عشق الهی که گاه به صورت عاریتی وارد دلمان می شود، چه کار کنیم که همانند پیامبر این عشق در دلمان همیشگی باشد؟

22

سوال3009:
سلام علیکم
جناب استاد عشق الهی که در دل ما شکل می گیرد همانند تکه ای از ابر
کوچک می باشد که ممکن است این تکه ابر دستخوش حوادثی چون نور خورشید که آن را به بخار تبدیل کند یا خیلی عوامل که منجر به از بین رفتن این ابر می شود و باز دوباره تلاشی جدید و دوباره تشکیل تکه ای ابرجدید ولی عشق الهی که در دل حضرت رسول اکرم سلام و صلوات خداوند بر ایشان بود همانند ابری به وسعت تمام آسمان و پر بار که هر لحظه می تواند به نحو احسن شروع به باریدن کند و از فیوضات آن تمامی خلا ئق بهره‌مند شود و خود نیز همچنان پر بار بماند و حال ما چطور می توانیم این ابر کوچک خود را به این ابر پر برکت و پربارش محمدی برسانیم و از این فیض عظیم محمدی صلوات الله علیه بهره‌مند شویم و عشق الهی ما هم به عشق الهی محمدی تبدیل شود.
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ3009
🌹علیکم السلام
🌼🌿باید تلاش نمود تا خدا دوست مان بداردو کلید آن تنها در اطاعت و بندگی الهی است، اما این اطاعت باید با رنگ و نقش محمدی همراه باشد، یعنی، با الگو قرار دادن حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم عباداتمان را شبیه آن حضرت سازیم.
پس عشق الهی با تبعیت از رسول و ولیّ خدا تقویت و تشدید میگردد.
🌻🌿آل‏عمران : 31 قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ
🌷بگو: «اگر خدا را دوست مى‏داريد، از من پيروى كنيد! تا خدا (نيز) شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد و خدا آمرزنده مهربان است.»
🌼🌿به بیان دیگر، راز تقویت و تشدید حب الهی اتصال به شبکه عطیم عشق الهی است، کافیست انسان با «حبیب الله» مرتبط شود، تا حب و عشق واقعی را تجربه نماید و رمز اتصال همان تبعیت است.
🌼🌿تبعیت از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نوعی محمدی شدن است.
🌸🌿
وَ مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ يُحِبُّهُ فَلْيَعْمَلْ بِطَاعَةِ اللَّهِ وَ لْيَتَّبِعْنَا أَ لَمْ يَسْمَعْ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِنَبِيِّهِ ص قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ‏
وَ اللَّهِ لَا يُطِيعُ اللَّهَ عَبْدٌ أَبَداً إِلَّا أَدْخَلَ اللَّهُ عَلَيْهِ فِي طَاعَتِهِ اتِّبَاعَنَا وَ لَا وَ اللَّهِ لَا يَتَّبِعُنَا عَبْدٌ أَبَداً إِلَّا أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ لَا وَ اللَّهِ لَا يَدَعُ أَحَدٌ اتِّبَاعَنَا أَبَداً إِلَّا أَبْغَضَنَا وَ لَا وَ اللَّهِ لَا يُبْغِضُنَا أَحَدٌ أَبَداً إِلَّا عَصَى اللَّهَ وَ مَنْ مَاتَ عَاصِياً لِلَّهِ أَخْزَاهُ اللَّهُ وَ أَكَبَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فِي النَّارِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ*.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏8، ص: 14
🌸🔆امام صادق علیه السلام: و هر كه دوست دارد كه بداند خدا او را دوست دارد بايد بطاعت خدا عمل كند و از ما پيروى كند آيا نشنيده‏اند گفتار خداى عز و جل را كه به پيامبرش (ص) فرمايد: «بگو اگر خدا را دوست داريد مرا پيروى كنيد تا خدا شما را دوست بدارد و گناهان شما را بيامرزد» (سوره آل عمران آيه 31).
بخدا سوگند هرگز بنده‏اى فرمانبردارى خدا را نكند جز آنكه خداوند پيروى ما را در فرمانبردارى او داخل گرداند، و بخدا پيروى نكند بنده‏اى از ما جز آنكه خدا دوستش دارد، و بخدا هيچ گاه بنده پيروى ما را وامگذارد جز آنكه ما را دشمن دارد و بخدا هيچ گاه كسى ما را دشمن ندارد جز آنكه نافرمانى خدا را كرده و هر كه در حال نافرمانى خدا بميرد خداوند او را خوار گرداند و برو در آتش دوزخ اندازد، و ستايش از آن خدا پروردگار جهانيان است.
🌸🌿 قالَ اللَّهُ تَعَالَى- الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ لِأَنَّ أَصْلَ الْحُبِّ التَّبَرِّي عَنْ سِوَى الْمَحْبُوبِ وَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع إِنَّ أَطْيَبَ شَيْ‏ءٍ فِي الْجَنَّةِ وَ أَلَذَّهُ حُبُّ اللَّهِ وَ الْحُبُّ فِي اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ إِذَا عَايَنُوا مَا فِي الْجَنَّةِ مِنَ النَّعِيمِ هَاجَتِ الْمَحَبَّةُ فِي قُلُوبِهِمْ فَيُنَادُونَ عِنْدَ ذَلِكَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ‏
مصباح الشريعة، ص: 195
🌸🔆 خداوند متعال مى‏فرمايد: دوستان در روز قيامت دشمن همديگر مى‏شوند مگر آنان كه از گروه پرهيزكاران باشند. زيرا أصل محبت و ريشه آن از تبرى كردن و دور شدن از غير محبوب و يا نديدن كوچكترين نقطه ضعف براى محبوب صورت مى‏گيرد.
أمير المؤمنين فرموده است: پاكيزه‏ترين و لذيذترين چيزى كه در بهشت مورد استفاده قرار مى‏گيرد، محبت بر خدا، و محبت در راه خدا و ستايش كردن و حمد پروردگار متعال است- خداوند متعال مى‏فرمايد: و آخرين اظهار و دعاى آنان حمد و ستايش خداوند عزيز است. آرى اهل بهشت چون نعمت‏هاى بهشتى و لذائذ و خوشى‏هاى فراوان جنت را مشاهده نمودند: محبت الهى در دل آنان به هيجان و جوش آمده، و در اين جاست كه به ستايش و حمد پروردگار متعال مشغول مى‏شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.