صمدی آملی اخیرا اظهار کرده است که خداوند نماز می خواند: چون ان الله و ملائکته یصلون… و مخالفین فلسفه و تصوف، بر وی اشکالاتی گرفتند….. لطفا نظرتان را در این مورد بفرمایید

73

سوال1686 :
✳️ سلام علیکم اخیرا اشکال جدیدی به صمدی آملی وارد کرده اند در مورد نماز خواندن خداوند متعال … صمدی آملی اخیرا اظهار کرده است که خداوند نماز می خواند: چون ان الله و ملائکته یصلون… و مخالفین فلسفه و تصوف، بر وی اشکالاتی گرفتند. اما فکر میکنم اشکالی که در مورد اظهارات اخیر صمدی آملی مبنی بر نماز خواندن خداوند متعال مطرح شده است ، درست نبود؛ چون 《ان الله و ملائکته یصلون…》 از صلاه به معنای نماز خواندن و دعا خواندن ترجمه میشود؛ منتها ما ایرانی ها آن را تحت عنوان 《خداوند صلوات می فرستد》معنا میکنیم که صلوات نیز جمع صلاه به معنای نماز یا دعا خواندن است و باید این طور ترجمه شود که خداوند صلاه می گوید یا همان عبارت 《 نماز میخواند 》درست می باشد. و طبعا نماز خواندن خدا هم لیس کمثله شیئ. سوال حقیر بر مبنای آیه شریفه لا یجرمنکم شنئان قوم علی ان لا تعدلوا می باشد چه این که اگر در رعایت اخلاق علمی کوتاهی کنیم ما نیز در معرفی قرآن و عترت ع کوتاهی مقصر خواهیم بود. نظرتان را لطفا به این نقد بفرمایید.
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1686
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻
🔆🔅🌱بنظر میرسد که ایشان معانی لغوی را با معانی اصطلاحی در هم آمیخته اند!
⚡️⚡️در صورت قبول سخن ایشان این مسائل و کفرگویی ها پیش خواهد آمد:
⚡️🌱اگر در اینجا مراد از صلات نماز خواندن باشد، چون نماز اسباب کمکی و عبادی است -وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة- یعنی این توهم پیش میاید که نعوذ بالله آیا خدا به ابزار نیاز دارد تا از آنها برای رسیدن به مرادش مدد بگیرد، و یا نعوذ بالله خدا پیامبر را عبادت میکند….⚡️⚡️⚡️⚡️
🔆🔅🌱به خدا هم مومن اطلاق میشود به انسان هم مومن میگویند، اما معانی هر کدام در شان خودش میباشد، الله، لیس کمثله شیء است پس معنای ایمان برای خدا، مثل و مانندی نخواهد داشت، یعنی معنای صلات برای خدا به هیچ وجه شبیه معانی صلات انسان و ملائک و دیگر موجودات نمیباشد!

🔆🔅🌱مثل واژه ی سلام که اولا خالق خودش «السلام» است که معنای خاص و ویژه و غیر اشتراکی دارد و از طرف دیگر خالق سلام میفرستد، که ارسال سلام از ناحیه ی خدا مثل ارسال حیات و سلامتی است و از طرف دیگر انسانها هم به یکدیگر سلام میفرستند، که در واقع تحیتی است از خدا. یکسان گرفتن سلام از خدا و انسانها، گرفتار شراکت شدن است!
🔆🔅🌱صلات از خدا یعنی رحمت خاص و ویژه ی خدا و صلات مومنان دعای آنها در حق رسول خدا و این دعا نیز درواقع طلب همان رحمت ویژه خدا برای رسول خداست!
🔆🔅🌱پس خدا که صلوات میفرستد در واقع رحمت خاص و ویژه ی خود را بر محمد و آل محمد ص نازل میکند و آنها را غرق همان رحمت استثنائی اش مینماید!
🌸🔅🌱الأحزاب : 56 إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً
قال الصادق جعفر بن محمد (عليهما السلام): من صلى على النبي و آله فمعناه: أني أنا على الميثاق و الوفاء الذي قبلت حين قوله: أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى‏
البرهان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 488
🌸🔅🌱 عن ابن أبي حمزة، قال: سألت أبا عبد الله (عليه السلام) عن قول الله عز و جل: إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً، فقال: «الصلاة من الله عز و جل رحمة، و من الملائكة تزكية «3»، و من الناس دعاء، و أما قوله عز و جل: وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً، فإنه يعني التسليم له فيما ورد عنه».
قال: فقلت له: كيف نصلي على محمد و آل محمد؟ قال: «تقولون: صلوات الله، و صلوات ملائكته، و أنبيائه، و رسله، و جميع خلقه على محمد و آل محمد، و السلام عليه و عليهم و رحمة الله و بركاته».
قال: قلت: فما ثواب من صلى على النبي و آله بهذه الصلاة؟ قال: «الخروج من الذنوب- و الله- كهيئته يوم ولدته امه».
🌷فرمود: «صلاة» از خدا فرستادن رحمت است، و از فرشتگان پاك و پاكيزه دانستن، و از مردم دعا و طلب رحمت كردن است، و امّا فرموده خداى عزّ و جلّ: وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً يعنى فرمان بردارى از او در آنچه فرمايد، گويد: به آن حضرت عرض كردم: پس چگونه بر محمّد و خاندانش درود فرستيم؟ فرمود: شما مى‏گوئيد: صلوات اللَّه و صلوات ملائكته، و أنبيائه و رسله و جميع خلقه على محمّد و آل محمّد و السّلام عليه و عليهم و رحمة اللَّه و بركاته»
(رحمت‏هاى الهى‏ و درود فرشتگان او، و پيامبران و فرستادگان وى و تمامى آفريدگانش بر محمّد و خاندان او باد، و سلام و رحمت و بركات خداوند بر آن بزرگوار و بر ايشان باد).
گويد: عرضه داشتم: پاداش كسى كه بر محمّد و آلش با اين تحيّت‏ها درود فرستد چيست؟ فرمود: بخدا سوگند، مانند پاكى و بيگناهى روزى كه متولّد گشته، از گناهان بيرون آيد.
معاني الأخبار / ترجمه محمدى، ج‏2، ص: 361
🌸🔅🌱سمعت أبا الحسن (عليه السلام) يقول: «من قال في دبر صلاة الصبح، و صلاة المغرب قبل أن يثني رجليه، أو يكلم أحدا: إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيما
اللهم صل على محمد و ذريته، قضى الله له مائة حاجة: سبعين في الدنيا، و ثلاثين في الآخرة».
قال: قلت: ما معنى صلاة الله و ملائكته، و صلاة المؤمنين؟ قال: «صلاة الله رحمة من الله، و صلاة الملائكة تزكية منهم له، و صلاة المؤمنين دعاء منهم له».
🌸🔅🌱 حميد بن المثنى روايت كرده كه من از حضرت صادق عليه السّلام پرسيدم كه «ما معنى صلاة اللَّه و صلاة ملائكته و صلاة المؤمن»؟ حضرت فرمود كه‏ «صلاة اللَّه رحمة من اللَّه و صلاة الملائكة تزكية منهم له و صلاة المؤمنين دعاء منهم له»
تفسير شريف لاهيجي، ج‏3، ص: 657
🌸🔅🌱و على بن ابراهيم در تفسير خود آورده كه «صلاة اللَّه عليه تزكية له و ثناء عليه و صلاة الملائكة مدحهم له و صلاة الناس دعاؤهم له و التصديق و الاقرار بفضله، و قوله تعالى: وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً يعنى سلموا بالولاية و بما جاء به»
🌷🍀🌷
⚡️⚡️⚡️ کسی که بخواهد از قران و عترت جلو بزند به همان درّه ای سقوط میکند که ابلیس لعین سقوط نمود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.