در مراحلی از عرفان که حجاب ها برداشته می شود سالک در همه چیز ظهور وجه خدا را می بیند سوال اینجاست که ما طبق شریعت یک کافر حربی را نجس میدانیم آیا وجه خدا را نجس دانسته ایم؟

39

سوال1957 :

سلام علیکم
در مباحث توحیدی با توجه به فرموده قرآن (اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ) که خداوند نور آسمان و زمین است، و با توجه به اینکه هیچ موجودی مستقل نیست و آینه ای است که وجه خدا را منعکس میکند ، و در روایات هم هست که همه چیز و همه جا وجه خداست ، ودر نهج البلاغه هم اشاره شده ، و خیلی از کسانی که به شهود رسیدند و صاحبان عین الیقین هستند در نوشته ها و صحبتهای خود به آن اشاره کردند، حتی یکی از مراحل خطرناک برای سالکین است چون حجاب کنار رفته وهمه چیز را ظهور وجه خدا می بیند احتمال پرستش اصنام و چوب و دیوار و … نیز هست، چون مظهر وجه حق است و به عین می بیند.(رساله لب اللباب، علامه تهرانی).
سوال اینجاست ما طبق شریعت یک کافر حربی را نجس میدانیم آیا وجه خدا را نجس دانسته ایم؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ1957
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻
🌸🔅🌱البقرة : 115 وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَليمٌ
🌷و مشرق و مغرب از آن خداست، پس به هر سو رو كنيد همان جا روى خداست، بى‏ترديد خداوند واسع و داناست.
🔆🔅🌱اگر بخواهیم جمله را ساده تر و لطیف تر کنیم اینگون بیان میکنیم که کل عالم با هر جزء جزءش آیات و نشانه ها و اسماء اویند و چیزی در این عالم نمیتوان یافت که از این عناوین مستثنی باشد! توجه نماییم که آیات و اسماء غیر از ذات پروردگار متعال هستند! «وجه الله» در واقع از جمله روشن ترین آیات الهی محسوب میشود، نبایستی وجه الله را با ذات حق یکی تلقی کنیم! وجه الله آیت قریب و نزدیک خداست!
🌷🔅🌱نجاسات به ذات فقط معرِّف خروج شیء از دایره ی طاعات است!- چرا که همان نجاسات در یک گردش و تحول به اجزاء مقبول و پاک تبدیل میشوند- لذا آنها از طیف آیات الهی خارج نیستند، اما از میان آیات الهی تنها آیاتی از حیث شرافت میتوانند خود را به خالق منتسب نمایند که قداست خود را با حسن انتخاب و گزینش بندگی در چرخه ی اطاعت الهی به اتبات رسانده باشند! از این آیات خاص الهی به اسماء حسنا یاد میشود! پس همه ی موجودات اسماء الهی اند، اما مقبولین و محبوبین، اسماء حسنای الهی اند! و هر یک از این اسماء تجلیاتی هم دارند، یعنی هر اسمی اسمائی هم دارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.