2677
🌸علیکم السلام
🌼☘️هر چه از سبیل محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم دور میشویم عمل و رفتار به سنت رسول خدا ص سخت تر و جامعه از سیره و روش حضرت بیگانه تر میگردند در واقع درد زوایه گیری از حق و حقیقت میباشد.
🌼☘️پرداخت جامع به موضوع سلام در این فضای محدود سخت و دشوار است؛ در صورت تمایل به بحث تفسیر سلام در شرح و تفسیر زیارت عاشورا در جلسات مشکات مراجعه فرمایید.
🌼☘️موضوع سلام نامحرمان نسبت به هم – علی الخصوص قشر جوان- با توجه به امکان تزلزل قلوب و آلودگی دل، حذر از آن زیبنده تر خواهد بود هر چند که بخاطر وجوب جواب سلام که آنهم با آهستگی و به دل میتواند ادای وظیفه شود.
🌼☘️همچنین سلام بر اهل معاصی و منافق و کفار و مشرکان بخاطر جری و عادی جلوه گر شدن اعمالشان و دشواری های و همچنین بخاطر رعایت تکیف اظهار برائت و تبری باید از سلام دادن علی الخصوص در پیش قدم شدن برای سلام دادن و همچنین بعضی از اقشار آن مثل اهل کتاب که جواب سلام شان به علیک و علیکم خلاصه می گردد و در موارد خاص و ویژه علی الخصوص میان جمع مختلف و متفق به اظهار «السلام علی من اتبع الهدی » تاکید شده است.
🌼☘️سلام در مواقعی که بیم سوء تفاهمات میرود باید به صلاح کار عمل نمود.
🌼☘️همچنین سلام دادن بر تشییع کننده جنازه مکروه است.
🌸🌿عنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: لَا تُسَلِّمُوا عَلَى الْيَهُودِ وَ لَا عَلَى النَّصَارَى وَ لَا عَلَى الْمَجُوسِ وَ لَا عَلَى عَبَدَةِ الْأَوْثَانِ وَ لَا عَلَى مَوَائِدِ شُرْبِ الْخَمْرِ وَ لَا عَلَى صَاحِبِ الشِّطْرَنْجِ وَ النَّرْدِ وَ لَا عَلَى الْمُخَنَّثِ وَ لَا عَلَى الشَّاعِرِ الَّذِي يَقْذِفُ الْمُحْصَنَاتِ وَ لَا عَلَى الْمُصَلِّي وَ ذَلِكَ لِأَنَّ الْمُصَلِّيَ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَرُدَّ السَّلَامَ لِأَنَّ التَّسْلِيمَ مِنَ الْمُسَلِّمِ تَطَوُّعٌ وَ الرَّدَّ عَلَيْهِ فَرِيضَةٌ وَ لَا عَلَى آكِلِ الرِّبَا وَ لَا عَلَى رَجُلٍ جَالِسٍ عَلَى غَائِطٍ وَ لَا عَلَى الَّذِي فِي الْحَمَّامِ وَ لَا عَلَى الْفَاسِقِ الْمُعْلِنِ بِفِسْقِهِ.
الخصال، ج‏2، ص: 484
🌿🌸امام صادق عليه السلاماز پدر بزرگوارش امام باقر عليه السلامنقل كرده كه فرمود: بر اين گروهها سلام نكنيد: ۱ـ يهـوديان ۲ـ نصارى ۳ـ مجُوسيها ۴ ـ بت پرستان ۵ ـ بر كسـانى كه سر سفُره شرابخواران نشسته اند ۶ـ بر صاحب شطـرنج و تخـت نرد ۷ ـ مرد بـدكار(مرد زن نـما) ۸ ـ شـاعرى كه بـر زنــان پـاك تـهمت بـزنـد ۹ ـ نمازگـزار، چـون او آمـادگى پـاسـخ دادن را نـدارد در صـورتى كـه ســلام از سـلام كننده مستـحب است و پـاسـخ دادن واجـب اسـت. ۱۰ ـ ربـا خـوار ۱۱ ـ كـسى كه در حـال قضاء حاجت اسـت ۱۲ ـ كسى كـه در حمّـام اسـت ۱۳ ـ فـاسـقى كه فـسق خـود را آشــكار مى كـند

🌸🌿 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ يَرْدُدْنَ عَلَيْهِ السَّلَامَ وَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يُسَلِّمُ عَلَى النِّسَاءِ وَ كَانَ يَكْرَهُ أَنْ يُسَلِّمَ عَلَى الشَّابَّةِ مِنْهُنَّ وَ يَقُولُ أَتَخَوَّفُ أَنْ تُعْجِبَنِي صَوْتَهَا فَيَدْخُلَ عَلَيَّ أَكْثَرَ مِمَّا أَطْلُبُ مِنَ الْأَجْر
بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏40، ص: 335

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.