تفسیر آیه 7و8 سوره زلزال را لطفا بفرمایید.

39

سوال۳۳۰۸:
جناب استاد در سوره زلزال آیه ۷و۸
می فرماید :هر کس ذره ای نیکی کرده باشد آن را می بیند و هر کس به وزن ذره ای بدی کرده باشد آن را می بیند .
خداوند این طوری بیان می کنند که انگاری این وسط عالم برزخی نیست که در این عالم خیلی از گناهان به واسطه حالا عذابی که برای هر گناه هست پاک می شود
حالا آنچه که از این آیه متوجه می شویم ذره ای بدی یا خوبی که کردیم در روز قیامت باز خواست خواهیم شد .
🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ3308
🌹سلام علیکم
🌿🔆اگر فرد کافری عمل نیکی را انجام دهد در همین دنیا نتیجه عملش را میبیند و دروز قیامت تنها حسرتش برای او باقی میماند یعنی در روز قیامت پاداشی برای او نخواهد بود چرا که عملش غیر خدایی است، اما نتیجه زشتی عملش را به تمام و کمال دریافت میکند!
اما فرد مومن بخاطر کارهای نیکش علاوه بر اینکه تا روز قیامت از برخی از عنایات خاصه پروردگار بهره مند میگردد نتیجه نهایی و عالی آن را در روز قیامت دریافت مینماید، و در مقابل از بفعال زشت خود تا روز قیامت رنجهایی را متحمل میشود و در روز جزا بعد از نمایان شدن اعمال زشتش و حسابرسی کامل بخشیده میگردد! البته این بخشش شامل بعضی از افعال قبیحه میباشد چه بسا نتیجه بعضی از افعال قبیح با رنج های یوم حشر ادامه مییابد! اما در نهایت مشمول بخشش حضرت ارحم الراحمین میگردد!
🌹🔆 في تَفْسِيرِ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ وَ فِي رِوَايَةِ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي قَوْلِهِ: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ» يَقُولُ: إِنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ وَ قَدْ كَانَ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَسْرَةً إِنَّهُ كَانَ عَمِلَهُ لِغَيْرِ اللَّهِ، «وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» يَقُولُ: إِنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ رَأَى ذَلِكَ الشَّرَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثُمَّ غُفِرَ لَهُ.
تفسير نور الثقلين، ج‏5، ص: 651
🔆🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.