طبق این حکمت، مرگ سپر نگهدارنده در برابر چیست؟ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِنَّ مَعَ كُلِّ إِنْسَانٍ مَلَكَيْنِ يَحْفَظَانِهِ فَإِذَا جَاءَ الْقَدَرُ خَلَّيَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ وَ إِنَّ الْأَجَلَ جُنَّةٌ حَصِينَةٌ

5

سوال1314 :
طبق این حکمت، مرگ سپر نگهدارنده در برابر چیست؟ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِنَّ مَعَ كُلِّ إِنْسَانٍ مَلَكَيْنِ يَحْفَظَانِهِ فَإِذَا جَاءَ الْقَدَرُ خَلَّيَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ وَ إِنَّ الْأَجَلَ جُنَّةٌ حَصِينَةٌ
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1314
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱وقت ملاقات با مرگ تعیین شده و مرگ جز به وقتش به دیدار حضور نمی یابد🌱🍀🌻
🔆🔅🌱خدای متعال مرگ را آفرید، اگر نمی آفرید مرگ انسان را درک نمیکرد و برای مرگ زمان و اجلی قرار دارد و بر اساس اراده ی بی هماوردش فقط در سر رسید، مرگ انسان را ملاقات خواهد نمود، پس مرگ مُؤَجّل بهترین سپری است برای انسان چرا که تا موعود مرگ نرسد انسان نمیمیرد!
🌸🔅🌱
🌻🔅🌱الملك : 2 الَّذي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزيزُ الْغَفُورُ
☀️همان خدايى كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك بهتر عمل مى‏كنيد و او شكست ناپذير و بخشنده است‏
🌸🔅🌱كانَ مَعَ عَلِيٍّ ع يَوْمَ صِفِّينَ وَ فِيمَا بَعْدَ ذَلِكَ قَالَ: بَيْنَا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع يُعَبِّئُ الْكَتَائِبَ يَوْمَ صِفِّينَ وَ مُعَاوِيَةُ مُسْتَقْبِلُهُ عَلَى فَرَسٍ لَهُ يَتَأَكَّلُ تَحْتَهُ تَأَكُّلًا وَ عَلِيٌّ ع عَلَى فَرَسِ رَسُولِ اللَّهِ ص الْمُرْتَجِزِ وَ بِيَدِهِ حَرْبَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ هُوَ مُتَقَلِّدٌ سَيْفَهُ ذُو الْفَقَارِ «1» فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِهِ احْتَرِسْ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَإِنَّا نَخْشَى أَنْ يَغْتَالَكَ هَذَا الْمَلْعُونُ فَقَالَ ع لَئِنْ قُلْتَ ذَاكَ إِنَّهُ غَيْرُ مَأْمُونٍ عَلَى دِينِهِ وَ إِنَّهُ لَأَشْقَى الْقَاسِطِينَ وَ أَلْعَنُ الْخَارِجِينَ عَلَى الْأَئِمَّةِ الْمُهْتَدِينَ وَ لَكِنْ كَفَى بِالْأَجَلِ حَارِساً لَيْسَ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا وَ مَعَهُ مَلَائِكَةٌ حَفَظَةٌ يَخْفَظُونَهُ مِنْ أَنْ يَتَرَدَّى فِي بِئْرٍ أَوْ يَقَعَ عَلَيْهِ حَائِطٌ أَوْ يُصِيبَهُ سُوءٌ فَإِذَا حَانَ أَجَلُهُ خَلَّوْا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ مَا يُصِيبُهُ وَ كَذَلِكَ أَنَا إِذَا حَانَ أَجَلِي انْبَعَثَ أَشْقَاهَا «2» فَخَضَّبَ هَذِهِ مِنْ هَذَا وَ أَشَارَ إِلَى لِحْيَتِهِ وَ رَأْسِهِ عَهْداً مَعْهُوداً وَ وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ.
التوحيد (للصدوق)، ص: 368
☀️ از ابو حيان تيمى از پدرش و او در روز صفين و در ما بعد آن با على (ع) بود كه گفت در بين آنكه على بن ابى طالب (ع) لشكرها را ترتيب ميداد و معويه رو بآن حضرت آورده بود در حالى كه بر اسب خود سوار بود و آن اسب در زير رانش بغايت از جا بدر ميرفت و على (ع) بر اسب رسول خدا (ص) كه مرتجز نام داشت سوار بود و حربه رسول خدا (ص) در دستش و شمشير آن حضرت را كه ذو الفقار نام داشت حمائل كرده بود مردى از اصحابش عرض كرد كه يا امير المؤمنين خود را نگاهدارى كن كه ما ميترسيم كه اين ملعون تو را غافل كند و ناگاه بكشد على (ع) فرمود كه اگر اين را گفتى بدرستى كه او بر دينش مأمون نيست و بدرستى كه او از همه ستمكاران بد بخت‏تر و از آنها كه بر امامان راه راست يافتگان خروج كرده‏اند ملعون‏تر است و ليكن اجل كه مدت معينى است كافى است كه پاسبان باشد و هيچ يك از مردمان نيست مگر آنكه با او فرشتگانى چندند نگاه دارندگان كه او را نگاه ميدارند از آنكه در چاهى درافتد يا ديوارى بر او فرود آيد يا بدى باو برسد پس هر گاه اجلش برسد و وقت آن در آيد در ميان او و آنچه باو ميرسد رهاكننده و مانع نشوند و همچنين من هر گاه اجلم برسد و هنگام آن بيايد بدبخت‏ترين اين امت بر انگيخته شود و اين را از اين رنگ كند و بريش و سر خويش اشاره فرمود و فرمود در حالى كه عهديست معهود و وعده كه دروغى در آن نيست‏
اسرار توحيد / ترجمه التوحيد للصدوق، ص: 408

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.