فرق (توفیق الهی) با (نعمت الهی ) در چیست و هر کدام طبق چه سنجشی به انسان اعطاء می شود.

25

سوال3162:
فرق (توفیق الهی) با (نعمت الهی ) در چیست و هر کدام طبق چه سنجشی ب انسان اعطاء می شود. متشکرم.
🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ3162
🌹سلام علیکم
🌷🔆 «توفیق» به معنای مطابقت و موافقت فعل بنده الهی با امر الهی است و این موافقت نعمتی خاص از نعمات الهی محسوب میشود. در واقع «توفیق» نعمت خاص و خود نعمت معنای عام داشته و نسبت به هم عموم و خصوص مطلق اند. پس هر توفیقی نعمت الهی است.
🔆🌸 «توفیق» نعمتی است که مقدمه بهره مندی از نعمات خاص دیگر الهی میگردد. و یا توفیق نعمتی خاص بوده که میدان بهره مندی انسان را از نعمات ویژه الهی وسعت میبخشد. توفیق را میتوان باب نعمات حساب نمود. پس توفیق از نعمت جدا نیست.
☘️🌱 التَّوْفِيقُ أَوَّلُ النِّعْمَةِ.
عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص: 40
🌱☘️لا نِعْمَةَ أَفْضَلُ [أَجَلُ‏] مِنَ التَّوْفِيق‏
تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 203
🌱☘️ التَّوْفِيقَ فِي الشُّكْرِ نِعْمَةٌ حَادِثَةٌ يَجِبُ الشُّكْرُ عَلَيْهَا
مصباح الشريعة، ص: 25
🌱☘️ و مَا أَنْعَمَ اللَّهُ تَعَالَى عَلَى الْعَبْدِ بِمِثْلِ مَا أَنْعَمَ بِهِ مِنَ التَّوْفِيق‏
مصباح الشريعة، ص: 150

🌸🔆…فَقُلْتُ فَقَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ «4» وَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُمْ وَ إِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ «5» فَقَالَ إِذَا فَعَلَ الْعَبْدُ مَا أَمَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الطَّاعَةِ كَانَ فِعْلُهُ وِفْقاً لِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سُمِّيَ الْعَبْدُ بِهِ مُوَفَّقاً وَ إِذَا أَرَادَ الْعَبْدُ أَنْ يَدْخُلَ فِي شَيْ‏ءٍ مِنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَحَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَيْنَهُ وَ بَيْنَ تِلْكَ الْمَعْصِيَةِ فَتَرَكَهَا كَانَ تَرْكُهُ لَهَا بِتَوْفِيقِ اللَّهِ تَعَالَى وَ مَتَى خُلِّيَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْمَعْصِيَةِ فَلَمْ يَحُلْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حَتَّى يَرْتَكِبَهَا فَقَدْ خَذَلَهُ وَ لَمْ يَنْصُرْهُ وَ لَمْ يُوَفِّقْهُ.
معاني الأخبار، النص، ص: 21

🔆🌸راوى گويد: (به امام جعفر صادق علیه السلام)عرض كردم مراد از «توفيق» در كتاب خداوند عزّ و جلّ:
وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ (و براى من در اصلاح كارها يا رسيدن به سر منزل ثواب و صلاح توفيقى نيست مگر به هدايت خداوند- هود: 88). و همچنين «خذلان» در آيه شريفه إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُمْ وَ إِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ (اگر خداوند شما را يارى دهد «مانند جنگ بدر» پس هيچ كس بر شما چيره نگردد، و اگر شما را به حال خود گذارد «همچون جنگ احد» بعد از آن كيست كه شما را يارى دهد- آل عمران: 16) چيست؟
فرمود: هر گاه بنده‏اى عمل شايسته‏اى را كه خدا به او دستور داده انجام داد، اين كردارش مناسب و موافق با فرمان خدا است كه به او بنده موفّق گويند. و هر گاه بخواهد مرتكب گناهى شود پروردگار مانعى ميان بنده و ان معصيت ايجاد مى‏فرمايد كه در نتيجه، آن را انجام نمى‏دهد، كه ترك آن معصيت به كمك و مدد خداى تعالى بوده است و اگر ميان او و گناه را واگذارد و حايلى ايجاد نكند، و بنده مرتكب آن گناه گردد، خداوند عزّ و جلّ يارى‏اش نكرده و موفّقش نگردانده و در نتيجه او را درمانده و بيچاره ساخته است.
معاني الأخبار / ترجمه محمدى، ج‏1، ص: 46

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.