سوال3404 :
سلام علیکم
استاد بزرگوار، لطفاً از معرفت و علوم خود در مورد این فراز دعای عرفه، ما رو هم بهرمند فرمایید؟
🔆🌿 يا مَنِ اسْتَوَى بِرَحْمَانِيَّتِهِ فَصَارَ الْعَرْشُ غَيْباً فِي ذَاتِهِ مَحَقْتَ الْآثَارَ بِالْآثَارِ وَ مَحَوْتَ الْأَغْيَارَ بِمُحِيطَاتِ أَفْلَاكِ الْأَنْوَار
🌷🔅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔅🌷
🔆علیکم السلام
☘️ #جواب3404
🔆🌷ای آن کسی که استواء یافت با رحمانیتش، پس عرش در ذاتش غیب شد، محق نمودی آثار را با آثار و محو نمودی اغیار را با دیوارهای دایره انوار
🌱در آیه شریفه 5 طه:
🔆🌻طه : 5 الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى
🌻🔆(الله) رحمان بر عرش استواء یافت!
🌱بعید نیست که به این معنا باشد که: رحمانیت خداوند، با هر چیزی برابر است، هیچ شیئی به عالم فاصله اش به رحمانیت الهی متفاوت نیست! رحمانیت الهی با هر چیزی به تساوی است. سلطنت الهی به هر چیزی برابر است!
🌱حال مناجات امام حسین علیه السلام: ٍ يَا مَنِ اسْتَوَى بِرَحْمَانِيَّتِهِ فَصَارَ الْعَرْشُ غَيْباً فِي ذَاتِهِ
🌱ای آن خدایی که رحمانیتش را به به تساوی بر هر چیزی گستراند، پس عرش او در ذاتش غیب شد!
🌱عرش الهی به تعبیر علم الهی و از آیه شریفه و مناجات چنین درک میشود که، عرش به علم غیب الهی تعبیر میشود، حقایق جهان و اهل جهان در آن پنهان است!
🌱عرش الهی حجاب غیبی الهی است، عرش و علم و غیب و علم غیب همچون پوششی است در برابر ذات، حجاب از حیث مانع و حجاب از حیث مُعَرّف، غیب در عین حال که پوشش است در همان حال نیز عیان کننده است!
🌱خداوند با عرش خود در غیب است و همچنین خداوند با علم خود احاطه بر اشیاء عالم دارد، چه علم غیب و چه علم آشکارش.
🌱استواء الهی بر عرش، دقت و جلالت الهی بر عرش، عرش الهی به نوعی تجلی ظرافت ها و دقایقی است که همین پوششی است بر جمال مبارکش، به عبارتی اسماء و صفات الهی پوشش ذات کبریایی است، علم نیز چه غیب و آشکارش به همین علت حجاب ذات بی مثال اوست.
🌱اثبات میشود که علاوه بر غیب و آشکار الهی شکل سوم و چهارمی و بالاتری نیز وجود دارد .
🌱 خالق هستی با خلایق خود به غیر از غیب و شهود به انحاء مختلف در ارتباط است، بالاتر از غیب و پایین تر از شهود برای خلایق قابل تصور نیست،
🌷🔆 عنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَارِدٍ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع سُئِلَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ جَلَّ اسْمُهُ الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى
قَالَ اسْتَوَى مِنْ كُلِّ شَيْءٍ فَلَيْسَ شَيْءٌ أَقْرَبَ إِلَيْهِ مِنْ شَيْءٍ
تفسير القمي، ج2، ص: 59
🔆🌷 عنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع وَ سُئِلَ عَنْ مَعْنَى قَوْلِ اللَّهِ الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى فَقَالَ اسْتَوْلَى عَلَى مَا دَقَّ وَ جَلَّ
المحاسن، ج1، ص: 238
🌷🔆 عنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ع جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ يَا سَيِّدِي قَدْ رُوِيَ لَنَا أَنَّ اللَّهَ فِي مَوْضِعٍ دُونَ مَوْضِعٍ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى وَ أَنَّهُ يَنْزِلُ كُلَّ لَيْلَةٍ فِي النِّصْفِ الْأَخِيرِ مِنَ اللَّيْلِ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا وَ رُوِيَ أَنَّهُ يَنْزِلُ عَشِيَّةَ عَرَفَةَ ثُمَّ يَرْجِعُ إِلَى مَوْضِعِهِ فَقَالَ بَعْضُ مَوَالِيكَ فِي ذَلِكَ إِذَا كَانَ فِي مَوْضِعٍ دُونَ مَوْضِعٍ فَقَدْ يُلَاقِيهِ الْهَوَاءُ وَ يَتَكَنَّفُ عَلَيْهِ وَ الْهَوَاءُ جِسْمٌ رَقِيقٌ يَتَكَنَّفُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ بِقَدْرِهِ فَكَيْفَ يَتَكَنَّفُ عَلَيْهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ عَلَى هَذَا الْمِثَالِ فَوَقَّعَ ع عِلْمُ ذَلِكَ عِنْدَهُ وَ هُوَ الْمُقَدِّرُ لَهُ بِمَا هُوَ أَحْسَنُ تَقْدِيراً وَ اعْلَمْ أَنَّهُ إِذَا كَانَ فِي السَّمَاءِ الدُّنْيَا فَهُوَ كَمَا هُوَ عَلَى الْعَرْشِ وَ الْأَشْيَاءُ كُلُّهَا لَهُ سَوَاءٌ عِلْماً وَ قُدْرَةً وَ مُلْكاً وَ إِحَاطَةً.
َ 🔆🌷عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِهِ تَعَالَى ما يَكُونُ مِنْ نَجْوى ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سادِسُهُمْ- فَقَالَ هُوَ وَاحِدٌ وَاحِدِيُّ الذَّاتِ بَائِنٌ مِنْ خَلْقِهِ وَ بِذَاكَ وَصَفَ نَفْسَهُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ بِالْإِشْرَافِ وَ الْإِحَاطَةِ وَ الْقُدْرَةِ- لا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّةٍ فِي السَّماواتِ وَ لا فِي الْأَرْضِ وَ لا أَصْغَرُ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْبَرُ بِالْإِحَاطَةِ وَ الْعِلْمِ لَا بِالذَّاتِ لِأَنَّ الْأَمَاكِنَ مَحْدُودَةٌ تَحْوِيهَا حُدُودٌ أَرْبَعَةٌ فَإِذَا كَانَ بِالذَّاتِ لَزِمَهَا الْحَوَايَةُ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج1، ص: 127
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903) 🌼