لطفا حدیث ( اعشار الرزق فی التجاره و الجزء الباقی فی السائبات یعنی الغنم) شرح بفرمایید

36

سوال3347 :
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
☘️نه قسمت از ده بخش روزی در تجارت و بازرگانی و یک قسمت دیگر آن در گوسفند و گله‌داری است.

🌸تسعه اعشار الرزق فی التجاره و الجزء الباقی فی السائبات یعنی الغنم،

بحارالانوار، ج 100، ص 4، حدیث 13 و ص 5، حدیث 14. وسائل الشیعه، ج 12، ص 3، حدیث 4 و 5. خصال صدوق، ص 487-486 باب العشره، حدیث 45-44. جامع احادیث الشیعه، ج 17، ص 20-19. من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 147.

🍀امام صادق (علیه‌السلام) فرمود:… از تجارت دست برندارید تا خوار نشوید، تجارت کنید خدا به شما برکت می‌دهد.

🌺لاتدعوا التجاره فتهونوا، اتجروا بارک الله لکم،‌
🌼سلام استاد گرامی🌼
با توجه به این حدیث که میفرماید نه دهم روزی در تجارت ( داد و ستد ) هست ، اگر این نسخه را بخواهیم برای کل جامعه تجویز کنیم یک جامعه ای خواهد بود که تولید در آن تقریبا متوقف خواهد بود و یک جامعه مصرف گرا و متکی به دیگران خواهد بود ( دیگرانی که تولید دارند و تولید خوب و انبوه دارند)
❓ لطفا با این توضیحات جایگاه ، مختصات و مصادیق حدیث شریف را بیان بفرمایید
سپاس از شما💚

🌷🔅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔅🌷
🔆علیکم السلام
☘️ #جواب3347
🌷🔆
☘️🌱در معنای تجارت آمده: التِّجَارَةُ: التصرّف في رأس المال طلبا للربح‏، تصرّف در سرمايه براى سود و منفعت.
🔆☘️پس تجارت بمنزله گرداندن سرمایه و رساندن آن به سود و منفعت است، نوعی زراعت با سرمایه میباشد، یعنی سرمایه نبایستی ساکن بماند، که این نوع سرمایه میتواند شامل سرمایه مالی و فکری و علمی و مقامی و بدنی و فنی و صنعتی و … باشد.
☘️🔆حدیث فوق الذکر نمیتواند نافی ما عدای خود باشد همچنین نمیتواند تجارت را محدود به داد و ستد نماید بلکه تجارت معنای بازتری دارد و مصادیق زیادی را در برمیگیرد که یکی از آنها صنعت و تولید است. که تجارت با سرمایه علم و مهارت و مال آمیخته میگردد.
🔆☘️آیاتی از قرآن به منافع کثیر صنعت اشاره خاصی شده!
🌷🔆الحديد : 25 لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ
🔆🌷ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم، و با آنها كتاب (آسمانى) و ميزان (شناسايى حقّ از باطل و قوانين عادلانه) نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند؛ و آهن را نازل كرديم كه در آن نيروى شديد و منافعى براى مردم است، تا خداوند بداند چه كسى او و رسولانش را يارى مى‏كند بى‏آنكه او را ببينند؛ خداوند قوىّ و شكست‏ناپذير است!
🌷🔆سبأ : 11 أَنِ اعْمَلْ سابِغاتٍ وَ قَدِّرْ فِي السَّرْدِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ
🔆🌷 (و به او گفتيم:) زره ‏هاى كامل و فراخ بساز، و حلقه ‏ها را به اندازه و متناسب كن! و عمل صالح بجا آوريد كه من به آنچه انجام ميدهيد بينا هستم!
🔆☘️احادیث زیبا در مورد صنعت و کشاورزی
🌸🔆عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ: أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى دَاوُدَ ع أَنَّكَ نِعْمَ الْعَبْدُ لَوْ لَا أَنَّكَ تَأْكُلُ مِنْ بَيْتِ الْمَالِ وَ لَا تَعْمَلُ بِيَدِكَ شَيْئاً قَالَ فَبَكَى دَاوُدُ ع أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى الْحَدِيدِ أَنْ لِنْ لِعَبْدِي دَاوُدَ فَأَلَانَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ الْحَدِيدَ فَكَانَ يَعْمَلُ كُلَّ يَوْمٍ دِرْعاً فَيَبِيعُهَا بِأَلْفِ دِرْهَمٍ فَعَمِلَ ثَلَاثَمِائَةٍ وَ سِتِّينَ دِرْعاً فَبَاعَهَا بِثَلَاثِمِائَةٍ وَ سِتِّينَ أَلْفاً وَ اسْتَغْنَى عَنْ بَيْتِ الْمَالِ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏5، ص: 74
🔆🌸امام على «ع»: خداى بزرگ به داود «ع» وحى فرستاد كه تو، اگر از بيت المال نمى‏خوردى و با دست خود كار مى‏كردى، بنده خوبى بودى …
داود چهل روز گريست، آنگاه خدا به آهن وحى (اشاره) كرد، كه در دست بنده من داود نرم باش. بدينسان خداى بزرگ آهن را براى او نرم كرد، و او هر روز يك زره مى‏بافت و به هزار درهم مى‏فروخت. سيصد و شصت زره بافت و آنها را به سيصد و شصت هزار درهم فروخت و از بيت المال بى ‏نياز شد.
🌸🔆قالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص تَمَسَّحُوا بِالْأَرْضِ فَإِنَّهَا أُمُّكُمْ وَ هِيَ بِكُمْ بَرَّة
🔆🌸دست بزمين درماليد چرا که آن مادر شماست و آن خاك بر شما مشفق است؛
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903) 🌼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.