جناب استاد در این آیاتی که خدمتتان ارسال شده است آیا نسبت دادن اسماء حسنی الهی که در این آیات آمده به حضرات معصومین شرک به حساب می آید ؟

39

سوال۲۹۲۷:
سلام علیکم
جناب استاد در این آیاتی که خدمتتان ارسال می کنم آیا نسبت دادن اسماء حسنی الهی که در این آیات آمده به حضرات معصومین شرک به حساب می آید ?👇

از اشتباهات رائج برداشت غالیانه از عبارت “اسماء الحسنی” و تطبیق آن با ائمه علیهم السلام است که نهایتا منجر به شرک می شود. در 180 اعراف آمده :

وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ ۚ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُون

و در 110 اسراء آمده :

َ قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ ۖ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى ۚ وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا

آیه اخیر آیه قبلی را تفسیر می کند که منظور از اسماء الحسنی عناوین صفات الهی مانند “الرحمن” است یعنی خطاب قرار دادن خدای متعال با این قبیل عناوین رواست و چنین نیست که اگر “یا غفار” گفتیم غیرخدا را صدا کرده باشیم چون این اسماء همگی به ذات باری تعالی مربوطند.
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2927
🌹علیکم السلام
🌼🌿اختصاص اسماء حسنای الهی به حضرت الله تبارک و تعالی موجودیت خود اسماء حسنا را انکار نمیکند، اسماء حسنای الهی موجودیت خارجی دارند و ما این موجودات را حضرات معصومین علیهم السلام میدانیم، به واقع به زبان دیگر خود حضرات مختص پروردگار متعالند، منتخب و مجتبای اویند.
🌼🌿وقتی میگوییم اسماء حسنای الهی معصومین علیهم السلام هستند ادعا نمیکنیم که آنها معنای منظور اسماء حسنا میباشند بلکه خود حضرات همان اسماء هستند و معنی به ذات حضرت احدیت برمیگردد.
🌼🌿 پس اسماء حسنای الهی مختص پروردگار متعال است و مصداق حقیقی همان اسماءحسنای الهی حضرات معصومین علیهم السلام میباشند و مصداق واقع شدن حضرات برای اسماء موجب سلب اختصاص اسماء برای الله قادر و متعال نیست. خطای منتقد از این محل ناشی شده که خیال کرده که قائلین به این حقیقت، اسماء حسنا را به حضرات اختصاص میدهند.
🌼🌿با اسماء حسنا خدا را میخوانیم یعنی با معصومین علیهم السلام خدا را میخوانیم. توجه نماییم که ما با اسماء حسنا معصومین را نمیخوانیم بلکه با آنها خدا را میخوانیم. منتقد خیال کرده که ما اسماء حسنا را مختص معصومین میدانیم و با آنها خود معصومین را میخوانیم.
🌼🌿در آیات زیادی آیات و آفریده ها به پروردگار متعال اختصاص داده شده که یادآوری مالکیت حضرت خالق بر آفریده های خویش است.
🌼🌿حجت بالغه فقط به پروردگار متعال تعلق دارد مخصوص اوست و هیچ آفریده ای را در آن شراکتی نیست. و مراد از حجت بالغه انبیاء و رسل و ائمه اطهار علیهم السلام هستند. اختصاص حجت بالغه برای پروردگار سلب موجودیت از حجج بالغه نمیکند و حجت بالغه بودن معصومین علیهم السلام نشان شراکت آنها در این امر نیست بلکه خودشان همان حجج میباشند که به پروردگار عالمیان اختصاص دارند.
🌻🌿الأنعام : 149 قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعينَ
🌷بگو: «دليل رسا (و قاطع) براى خداست (دليلى كه براى هيچ كس بهانه‏اى باقى نمى‏گذارد). و اگر او بخواهد، همه شما را (به اجبار) هدايت مى‏كند. (ولى چون هدايت اجبارى بى‏ثمر است، اين كار را نمى‏كند.)»
🌸🌿قال لي ابو الحسن موسى بن جعفر عليه السلام يا هشام ان لله على الناس حجتين حجة ظاهرة و حجة باطنة، فاما الظاهرة فالرسل و الأنبياء و الائمة عليهم السلام، و اما الباطنة فالعقول.
🌼🌿دنیا و آخرت از آن خداست و به او اختصاص دارد و او مالک آنهاست و مالکیت او بر آن سلب موجودیت آنها نیست.
🌻🌿النجم : 25 فَلِلَّهِ الْآخِرَةُ وَ الْأُولى‏
🌷در حالى كه آخرت و دنيا از آن خداست!
🌼🌿مشارق و مغارب به پروردگار متعال اختصاص دارند. پس رو نمودن به مشارق و مغارب و توجه به آنها شرک محسوب نمیشود و ما با روی آوری به آنها باید متوجه خالق و صاحب مشارق و مغارب شویم و با معصومین علیهم السلام متوجه ذات حق.
🌻🌿البقرة : 115 وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَليمٌ
🌷مشرق و مغرب، از آن خداست! و به هر سو رو كنيد، خدا آنجاست! خداوند بى‏نياز و داناست!
🌼🌿ما به پروردگارمان اختصاص داریم«انا لله…» و مایی که متخص اوییم او را یاد میکنیم و به سوی لقاء او در حرکتیم.
🌻🌿البقرة : 156 الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ
🌷آنها كه هر گاه مصيبتى به ايشان مى‏رسد، مى‏گويند: «ما از آنِ خدائيم و به سوى او بازمى‏گرديم!»
🌼🌿 لله ما …
🌻🌿البقرة : 284 لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما في‏ أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.