در آیه ۷۹ سوره واقعه که خداوند می فرمایند جز پاک شدگان دست بر آن نزنند .لطفا منظور این آیه را بفرمائید که چه کسانی را شامل می شود ؟

47

سوال3299:
سلام علیکم
جناب استاد در آیه ۷۹ سوره واقعه که خداوند می فرمایند جز پاک شدگان
دست بر آن نزنند .
تفسیر این آیه را می دیدم که نوشته
منظور از پاکان فرشتگان که گناهی نکردند و شاید منظور جز پاک شدگان از شرک باشد و در بعضی قولها هم ائمه علیهم السلام هستند .
لطفا منظور این آیه را بفرمائید که چه کسانی را شامل می شود ؟
آیا به جز اینها مومنین نیز شامل این آیه می شوند یا نه؟باید حتما معصوم باشی؟
🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ3299
🌹سلام علیکم
🌱🌸الواقعة : 79 لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ
🌸🌱 آن را جز پاکان مسّ نمیکنند.
🔆🌿 همانطوریکه خدای طیب و طاهر اجازه نمیدهد که کلامش پاکش را جز به طهر و پاکی مس نمایند همانطور نیز اجازه نمیدهد که جز پاک روحان به حقایق باطنی و راز و جان قرآن دست یابند!
🌿🔆همانطوریکه که عبارات قرآن با دستان ناپاک مس نمیشود ناپاکان نیز نمیتوانند اشارات و لطافات و حقایق و نجوم و بطون قرآن را درک نمایند، رمز درک کامل و تمام قرآن تنها با پاکی مطلق بوده که تنها مویدان به آیت تطهیر خدا به این امتیاز راه دارند و دیگران بنا به مراتب پاکی شان از بحر عظیم قرآن بهره مند خواند شد.

🌿🔆 …ُ إِنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ أَرْسَلَنِي فِي إِمَارَتِهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع أَنِّي أُرِيدُ أَنْ أَكْتُبَ الْقُرْآنَ فِي مُصْحَفٍ فَابْعَثْ إِلَيْنَا مَا كَتَبْتَ مِنَ الْقُرْآنِ فَقَالَ ع تَضْرِبُ وَ اللَّهِ عُنُقِي قَبْلَ أَنْ تَصِلَ إِلَيْهِ فَقُلْتُ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ اللَّهَ يَقُولُ لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ‏ يَعْنِي لَا يَنَالُهُ كُلَّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ إِيَّانَا عَنَى نَحْنُ الَّذِينَ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنَّا الرِّجْسَ وَ طَهَّرَنَا تَطْهِيراً وَ قَالَ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَنَحْنُ الَّذِينَ اصْطَفَانَا اللَّهُ مِنْ عِبَادِهِ وَ نَحْنُ صَفْوَةُ اللَّهِ وَ لَنَا ضُرِبَتِ الْأَمْثَالُ وَ عَلَيْنَا نَزَلَ الْوَحْي‏
كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص: 847
🔆🌿

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.