لطفا این مطلب را شرح دهید “اگر خدواند را علت و خود را معلول بدانیم او را با مخلوقات قیاس کرده ایم و خداوند بزرگتر از آن است که با مخلوقات قیاس شود«ولا یقاس بالناس، نهج البلاغه»و واجب الوجود با ممکن جمع و قیاس نمی شود ودر این صورت دچار شرک می شویم ،پس خداوند برای مخلوقات علت خلق کرده و آن اهل بیت علیهم السلام هستند و ما معلول آنها .”

27

سوال2669 :

اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلیِکَ اَلفَرَج بحق زینب کبری سلام الله علیها:
سلام و عرض ادب
استاد ممکن است این متن را دقیقا برایم شرح دهید.
اگر خدواند را علت و خود را معلول بدانیم او را با مخلوقات قیاس کرده ایم و خداوند بزرگتر از آن است که با مخلوقات قیاس شود«ولا یقاس بالناس، نهج البلاغه»و واجب الوجود با ممکن جمع و قیاس نمی شود ودر این صورت دچار شرک می شویم ،پس خداوند برای مخلوقات علت خلق کرده و آن اهل بیت علیهم السلام هستند و ما معلول آنها .💐

🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
#پاسخ2669
🌼علیکم السلام
🌹در مورد عظمت و جایگاه و منزلت حضرات معصومین علیهم السلام در دستگاه خلقت جای هیچ گونه شک و شبهه ای نیست، خالق هستی آنها را جوهر آفرینش زیبایی ها قرار داده و به مقام اسماء حسنایش اعتباری والا بخشیده!
‼️اما پیرامون موضوع مطرح شده!
🌹شاید بتوان از جمله دلایلی که باعث شده بعضی ها رابطه علّی و معلولی میان خالق و مخلوق را نفی نمایند به داشتن سنخیت میان آن دو باشد که خالق هستی مبرا از داشتن شبه و نظیر و سنخ و هر گونه مشارکت با مخلوقات میباشد.
البته لزومی نیست که برای توضیح علت و حکمت و سرّ آفرینش از علت و معلول کمک بگیریم، درک اینکه او موجد و خالق و مبدء و مبدع و ذارء و باریء دستگاه خلقت میباشد کافیست، عدم درک ما از چگونگی و نحوه آفرینش نبایستی ما را به تکلُّف در شرح آفرینش وادارد، الله قادر و توانا فقط اراده میکند و به اراده اش هر چیزی خلق میگرد و برای خلق مخلوقاتش نیازمند هیچ علت و اسبابی نیست!
🌹💐
🌹اینکه بگوییم خداوند متعال برای مخلوقاتش علت آفرید باید توضیح داده شود که:
آیا خود این «علت» از نوع آفریده است یا نه؟ اگر بگوییم که از نوع آفریده هست همان مشکل و مسئله فبلی تکرار خواهد شد! و مشکل علیت و معلولیت باقی خواهد ماند! اما اگر بگوییم از سنخ آفریده و مخلوق نیست، مشکل دو چندان خواهد شد چرا که تصوری غیر آن نمیرود!
به هر حال خالق می آفریند به هر شکلی که اراده میکند و چگونگی این امر از ظرفیت و حیطه درک ذهن و عقل مخلوقات بیرون است.
❗️🍀🍀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.