لطفا حدیث و متن زیر را که از سوی کانال غلوّ پژوهی منتشر شده را از حیث سند و اعتبار و عقل و … بررسی نمایید

21

سوال2686 :

سلام علیکم لطفا حدیث و متن زیر را که از سوی کانال غلوّ پژوهی منتشر شده را از حیث سند و اعتبار و عقل و … بررسی نمایید سپاس گذارم ️ و ما رواه فی المشارق عن طارق بن شهاب، عن امیرالمؤمنین علیه السلام انه قال: یا طارق، الامام کلمة الله، و حجة الله، و وجه الله، و نور الله، و حجاب الله، و آیة الله، یختاره الله و یجعل فیه ما یشاء، و یوجب له بذلک الطاعة، و ولاه علی جمیع خلقه، فهو ولیه فی سماواته و ارضه، اخذ له بذلک العهد علی جمیع عباده، فمن تقدم علیه کفر بالله من فوق عرشه… و یعلم الضمیر، و یطلع علی الغیب، و یعطی التصرف علی الاطلاق، و یری ما بین المغرب و المشرق، و لا یخفی علیه شی ء من عالم (الملک و) الملکوت…. ⁉️ و روایتی که در مشارق از طارق بن شهاب، از امیر مؤمنان علیه السلام آورده که فرمود: ای طارق، امام کلمه خدا، حجت خدا، وجه خدا، نور خدا، حجاب خدا و آیت خداست، خداوند او را برمی گزیند و آن چه بخواهد در او قرار می دهد و بدین سبب طاعت او را واجب می شمارد و او را بر تمام آفریدگانش ولایت می بخشد، پس او ولی خدا در آسمان ها و زمین است، خداوند از تمام بندگانش بر این (ولایت) عهد و پیمان گرفته است، پس هر که بر او پیشی گیرد به خداوندی که بر بالای عرش خود قرار دارد کفر ورزیده…. ضمائر بندگان را می داند، از غیب آگاهی دارد، تصرف مطلق به او داده می شود، آن چه میان مشرق و مغرب واقع است را می بیند، چیزی از عالم (ملک و) ملکوت بر او پوشیده نمی ماند… 📗 بحارالانوار ، ج ۲۵ ، ص ۱۷۲ مشارق الانوار حافظ رجب برسی معدن اخبار جعلی غلوآمیز است که مع الاسف علامه مجلسی از آن نقل کرده است! تاسف بیشتر دارد که این کتاب همراه با ترجمه همواره منتشر می شود! اللهم انا الیك نشكوا فقد نبينا و غيبة ولينا و قلة عددنا و كثرة عدونا و تظاهر الزمان علينا … بسم الله الرحمن الرحیم #پاسخ2686 علیکم السلام
🌷🌼بسم الله الرحمن الرحیم🌼🌷
#پاسخ2686
🌸علیکم السلام
🌼🌿از حیث سند ضعیف است، از حیث متن با توجه به احادیث هم خانواده خود بسیاری از توصیفات مذکور دارای قوت است. اوصاف امام با عبارات «کلمة الله، و حجة الله، و وجه الله، و نور الله، و حجاب الله، و آیة الله …» مشهور خاص و عام و بدون هیچ تَکلّفی قابل تاویل و بیان است.
🌼🌿 اطلاع حضرات بر علوم غیبی به اذن و رخصت الهی و به قدر معلوم و مشخص و متعین از ناحیه حضرت علیم امری ممکن و با دلایل قرآنی به راحتی قابل اثبات است.
🌼🌿عبارت «یعطی التصرف علی الاطلاق» دارای ابهام است و در نسخه علامه مجلسی این فراز موجود نیست امکان وضع آن محتمل است.
🌼🌿بایستی به این حقیقت اذعان نمود که کسی که عارف بالله و بولایة الله نباشد یا به غُلوّ و یا تقصیر در امر ولایت ائمه اطهار علیهم السلام گرفتار خواهد شد. اوصاف ویژه ائمه علیهم السلام کلاس ویژه و خاص سائران الی الله میباشد و حضرات بعنوان آیات خاص الهی دروس ویژه آن را تشکیل میدهند.
🌼🌿در امر اوصاف حضرات غُلات سد راه فضائل بیِّن و آشکار حضرات گشته و عده ای برای مقابله به تقصیر در امر مربوط به حضرات گرفتار شده اند که هر دو محکوم و مردودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.