طفا ارتباط و مفهوم دو آیه: وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي و نیز : فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي را در مورد ارتباط انسان با خدا و اینکه انسان از خداست، بفرمایید.

32

سوال1775 :
سلام علیکم استاد عزیز لطفا ارتباط و مفهوم دو آیه: وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي
و نیز : فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي را در مورد ارتباط انسان با خدا و اینکه انسان از خداست، بفرمایید. با تشکر
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1775
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱🌱🍀🌻
🔆🔅🌱در آیه ی شریفه ی
🌻🔅🌱الحجر : 29 فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدينَ
🌷هنگامى كه كار آن را به پايان رساندم، و در او از روح خود دميدم، همگى براى او سجده كنيد!»
🔆🔅🌱مراد از روح خدا، روح منتخب خداست؛ روح الله مثل ید الله و عین الله و بیت الله، تاویل شایسته ی خود را دارد، روحی را که خالق به خود منتسب مینمایت حکایت از شرافت و ارزش والای آن میکند، همانطوریکه که کعبه را بخاطر قداست و شرافتش به خودش نسبت میدهد و از آن به بیت الله یاد میکند!
🔆🔅🌱نعوذ بالله اگر کسی که گمان برد که مراد از آن دمیده شدن بخشی از روحی که در ذات خداست – نعوذ و نستیعیذ و ثم و ف نعوذ- در این حالت به یقین شخص به کفر گراییده، چرا که خالق را با روح ترکیب نموده و یا خالق را همان روحی دانسته که امکان جدایی بخش هایی از آن وجود دارد، این یعنی تجزیه ی ذات و محدود و مخلوق فرض نمودن ذات است. سُبْحانَهُ وَ تَعالى‏ عَمَّا يَقُولُونَ عُلُوًّا كَبيراً
🔆🔅🌱چیزی که از ذات چیزی صادر شود، آن ذات محکوم به تجزیه و محدود و مخلوق است.
🌸🔅🌱 عنِ الْأَحْوَلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ الرُّوحِ الَّتِي فِي آدَمَ ع قَوْلِهِ فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي قَالَ هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَةٌ وَ الرُّوحُ الَّتِي فِي عِيسَى مَخْلُوقَةٌ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 133
🌷از امام صادق علیه السلام از آیه ی شریفه ی « فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» سوال شد حضرت فرمودند این روح مخلوق اوست و روحی که در عیسی است آن هم مخلوق اوست.
🌸🔅🌱 عنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي قَالَ رُوحٌ اخْتَارَهُ اللَّهُ وَ اصْطَفَاهُ وَ خَلَقَهُ وَ أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ فَضَّلَهُ عَلَى جَمِيعِ الْأَرْوَاحِ فَأَمَرَ فَنُفِخَ مِنْهُ فِي آدَمَ.
التوحيد (للصدوق)، ص: 171
🌷از امام باقر علیه السلام از کلام خدا « فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» سوال شد حضرت فرمودند: روحی است که که خدا آن را اختیار نمود و آن را برگزید و آن را به خود نسبت داد و آن را بر تمام ارواح فضیلت بخشید و امر فرموده و آن را در آدم دمید.
🍀
🌻🔅🌱إبراهيم : 36 رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثيراً مِنَ النَّاسِ فَمَنْ تَبِعَني‏ فَإِنَّهُ مِنِّي وَ مَنْ عَصاني‏ فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَحيمٌ
🌷(حضرت ابراهیم علیه السلام گفت) پروردگارا! آنها [بتها] بسيارى از مردم را گمراه ساختند! هر كس از من پيروى كند از من است و هر كس نافرمانى من كند، تو بخشنده و مهربانى!
🔆🔅🌱واضح است که در «فَإِنَّهُ مِنِّي » «او از من است» این نسبت نسبت مقامی و تشریفی است و یعنی تابعان حضرت ابراهیم علیه السلام مثل اهل ابراهیم علیه السلام میباشند، و با این نسبت آنها الحاق به اهل ایمان و تقوا میگردند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.