جناب استاد در کتاب اصول کافی جلد ۳صفحه ۴نوشته طینت مستضعفین از خاک است، لطفا در این مورد توضیح بفرمایید

28

سوال(+1)۳۲۷۴:
سلام علیکم
جناب استاد در کتاب اصول کافی جلد ۳صفحه ۴نوشته طینت مستضعفین از خاک است (یعنی قابلیت پذیرش
اشکال مختلف را دارد و گِل نیست تا مانند مؤمن و کافر به طرفی بچسبندگی داشته باشد) مؤمن از ایمانش دگرگون نشود و ناصبی
از دشمنی خود و امر مستضعفین مربوط به خداست (که به جانب
ایمان یا کفر گرایند.).
لطفاً در مورد این متن توضیح بیشتری بفرمایید آیا منظور از مستضعفین همین انسانهایی که به لحاظ مادی در زندگی خود
با مشکلاتی مواجه هستند می باشد ؟ یا مستضعف فکری و یا….
کلا کلمه مستضعف به چه معانی در این متن می تواند بکار رفته باشد ؟
🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ(+1)۳۲۷۴
🌹سلام علیکم
🌼🌱مستضعفین شامل طفلان و یا مردان و زنانی که عقلشان شبیه عقل طفلان است.
کسانی که توانایی شناخت دارند مستضعف محسوب نمیشوند، عدم تشخیص و عجز از شناخت اهل حق از باطل از مشخصات مستضعفین است. (َ الصِّبْيَانُ وَ مَنْ كَانَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ عَلَى مِثْلِ عُقُولِ الصِّبْيَان‏)
🌻🔆النساء : 98 إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطيعُونَ حيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبيلاً
🔆🌻مگر ناتوان‏شدگان(مستضعفین) از مردان و زنان و كودكان كه هيچ چاره‏اى نداشته و به هيچ نحوى راه نيابند.

🔆🌸عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْمُؤْمِنَ مِنْ طِينَةِ الْجَنَّةِ وَ خَلَقَ الْكَافِرَ مِنْ طِينَةِ النَّارِ وَ قَالَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَيْراً طَيَّبَ رُوحَهُ وَ جَسَدَهُ فَلَا يَسْمَعُ شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ إِلَّا عَرَفَهُ وَ لَا يَسْمَعُ شَيْئاً مِنَ الْمُنْكَرِ إِلَّا أَنْكَرَهُ قَالَ وَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ الطِّينَاتُ ثَلَاثٌ طِينَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُؤْمِنُ مِنْ تِلْكَ الطِّينَةِ إِلَّا أَنَّ الْأَنْبِيَاءَ هُمْ مِنْ صَفْوَتِهَا هُمُ الْأَصْلُ وَ لَهُمْ فَضْلُهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ الْفَرْعُ مِنْ طِينٍ لازِبٍ‏ كَذَلِكَ لَا يُفَرِّقُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ شِيعَتِهِمْ وَ قَالَ طِينَةُ النَّاصِبِ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ وَ أَمَّا الْمُسْتَضْعَفُونَ فَ مِنْ تُرابٍ* لَا يَتَحَوَّلُ مُؤْمِنٌ عَنْ إِيمَانِهِ وَ لَا نَاصِبٌ عَنْ نَصْبِهِ وَ لِلَّهِ الْمَشِيئَةُ فِيهِمْ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏2، ص: 3
🌸🔆امام صادق عليه السلام فرمود: همانا خداى عز و جل مؤمن را از طينت بهشتى آفريد و كافر را از طينت دوزخى.
و فرمود: چون خداى عز و جل نسبت به بنده‏ئى خيرى خواهد، روح و پيكرش را پاك سازد ، از اين رو هر خيرى شنود، آن را بشناسد و بفهمد و هر بد و زشتى شنود، آن را زشت بيند.
و شنيدم كه ميفرمود: طينتها بر سه گونه‏اند:
(1) طينت پيغمبران، و مؤمن هم از اين طينت است، جز اينكه پيغمبران از خالص و برگزيده آن طينتند و ايشان اصل باشند و فضيلتشان بجاى خود محفوظ است، و مؤمنين فرع باشند و از گل ثابت و چسبيده از اين رو خداى عز و جل ميان پيغمبران و پيروانشان جدائى نيندازد.
(2) طينت ناصبى كه از گل سياه بدبو است.
(3) طينت مستضعفين كه از خاك است مؤمن از ايمانش دگرگون نشود و ناصبى از دشمنى خود و امر آنها مربوط بخواست خداست .

🌸🌱عن زرارة، عن أبي جعفر (عليه السلام)، قال: سألته عن قول الله: إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ، فقال: «هو الذي لا يستطيع الكفر فيكفر، و لا يهتدي سبيل الإيمان، و لا يستطيع أن يؤمن، و لا يستطيع أن يكفر، الصبيان و من كان من الرجال و النساء على مثل عقول الصبيان مرفوع
عنهم القلم».
🌸🌱عن سليمان بن خالد، قال: سألت أبا عبد الله (عليه السلام) عن قوله: إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا.
قال: «يا سليمان، من هؤلاء المستضعفين من هو أثخن رقبة منك، المستضعفون قوم يصومون و يصلون، تعف بطونهم و فروجهم، لا يرون أن الحق في غيرنا، آخذين بأغصان الشجرة فَأُولئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ كانوا آخذين بالأغصان و لم يعرفوا أولئك، فإن عفا عنهم فيرحمهم الله، و إن عذبهم فبضلالتهم عما عرفهم».
🌸🌱عن سليمان بن خالد، عن أبي جعفر (عليه السلام)، قال: سألته عن المستضعفين.
فقال: «البلهاء في خدرها، و الخادمة تقول لها: صلي فتصلي، لا تدري إلا ما قلت لها، و الجليب الذي لا يدري إلا ما قلت له، و الكبير الفاني، و الصبي، و الصغير، هؤلاء المستضعفون، فأما رجل شديد العنق، جدل خصم، يتولى الشراء و البيع، لا تستطيع أن تغبنه في شي‏ء تقول: هذا المستضعف؟ لا، و لا كرامة».
قوله تعالى:
وَ مَنْ يُهاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثِيراً وَ سَعَةً [100]
البرهان في

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.