لطفا این عبارت را در مورد آیه 15 از سوره رعد را تفسیر کنید (“طوعا” حالت مومنان و “کرها” حالت کافران است که سجده (تسلیم) تکوینی دارند.)

75

سوال2417 :
سلام علیکم
جناب استاد سوال مربوط به آیه ۱۵از سوره رعد در مورد سجده را از استاد دلگشا پرسش نمودم که معمولا ایشان مختصر پاسخ می دهند شاید برای اساتید قابل فهم باشد ولی برای بنده نیاز به توضیح اضافی دارد چون قانع نشدم دوباره از عالیجناب پرسش کردم که جواب را خدمتتان ارسال می کنم در مورد این جواب نیز توضیح بفرمائید متشکرم👇
سلام
“طوعا” حالت مومنان و “کرها” حالت کافران است که سجده (تسلیم) تکوینی دارند.
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2417
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱چه مومن و چه کافر و چه ذرات و اشیاء عالم، همه و همه به تکوین و به ذات و به تمام ارکان وجودشان خدا را سجده میکنند و این حقیقت غیر قابل تفکیک از ذات موجودات است و اسقاط آن بمنزله سقوط وجود آنها و معدوم شدنشان میباشد.
🌷🔅🌱اطاعت و معصیت موجودات زمانی معنی دارد که موجود صاحب اختیار بوده و تحت تکلیف قوانین و احکام خاص باشد که در صورت تبعیت و مراعات قوانین الهی در مرز اختیارشات تفسیر به اطاعت و در صورت تعدی تعبیر به معصیت میشود!
🌷🔅🌱سجده طوعی سجده ای است که بنده و مخلوق الهی عالی ترین جلوه بندگی خدا را با اختیار و روح اطاعت و با زیبایی هر چه تمامتر اظهار میکند!
🌷🔅🌱سجده کُرهی سجده ای است که بنده و مخلوق الهی هر چند که با سوء اختیار و به خدا عصیان میکند امام به لحاظ اینکه هر گونه گناه و تعدی بدون اراده و تقدیر و قضای الهی تحقق نمییابد پس بنده عاصی به کراهت بر خدا سجده میکند چرا که از قهر وغلبه خدا خارج نشده بلکه به تمام مقهور و مغلوب خداست. این نوع سجده به تشریع سجده کُرهی است. یعنی هیچ مخلوق خدا با معصیت از دایره قدرت و ربانیت و الوهیت خدا خارج نمیشود، اما از مسیر رحمت و لطف و کرم الهی دور و به جاده غضب و عذاب الهی گرفتار میشود!
🌷🔅🌱بامدادان و شامگاهان را میتوان به بامداد و شامگاه زمین و کرات دیگر و ستارگان و تک تک آسمانها و عالم ملکوت و بالاتر در نظر گرفت که معنی آن را بسط داده و مفهوم سجده را گسترده تر مینماید.
☘️هو العلیم☘️
🌷🔅🌱احادیث وارد شده در این زمینه دارای اجمال است.
🌸🔅🌱 و فِي رِوَايَةِ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي قَوْلِهِ «وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ- طَوْعاً وَ كَرْهاً» الْآيَةَ- أَمَّا مَنْ يَسْجُدُ مِنْ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ طَوْعاً فَالْمَلَائِكَةُ يَسْجُدُونَ لِلَّهِ طَوْعاً- وَ مَنْ يَسْجُدُ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ طَوْعاً- فَمَنْ وُلِدَ فِي الْإِسْلَامِ فَهُوَ يَسْجُدُ لَهُ طَوْعاً- وَ أَمَّا مَنْ يَسْجُدُ كَرْهاً فَمَنْ أُجْبِرَ عَلَى الْإِسْلَامِ وَ أَمَّا مَنْ لَمْ يَسْجُدْ فَظِلُّهُ يَسْجُدُ لَهُ بِالْغَدَاةِ وَ الْعَشِي‏}
تفسير القمي، ج‏1، ص: 361
🌹 محمد باقر عليه السّلام در تفسير اين آيه روايت كرده كه از اهل سماوات آنان كه بطوع سجده ميكنند ملائكه‏اند و آنان كه در زمين بطوع و رغبت سجده ميكنند كسانى‏اند كه در اسلام زائيده شده باشند و آنان كه سجده بكراهت ميكنند آن جماعتى‏اند كه بجبر ايشان را بحيطه اسلام در آورده باشند و آنان كه سجده نميكنند مانند كفار و مشركين سايه‏هاى ايشان خداى تعالى را سجده ميكنند در بامداد و عشا.

🌸🔅🌱عنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ… قَوْلُهُ وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ ظِلالُهُمْ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ قَالَ بِالْعَشِيَّةِ قَالَ ظِلُّ الْمُؤْمِنِ يَسْجُدُ طَوْعاً وَ ظِلُّ الْكَافِرِ يَسْجُدُ كَرْهاً وَ هُوَ نُمُوُّهُمْ وَ حَرَكَتُهُمْ وَ زِيَادَتُهُمْ وَ نُقْصَانُهُمْ.
🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.