در شب معراج ، پیامبر (ص) چگونه با خداوند دیدار نمودند ؟(آیا لقاء بصری بوده؟)

4

سوال2937:
سلام
در شب معراج ، پیامبر ص چگونه با خداوند دیدار نمودند ؟(آیا لقاء بصری بوده؟)
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2937
🌹علیکم السلام
🌼🌿تشخیص نوع و کیفیت لقاء سخت و دشوار است، اما به حتم از نوع بصری نیست! و مراد از رویت، دیدار آیات کبرای الهی است. رویت حکایت از احاطه میکند چه از نوع بصری باشد و یا فؤادی و عقلی و تنها اوست که بر هر چیزی احاطه دارد. و از طرف دیگر برای او بی نیاز از رویت شدن است.
🌼🌿به یقین لقاء رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در شب معراج ماورای لقاء جلالی و جمالی است، تصور لقاء حضرت از فهم و درک ما خارج است! چرا که شاهنشاه اسماء حسنای الهی به لقاء حضرت الله نائل میگردد، به عبارتی «جلال الله کمال الله نور الله جمال الله عبده و عبدالله و …» به دیدار خدا میرود وجودی که شاهنشاه اسم مبارک بصیر است! چرا که رتبه علم برتر از بصیرت و حضرت مدینه علم را دارا هستند، به واقع مدینه علم، دار حکمت به دیدار خدا میرود. و بیشک معنای این دیدار و لقاء از سقف عقل و اندیشه ما فراتر است و شکی نیست که لقاء به دیدار ذات حق بر نمیگردد چرا که ذات مقدس الهی فراتر از آن است که وجودی به لقاء و دیدارش برسد. همچنین بی نیاز از دیدار شدن.
🌼🌿رسول اکرم ص نادیدنی ها را دیدار کردند.
🌼🌿یقین داریم که حضرت آیات کبرای الهی را دید اما این آیات چه بودند سر الاسرار است، آیا حقیقت آیات کبرای علوی بود؟؟؟ الله یعلم!!!
🌻🌿النجم : 11 ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى‏
قلب (پاك او) در آنچه ديد هرگز دروغ نگفت.
🌻🌿النجم : 18 لَقَدْ رَأى‏ مِنْ آياتِ رَبِّهِ الْكُبْرى‏
🌸🌿به يقين از نشانه‏هاى بسيار بزرگ پروردگار خود مشاهده كرد.
🌸🌿 عن ابى العالية قال: سئل رسول الله صلى الله عليه و آله هل رأيت ربك ليلة المعراج؟
قال: رأيت نهرا و رأيت وراء النهر حجابا، و رأيت وراء الحجاب نورا لم أر غير ذلك.
تفسير نور الثقلين، ج‏5، ص: 153

🌸🌿 يقول: وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى‏ فقال أبو الحسن عليه السلام ان بعد هذه الاية ما يدل على ما راى حيث قال: «ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى‏» يقول: ما كذب فؤاد محمد ما رأت عيناه ثم أخبره بما راى فقال: لقد راى من آيات الكبرى فآيات الله غير الله.

🌸🌿 عنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع قَالَ قَالَ يَا أَحْمَدُ مَا الْخِلَافُ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ أَصْحَابِ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ فِي التَّوْحِيدِ- فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قُلْنَا نَحْنُ بِالصُّورَةِ- لِلْحَدِيثِ الَّذِي رُوِيَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص رَأَى رَبَّهُ فِي صُورَةِ شَابٍّ- وَ قَالَ هِشَامُ بْنُ الْحَكَمِ بِالنَّفْيِ لِلْجِسْمِ- فَقَالَ يَا أَحْمَدُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمَّا أُسْرِيَ بِهِ إِلَى السَّمَاءِ- وَ بَلَغَ عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى خُرِقَ لَهُ فِي الْحُجُبِ مِثْلُ سَمٍّ لِإِبْرَةٍ- فَرَأَى مِنْ نُورِ الْعَظَمَةِ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَرَى- وَ أَرَدْتُمْ أَنْتُمُ التَّشْبِيهَ دَعْ هَذَا يَا أَحْمَدُ لَا يَنْفَتِحُ عَلَيْكَ هَذَا أَمْرٌ عَظِيمٌ‏
تفسير القمي، ج‏1، ص: 21
🌸🌿عنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ: سَأَلَ أَبُو بَصِيرٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَنَا حَاضِرٌ فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَمْ عُرِجَ بِرَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ مَرَّتَيْنِ فَأَوْقَفَهُ جَبْرَئِيلُ مَوْقِفاً فَقَالَ لَهُ مَكَانَكَ يَا مُحَمَّدُ فَلَقَدْ وَقَفْتَ مَوْقِفاً مَا وَقَفَهُ مَلَكٌ قَطُّ وَ لَا نَبِيٌّ إِنَّ رَبَّكَ يُصَلِّي فَقَالَ يَا جَبْرَئِيلُ وَ كَيْفَ يُصَلِّي قَالَ يَقُولُ سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ أَنَا رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ سَبَقَتْ رَحْمَتِي غَضَبِي فَقَالَ اللَّهُمَّ عَفْوَكَ عَفْوَكَ قَالَ وَ كَانَ كَمَا قَالَ اللَّهُ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ فَقَالَ لَهُ أَبُو بَصِيرٍ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ قَالَ مَا بَيْنَ سِيَتِهَا «1» إِلَى رَأْسِهَا فَقَالَ كَانَ بَيْنَهُمَا حِجَابٌ يَتَلَأْلَأُ يَخْفِقُ «2» وَ لَا أَعْلَمُهُ إِلَّا وَ قَدْ قَالَ زَبَرْجَدٌ فَنَظَرَ فِي مِثْلِ سَمِّ الْإِبْرَةِ «3» إِلَى مَا شَاءَ اللَّهُ مِنْ نُورِ الْعَظَمَةِ فَقَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَا مُحَمَّدُ قَالَ لَبَّيْكَ رَبِّي قَالَ مَنْ لِأُمَّتِكَ مِنْ بَعْدِكَ قَالَ اللَّهُ أَعْلَمُ قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ سَيِّدُ الْمُسْلِمِينَ وَ قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ «4» قَالَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع- لِأَبِي بَصِيرٍ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ وَ اللَّهِ مَا جَاءَتْ وَلَايَةُ عَلِيٍّ ع مِنَ الْأَرْضِ وَ لَكِنْ جَاءَتْ مِنَ السَّمَاءِ مُشَافَهَةً.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 443
🌼🌿على بن ابى حمزه گويد: ابو بصير از امام صادق عليه السلام پرسيد و من حاضر بودم عرضكرد:
قربانت، پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله را چند مرتبه بمعراج بردند؟ فرمود: دو مرتبه، و جبرئيل او را در مقامى نگه داشت و گفت: در جايت بايست اى محمد! زيرا در جايى ايستاده‏ئى كه هرگز هيچ فرشته و پيغمبرى در آنجا نايستاده است، همانا پروردگارت در نماز است، فرمود: اى جبرئيل! چگونه نمازى؟
گفت: ميفرمايد: سبوح، قدوس، منم پروردگار ملائكه و روح كه رحمتم بر غضبم پيشى دارد، پيغمبر (ص)
فرمود: بار خدايا در گذشتت را خواهم، در گذشتت را خواهم، امام فرمود: و همچنان بود كه خدا فرمايد پيغمبر بمقام «قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏» رسيد- 9 سوره 53-.
ابو بصير بحضرت عرضكرد: قربانت، قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ چيست؟ فرمود: بمقدار فاصله ميان هلالى كمان تا سرش، سپس فرمود: و در ميان آن دو حجابى ميدرخشيد و خاموش ميشد و بگمانم فرمود: زبر جدى بود، پس پيغمبر نور عظمت را از اندازه سوراخ سوزن تا آنچه خدا خواهد (از كمترين درجه تا بالاترين مرتبه) مشاهده فرمود: و خداى تبارك و تعالى فرمود: اى محمد! عرضكرد: لبيك پروردگارم؛ فرمود كيست براى امتت بعد از تو؟ (رهبرشان كيست؟) عرضكرد: خدا داناتر است، فرمود: على بن ابى طالب است، امير مؤمنان و سرور مسلمانان و پيشواى روسفيدان، دست و پا درخشانان، سپس امام صادق عليه السلام به ابو بصير فرمود: اى ابا محمد! بخدا ولايت على عليه السلام از زمين نيامده، بلكه شفاها از آسمان رسيده است.
أصول الكافي / ترجمه مصطفوى، ج‏2، ص: 330
🌸🌿 عنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع فِي قَوْلِهِ «عَمَّ يَتَساءَلُونَ … إِلَخْ» قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مَا لِلَّهِ نَبَأٌ أَعْظَمُ مِنِّي- وَ مَا لِلَّهِ آيَةٌ أَكْبَرُ مِنِّي، وَ قَدْ عُرِضَ فَضْلِي عَلَى الْأُمَمِ الْمَاضِيَةِ عَلَى اخْتِلَافِ أَلْسِنَتِهَا- فَلَمْ تُقِرَّ بِفَضْلِي‏
تفسير القمي، ج‏2، ص: 401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.