در آیه اول سوره انسان، اشاره به کدام مرحله از خلقت انسان دارد؟ مرحله ای که کلا نیست؟ یا مرحله ای که حقیقت وجودی اش خلق شده.. و هنوز در عوالم دیگر است و به عالم دنیا نرسیده؟

26

سوال2455:
در آیه اول سوره انسان، اشاره به کدام مرحله از خلقت انسان دارد؟ مرحله ای که کلا نیست؟ یا مرحله ای که حقیقت وجودی اش خلق شده.. و هنوز در عوالم دیگر است و به عالم دنیا نرسیده؟
در تفسیر اشاره شده که نه مقدر بود نه مکون
و نیز : نه در علم بود نه در ذکر
آیا در این مرحله هنوز در علم الهی نبوده؟ یا در بقیه مراحل اراده و مشیت و تقدیر و… نبوده؟ به کدام مرحله اشاره دارد؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2455
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱نمیتواند چیزی باشد هر چند که قابل ذکر نباشد اما از علم خدا خارج باشد. هر مرحله از مراحل وجود و هستی و ساختار هر موجودی چه به مرحله شیئیت و چه قبل و چه بعد آن تحت احاطه علم الهی است. حتی قبل از اینکه شیئی نقطه شروع موجودیتش را آغاز کند خدا به آن علم داشت؛ آیه شریفه:
🌻🔅🌱الإنسان : 1 هَلْ أَتى‏ عَلَى الْإِنْسانِ حينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً
🌹آيا زمانى بر انسان گذشت كه چيز قابل ذكرى نبود؟!(آیا (برای شما ثابت نیست) که بر انسان روزگارانی بود که چیز مذکوری نبود؟)
🌷🔅🌱در این آیه انسان تقدیر شده بود امّا مذکور نشده بود. اما به یقین در علم الهی بود، یعنی خالق به آن علم داشت و خارج از علم نبود.
🌸🔅🌱عن مالك الجهني قال: سألت أبا عبد الله عليه السلام عن قوله: هَلْ أَتى‏ عَلَى الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً فقال: كان مقدرا غير مذكور.
تفسير نور الثقلين، ج‏5، ص: 468
☘️
🌷🔅🌱احادیثی که به این امر اشاره میکند که نه در علم بود و نه در ذکر به یقین تصحیفی صورت گرفته یعنی نقل حدیث به خطا اشتباه بیان شده!
🌸🔅🌱

🌸🔅🌱في تفسير علي بن إبراهيم «هَلْ أَتى‏ عَلَى الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً» قال: لم يكن في العلم و لا في الذكر
، و
في حديث آخر كان في العلم و لم يكن في الذكر.
🌷🔅🌱 این حدیث به این موضوع اشاره دارد چرا که در دنباله آن به ذکر حدیثی پرداخته که انسان در در علم بود امّا در ذکر نبود.
🌷🔅🌱در واقع در آن مرحله انسان معلوم خدا بود ولی هنوز مخلوق و مذکورش نبود. به عبارتی علم الله بود، اما هنوز خلق الله و ذکر الله نشده بود.
🌷🔅🌱یعنی انسان در آن «حین من الدهر» در نشأت علمی بود اما به نشأت خلقی و ذکری وارد نشده بود و هنون مکوّن خدا نشده بود یعنی، به هستی ویژه خود نرسیده بود.
🌸🔅🌱عن عبد الله بن بكير عن زرارة قال: سألت أبا جعفر عليه السلام عن قوله: «لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً» قال: كان شيئا و لم يكن مذكورا.
تفسير نور الثقلين، ج‏5، ص: 469
☘️
🌸🔅🌱عن سعيد الحذاء عن أبى جعفر عليه السلام قال: كان مذكورا في العلم و لم يكن مذكورا في الخلق.
عن حمران بن أعين، قال: سألته عنه فقال: « [كان‏] شيئا مقدورا، و لم يكن مكونا».
البرهان في تفسير القرآن، ج‏5، ص: 545
🌷🔅🌱در آیه شریفه:
🌻🔅🌱🌻🔅🌱مريم : 67 أَ وَ لا يَذْكُرُ الْإِنْسانُ أَنَّا خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ يَكُ شَيْئاً
🌹مگر همين انسان به ياد ندارد كه ما از اول او را آفريديم در حالى كه چيزى نبود
🌷🔅🌱در این آیه اشاره به مرحله دیگری از موجودیت انسان دارد که با اینکه در نشأت علمی بود امّا در نشأت قدری و کانی نبود.(مُکَوَّن نشده بود، به مرحله هستی خود نرسیده بود).
🌸🔅🌱 عنْ مَالِكٍ الْجُهَنِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى أَ وَ لَمْ يَرَ الْإِنْسانُ أَنَّا خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ يَكُ شَيْئاً قَالَ فَقَالَ لَا مُقَدَّراً وَ لَا مُكَوَّناً قَالَ وَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِهِ- هَلْ أَتى‏ عَلَى الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً
فَقَالَ كَانَ مُقَدَّراً غَيْرَ مَذْكُورٍ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 147
🌹مالك جهنى گويد: امام صادق عليه السلام راجع بقول خداى تعالى (68 سوره 19) «مگر انسان بياد ندارد كه ما او را آفريديم و هيچ نبود» پرسيدم: فرمود: نه اندازه‏گيرى و نه هست شده بود و راجع بقول خدا (اول سوره 77) «آيا بر انسان زمانى از روزگار گذشت كه چيز قابل ذكرى نبود» پرسيدم فرمود: اندازه‏گيرى شده بود ولى قابل ذكر نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.