علت ایکنه در آیه 14 سوره مبارکه تغابن از ادبیات دشمنی استفاده شده چیست ؟

36

سوال3390 :
در سوره تغابن ایه ۱۴ خداوند متعال میفرمایند:
ای انانکه ایمان اوردید بدرستیکه از همسران شما و فرزندان شما دشمنند شما را پس حذر کنید از ایشان ، و اگر در گذرید و عفو کنید و ببخشید پس بدرستیکه خدا آمرزنده مهربان است.

سوال این است که ایا ما هم دشمن پدران و یا مادرانمان هستیم و یا اولیایی که به مقامات عالیه و کمالات رسیده اند هم دشمن بوده اند .
با اینکه در جاهای دیگر میفرمایند که از همسران و اولاد و اموالتان شما را امتحان خواهیم کرد .
علت ایکنه در این ایه از ادبیات دشمنی استفاده شده چیست .

🌷🔅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔅🌷
🔆علیکم السلام
☘️ #جواب3390
🌷🔆 همانطوریکه در آیه شریفه به آشکاری تصریح شده، مصادیق آیه شریفه شامل تمامی ازواج و اولاد نیست بلکه به بعضی از آنها اشاره دارد، آنها کسانی هستند که مانع اطاعت و عبادت آدمی هستند و به نوعی سد راه عبادت و یا کندی آن میباشند.
🌻🔆التغابن : 14 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ
🔆🌻اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! بعضى از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند، از آنها بر حذر باشيد؛ و اگر عفو كنيد و چشم بپوشيد و ببخشيد، (خدا شما را مى‏بخشد)؛ چرا كه خداوند بخشنده و مهربان است!

🌸🌿 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ ذَلِكَ أَنَّ الرَّجُلَ كَانَ إِذَا أَرَادَ الْهِجْرَةَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ تَعَلَّقَ بِهِ ابْنُهُ وَ امْرَأَتُهُ، وَ قَالُوا: نَنْشُدُكَ اللَّهَ أَنْ تَذْهَبَ عَنَّا وَ تَدَعَنَا فَنَضِيعَ بَعْدَكَ، فَمِنْهُمْ مَنْ يُطِيعُ أَهْلَهُ فَيُقِيمُ، فَحَذَّرَهُمُ اللَّهُ أَبْنَاءَهُمْ وَ نِسَاءَهُمْ وَ نَهَاهُمْ عَنْ طَاعَتِهِمْ، وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمْضِي وَ يَذَرُهُمْ، وَ يَقُولُ اللَّهُ: أَمَا وَ اللَّهِ لَئِنْ لَمْ تُهَاجِرُوا مَعِي لَمْ يَجْمَعِ اللَّهُ بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ فِي دَارِ الْهِجْرَةِ لَا أَنْفَعُكُمْ بِشَيْ‏ءٍ أَبَداً، فَلَمَّا جَمَعَ اللَّهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُمْ أَمَرَهُ اللَّهُ أَنْ يُحْسِنَ إِلَيْهِمْ وَ يَصِلَهُمْ، فَقَالَ: وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ.
تفسير نور الثقلين، ج‏5، ص: 342
🌿🌸امام باقر (علیه السلام)- در روایت ابوالجارود از امام باقر (علیه السلام) در مورد کلام خدای متعال إِنَّ مِنْ أَزْواجِکُمْ وَ أَوْلادِکُمْ عَدُوًّا لَکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ نقل کرده است که فرمود: چون مرد می خواست به‌سوی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را هجرت کند، همسر و فرزند وی، به وی آویزان می‌شدند و می‌گفتند: تو را به خداوند قسم می‌دهیم که از پیش ما نرو و ما را تنها مگذار؛ ما بعد از تو بی‌سرپرست خواهیم ماند. برخی از آنان سخن خانواده‌ی خود را گوش می‌دادند و هجرت نمی‌کردند. پس خداوند آن‌ها را از فرزندان و همسران خود برحذر داشت و آن‌ها را از اطاعت ایشان نهی کرد. برخی از آنان، آن‌ها را تنها می‌گذاشتند و می‌رفتند و می‌گفتند: به هوش باشید، به خدا سوگند! اگر با من هجرت نکنید و سپس خداوند در روز قیامت مرا با شما جمع کند، به هیچ وجه، هیچ سود و فایده‌ای به شما نخواهم رساند. و هنگامی‌که خداوند آنان را با همدیگر جمع نماید، خداوند به او امر می‌کند که خیر را در حقّ ایشان تمام کرده و نیکی کند و صله رحم داشته باشد و خداوند تعالی می‌فرماید: وَ إِن تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ.
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903) 🌼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.